کد خبر: ۴۵۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۵

سفر رایس به اروپا در پایان مهلت به ایران

آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش آسوشیتدپرس، رایس اظهار داشت که جامعه جهانی 30 روز به ایران مهلت داده بود تا فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد ولی اکنون زمان آن رسیده است که پیامی جدی به ایران بدهیم مبنی بر اینکه این نوع رفتار قابل قبول نیست. 

رایس افزود: ما به مذاکرات خود با روسیه و دیگران ادامه می دهیم و انتظار داریم که شورای امنیت با تصمیم های قاطع خود به ایران نشان دهد که موضوع برای ما کاملا جدی است.
این سخنان رایس در آستانه سفرهای دیپلماتیک او به یونان، ترکیه، و بلغارستان مطرح شد. سفری که به اعتقاد تحلیلگران یکی از موضوعات مهم مورد بحث در آن، پرونده اتمی ایران خواهد بود. 

یونان از اعضای غیر دائم شورای امنیت است و در بلغارستان هم قرار است نشست غیر رسمی وزرای خارجه ناتو ( پیمان آتلانیک شمالی) برگزار شود و ترکیه نیز به عنوان یکی از همسایگان ایران در حال حاضر از اهمیت استراتژیکی برای آمریکا برخوردار است. 

در حالی که آمریکا خواستار تصمیمات قاطع تر از سوی شورای امنیت سازمان ملل است، روسیه و چین که از اعضای دائم شورای امنیت و دارای حق وتو هستند، با چنین اقداماتی مخالفند و اصرار دارند که سازمان بین المللی انرژی هسته ای مناسب ترین نهاد برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران است. 

کنستانتین دولگف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار امیدواری کرد پیش از نشست روز جمعه که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش خود را در مورد ایران به شورای امنیت ارائه کند، اقداماتی برای بهبود وضعیت و کاهش تنش های موجود انجام شود. 

دولگف مخالفت روسیه را با اعمال تحریم علیه ایران و استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل که تحریم یا تعرض را مجاز تجویز می کند اعلام کرد. 

همچنین سفیر چین در سازمان ملل نیز با اعلام موضعی مشابه، اظهار داشت بعید می داند تصمیم گیری بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل تاثیری در سیاست ایران داشته باشد. 

در همین حال رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز اظهار داشت، آمریکا باید هرگونه اقدام از سوی شورای امنیت را در قبال برنامه هسته ای ایران به تعویق انداخته و پیش از آن وارد مذاکره مستقیم با ایران شود. وی گفت که ما زمان کافی داریم و باید صبور باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین