کد خبر: ۴۵۳۳۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

سیاست کاسبکارانه و بدون اصول دولت ترامپ

فرمان سیاست خارجی آمریکا در دولت ترامپ با سنگینی دلار می چرخد و به نظر می رسد هیچ اصولی جز منافع اقتصادی و پیش فرض ها و سلایق شخصی ترامپ بر آن حاکم نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 هنوز یک ماهی نیست که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با سفر به ریاض و دیدار با مقامات سعودی بزرگ ترین قرارداد فروش تسلیحاتی تاریخ را به ارزش 110 میلیارد دلار با پادشاهی سعودی منعقد کرد.

پس از این سفر ترامنپ بود که در هفته گذشته تنش بین دولت سعودی و همسایه کوچک و متنفذش یعنی دولت قطر بالا گرفت و ترامپ  در یک هفته گذشته پس از این تنش به طور آشکار از دولت سعودی حمایت کرده و در این نزاع دیپلماتیک و سیاسی بین کشورهای کرانه جنوبی خلیج فارس جانب دولت ریاض را گرفت.

او با نگارش توییت هایی به نحوی کم سابقه و با صراحتی آشکار ضمن انتقاد از دولتمردان قطری و سیاست های دولت دوحه در منطقه خاورمیانه، جانب دولت عربستان سعودی را نگه داشت و این موضع ترامپ در حالی است که هم اکنون بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در کشور قطر واقع شده است.

 پایگاه هوایی" العدیده " آمریکا در قطر با بیش از 10 هزار نیرو مهم ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه محسوب می شود که نقش مهمی در جنگ با داعش و بمباران مواضع این گروه در عراق و سوریه ایفا می کند.

اما موضع دولت ترامپ در قبال قطر دیری نپایید و امروز دو خبر منتشر شد که خلاف سیاست های یک هفته گذشته آمریکاست و در ظاهر نشان از چرخشی در سیاست حمایت همه جانبه واشنگتن از ریاض در بحران منطقه ای اخیر است.

یکی از خبرها حاکی از ورود دو فروند رزمناو آمریکایی به آب های قطر برای برگزاری یک رزمایش مشترک و خبر بسیار مهم تر دیگر اعلام قرارداد فروش 12 میلیارد دلاری 36 فروند جنگنده اف 15 آمریکایی به کشور قطر از سوی "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکاست.

اعلام این قرارداد در شرایطی که دولت قطر با بزرگ ترین همسایه عربی خود یعنی عربستان سعودی در شرایط روابط بحرانی قرار دارد و در حالی که هم اینک "عادل الجبیر" وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام یک سفر رسمی به واشنگتن رفته است، نشان از بی برنامگی و نداشتن چارچوب و اصول مشخص درسیاست خارجی دولت آمریکاست.

اعلام فروش جنگنده به قطر در حالی که در یک هفته گذشته دولت آمریکا آشکارا در بحران اخیر دیپلماتیک جانب دولت سعودی را گرفته بوده است، یک تناقض جدی و یا دستکم یک وقت ناشناسی فاحش در دستگاه سیاست خارجی و اولویت های دفاع ملی آمریکاست.

این اعلام در حالی صورت گرفته که 3 هفته پیش نیز ترامپ در جریان سفر به عربستان سعودی قرارداد نظامی به ارزش 110 میلیارد دلار با این کشور امضا کرد و در ماجرای نزاع دولت سعودی با همسایه اش نیز تا به امروز جانب ریاض را نگه داشته است.

بسیاری از ناظران بر این باور بوده و هستند که سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ یک سیاست بدون چارچوب و اصول و بیشتر حول محور منفعت گرایی اقتصادی خواهد بود و حالا دولت آمریکا با رفتارهای تناقض آمیز و کاسب کارانه این مساله را به اثبات رسانده است؛ دولت ترامپ در 3 هفته گذشته هم با عقد قرارداد 110 میلیاردی آشکارا در بحران های منطقه ای جانب ریاض را نگه داشته و هم با فروش 12 میلیارد دلار جنگنده به قطر پیام های متناقضی به دولتمردان سعودی می فرستد.

پیام رفتارهای متناقض دولت ترامپ و بی محوری کنونی در سیاست خارجی این کشور و رویکرد کاسب کارانه و صرفا اقتصادی این کشور نسبت به مسایل جهانی و داخلی، موید این ادعاست که فرمان سیاست خارجی آمریکا در دولت ترامپ با سنگینی دلار می چرخد و هیچ اصولی جز منافع اقتصادی و پیش فرض ها و سلایق شخصی ترامپ بر آن حاکم نیست.
منبع: عصر ایران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
داره بهترین کار میکنه برای چی بیان جنگ کنند که هم تلفات مالی بدهند هم جانی ؟؟ خودشون مسلمان ها به جون هم می اندازند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
اشتباه نکنید ترامپ زیادی هم باهوشه و روی اصول کار میکنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین