کد خبر: ۴۵۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۸
گزارش تحلیلی آفتاب

سهمیه بندی بنزین؛ غلبه پراگماتیسم بر آرمان گرایی

آفتاب‌‌نیوز :
افزایش بیش از حد مصرف بنزین در شرایطی صورت می گیرد که قیمت نفت هم در بازارهای جهانی به بالاترین حد در تاریخ استحصال و فروش این ماده سیاه رنگ رسیده است و می رود تا آرام آرام به آرزوی دیرینه خود یعنی رسیدن به شبکه ای 100 دلار دست یابد. موضوعی که به زعم بسیاری خواب را از چشمان کشورهای صنعتی جهان و خریداران نفت می رباید و اقتصاد رو به رشد جهان را که بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، سال گذشته با یک نرخ رشد 3/4 درصدی روبرو بود، به چالش می طلبد. 

اما این افزایش قیمت نفت به ناچار افزایش قیمت بنزین را هم به دنبال خواهد داشت، از این روست که « منصور یاوری» عضو کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت جهانی نفت را در مجموع چندان به نفع ایران ارزیابی نمی کند و می گوید:« اگر قیمت جهانی بنزین به عنوان تابعی از قیمت جهانی نفت همچنان افزایش یابد، با توجه به اینکه بیش از 60 درصد بنزین مصرفی ایران از خارج وارد می شود و این موضوع که روز به روز شاهد مصرف بیشتر بنزین در کشور هستیم، احتمالا باید تا پایان سال 85 بیش از هفت میلیارد دلار به واردات بنزین اختصاص دهیم.» 

این نکته شاید بارزترین دلیل برای عملی شدن طرح سهمیه بندی بنزین باشد، زیرا طبق بودجه مصوب مجلس در سال 85 فقط 5/2 میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص داده شده است و با توجه به افزایش روز به روز آمار مصرف بنزین در کشور، این رقم فقط کفاف 3 ماه واردات بنزین را خواهد داد. 

چاره چیست؟
کارشناسان «واقعی کردن قیمت بنزین و برابری قیمت آن با کشورهای منطقه نفت خیر خلیج فارس» را راه حل نهایی مشکل می دانند اما قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، عربستان، کویت و امارات بالغ بر یک دلار برای هر لیتر است حتی قیمت بنزین در کشور افغانستان هم نزدیک به هزار تومان در هر لیتر است. اما این قیمت در کشور ما چیزی نزدیک به ده سنت است که با یک حساب سرانگشتی می شود کمتر از یک دهم قیمت بنزین در کشوری مانند افغانستان. 

طبق آمارهای رسمی هر لیتر بنزین از نوع وارداتی آن به طور متوسط برای دولت بیشتر از 600 تومان هزینه بر می دارد اما قیمت فروش آن به مصرف کننده تنها 80 تومان است. 

مجلس هفتم هم در اولین بررسی خود بر لایحه بودجه کل کشور قیمت بنزین را در سقف 80 تومان ثابت نگه داشت که این اتفاق در بودجه سال 85 هم تکرار شد و بدین ترتیب، مجلس و دولت اصولگرا عملا مخالفت خود را با واقعی کردن قیمت بنزین نشان دادند هر چند که زمزمه این در مجلس در مخالفت با این امر آغاز شده است. آنگاه که منصور یاوری با پذیرش واقعی نبودن قیمت بنزین در ایران، از هم سطح کردن قیمت آن با کشورهای حاشیه خلیج فارس در لایحه بودجه سال 86 خبر می دهد. 
امری که اگر چه اجتناب ناپذیر می نماید اما مخالف شعارها و وعده های اقتصادی آبادگران مستقر در مجلس و دولت است و بار دیگر غلبه و استیلای پراگماتیسم بر آرمان گرایی را اثبات خواهد کرد. 

هر چند که در قانون بودجه سال 86 دولت مکلف به احداث هر چه بیشتر پالایشگاه های نفت و بنزین و تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر شده است ولی ورود سالانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو به تیم حمله و نقل عمومی کشور، این قبیل اقدامات را تنها در حد یک مسکن ضعیف، نشان می دهد. 

این در حالی است که در سال های گذشته هنگامی که شاهد افزایش تنها چند درصدی قیمت بنزین در آغاز هر سال بودیم تاثیر آن مانند یک شوک تمام بخش های اقتصادی جامعه را در بر می گرفت و حتی باعث افزایش نرخ اقلام مصرفی مانند میوه، حبوبات و . . . به بهانه افزایش قیمت بنزین می شد. 

منصور یاوری عضو فراکسیون اصولگرایان می گوید:« هر چند دولت موظف به کنترل قیمت تمام اقلام در صورت گرانی نرخ بنزین است اما مردم باید تبعات افزایش قیمت بنزین را تحمل کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین