کد خبر: ۴۵۴۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
دربیکی، کارشناس رسانه مطرح کرد:

ضرورت انسجام و اتحاد بیشتر در کابینه دوازدهم

برخلاف چهار سال گذشته، باید منتظر تحرک بیشتر دولت در این حوزه سیاست داخلی باشیم. بی‌تردید این رویکرد با مخالفت جدی جناح مقابل همراه خواهد بود و در نتیجه، آنان با انسجام و اتحاد بیشتری در مقابل دولت و رئیس جمهور خواهند ایستاد. چراکه نگاه دولت آقای روحانی با نگاه و منافع بسیاری از آنان در تعارض جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :
بابک دربیکی، فعال و کارشناس رسانه و مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که "با توجه به شرایط خاص منطقه، علی‌الخصوص در سوریه، همچنین استقرار دولت تندروی ترامپ در آمریکا و رشد فزاینده تروریسم در اروپا  و خاورمیانه، دولت دوازدهم در عرصه بین‎الملل با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود."

به گزارش آفتاب‌نیوز، این کارشناس رسانه می‌گوید: در داخل و هم در خارج، دوران سختی در مقابل رئیس جمهور قرار دارد. بر همین اساس، قطعاً و یقیناً لازم است که دولت دوازدهم از انسجام و اتحاد بیشتری نسبت به دولت فعلی برخوردار باشد.

 تا چند هفته دیگر رئیس‌جمهور دولت جدید خود را معرفی می‌کند. در یک نگاه کلی، شرایط را برای استقرار دولت جدید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابتدا لازم است که درکی از تحولات بین‌المللی و شرایطی که این تحولات برای دولت دوازدهم ایجاد می‌کند، داشته باشیم. از نظر من، با توجه به شرایط خاص منطقه، علی‌الخصوص در سوریه، همچنین استقرار دولت تندروی ترامپ در آمریکا و رشد فزاینده تروریسم در اروپا  و خاورمیانه، دولت دوازدهم در عرصه بین‎الملل با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود. همچنین شکل‌گیری جبهه‌ی عبری-عربی در مقابل ایران و نزدیکی رقبای عرب ما به اسرائیل، در سطح منطقه نیز شرایط را برای ما دشوار می‌کند. رقابت‌های منطقه ای را نیز باید به این مسائل افزود. حتی خواست اقلیم کردستان عراق برای استقلال.

در داخل کشور اوضاع چگونه است؟

دکتر روحانی در داخل نیز با مشکلاتی بیش از دور اول خود مواجه خواهد بود. بر اساس آنچه ما در رقابت‌های انتخاباتی از رئیس جمهور دیدیم و شنیدیم، به نظر می‌رسد که برخلاف چهار سال گذشته، باید منتظر تحرک بیشتر دولت در این حوزه سیاست داخلی باشیم. بی‌تردید این رویکرد با مخالفت جدی جناح مقابل همراه خواهد بود و در نتیجه، آنان با انسجام و اتحاد بیشتری در مقابل دولت و رئیس جمهور خواهند ایستاد. چراکه نگاه دولت آقای روحانی با نگاه و منافع بسیاری از آنان در تعارض جدی است. 

بسیاری از حامیان رئیس جمهور منتظر تغییرات جدی در ترکیب دولت جدید هستند. نگاه شما به این موضوع چگونه است؟

همان‌گونه که اشاره کردم؛ هم در داخل و هم در خارج، دوران سختی در مقابل رئیس جمهور قرار دارد. بر همین اساس، قطعاً و یقیناً لازم است که دولت دوازدهم از انسجام و اتحاد بیشتری نسبت به دولت فعلی برخوردار باشد. مشخصاً باید گفت که در این دوره باید وزرایی را برگزید که اعتقاد کامل به شعارهای رئیس‌جمهور و مشی ایشان داشته باشند. متأسفانه در چهار سال گذشته، دولت برنامه‌ای برای تربیت نیروهای قوی نداشت. اکنون اما همان‌گونه که خود دکتر روحانی در اولین نشست خبری بعد از انتخابات اشاره کرد؛ باید جوانگرایی صورت بگیرد. در واقع لازم است که رئیس‌جمهور به نیروهای جوان همسو با خود اعتماد کرده و آنان را وارد عرصه‌ کند. نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد، لزوم تغییر در مدیران بسیاری از استان‌ها است. جا دارد به عقلانیت نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و حتی اصول‌گرایان معتدل اشاره کنم که با درایت تمام، ناکارآمدی برخی از مدیران در استان‌ها را به پای کل دولت و رئیس جمهور نگذاشتند. چراکه اگر این اتفاق می‌افتاد و نتیجه انتخابات به عملکرد برخی از استانداران گره می‌خورد، احتمالاً دکتر روحانی مجبور بود شکست را بپذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین