کد خبر: ۴۵۳۳۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۳:۲۲

رییس جمهور چین در کاخ سفید

آفتاب‌‌نیوز :  بوش در سخنانی که در استقبال از هو بيان کرد، گفت: دو کشور در مسائل امنيتی مشترکات زيادی دارند. وی به طور اخص از برنامه های هسته ای ايران و کره شمالی، تروريسم بين المللی و آنچه که او نسل کشی در منطقه دارفور سودان توصيف کرد، نام برد. انتظار مي رود روسای جمهوری دو کشور در مذاکراتشان در باره يک مسئله مهم اقتصادی نيز که از رشد سريع صنعتی چين و سهم عمده آن در مناسبات تجاری دو کشور ناشی ميشود، تبادل نظر کنند. 

آمريکا مايل است چين ضمن تجديد نظر در ارزش برابری پول خود مازاد عظيم در موازنه بازرگانی اش را با آمريکا، که در سال گذ بوش در سخنانی که در استقبال از هو بيان کرد، گفت: دو کشور در مسائل امنيتی مشترکات زيادی دارند. وی به طور اخص از برنامه های هسته ای ايران و کره شمالی، تروريسم بين المللی و آنچه که او نسل کشی در منطقه دارفور سودان توصيف کرد، نام برد. پيشتر رييس جمهوری آمريکا به مناسبات تجاری مطرح ميان دو کشور اشاره داشته است. 

بوش نسبت به عدم توازن تجاری ميان آمريکا و چين ابراز نگرانی کرده و از چين خواسته است تا ارزش يوآن، پول جاری اين کشور را تغيير دهد تا قيمت کالاهای چينی افزايش يابد.
رييس جمهوری چين نيز گفت که تقويت همکاری ها ميان دو کشور می تواند منشاء صلح در جهان شود. او گفت چين در پی آن است که بحران هسته ای کره شمالی و ايران را از طريق مذاکرات ديپلماتيک حل کند. 

ايالات متحده مايل است چين، که عضو دايم شورای امنيت است، از اعمال فشار بيشتر شورای امنيت بر ايران برای توقف غنی سازی اورانيوم و پذيرش بيانيه شورا در اين زمينه حمايت کند. سخنان آ هو با شعار يک تظاهرکننده زن که در حمايت از آئين "فالون گانگ"، يکی از نهضت های دينی که پيروی از آن در چين ممنوع است، مختل شد. 

آمريکا از برگزاری مراسم کامل رسمی برای استقبال از رييس جمهوری چين امتناع کرده است و به همين دليل هوجين تائو پيش از سفر به واشنگتن با رهبران تجاری آمريکا در ايالت سياتل ملاقات کرد. آمريکا بزرگترين بازار برای کالاهای صادراتی چين است و دسترسی چين به اين بازار برای ادامه رشد اقتصادی اين کشور ضرورت دارد.
 
تنش ها و همکاری ها
محور اصلی گفتگوهای دو طرف در روز پنج شنبه مسائل تجاری ميان دو کشور است. گفته می شود احتمالا رییس جمهوری چین در اين سفر با برخی اصلاحات تجاری و دادن امتيازهایی به شرکت های آمريکايی موافقت کند اما بعيد به نظر می رسد که با آزاد کردن نرخ برابری يوآن، شرايط را برای حذف مازاد تجاری چين فراهم آورد. 

ناظران همچنين می گويند با توجه به اهميت رو به افزايش چين به عنوان يک قدرت جهانی احتمال اين که آمريکا در گفتگوهای کاخ سفيد، موضوع پيشينه دموکراسی و حقوق بشر چين را مطرح کند، بسيار کم است.مناسبات سياسی و اقتصادی دو کشور بر طور فزاينده ای در حال گسترش است. 

جدال بر سر عدم توازن تجارت
رييس جمهوری چين پس از بازديد از کارخانه بوئينگ در سياتل به واشنگتن سفر کرده است. او گفته است که چين درصدد است دو هزار فروند هواپيمای بوئينگ خريداری کند. وی به کارکنان اين شرکت گفت که روابط ميان بوئينگ و پکن "نتيجه برنده-برنده" روابط تجاری ميان دو ملت را نشان می دهد. 

هو همچنين با بيل گيتس، رييس و موسس شرکت مايکروسافت، بزرگترين سازنده نرم افزار جهان، ملاقات کرده است. گزارشگران می گويند بر خلاف استقبال گرمی که از هو در سياتل شد، در واشنگتن بسياری از سياستمداران خواستار اقدامی قوی عليه رفتار اقتصادی چين هستند. آنها چين را متهم می کنند که به عمد با پايين نگه داشتن نرخ يوآن در برابر دلار آمريکا موجب روند رو به افزايش کسری موازنه در تجارت آمريکا و چين شده است. 

 این رقم در پایان سال گذشته میلادی به بيش از دويست ميليارد دلار رسيد، کاهش دهد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین