کد خبر: ۴۵۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۳

دیدار رییس جمهور سودان با مقام معظم رهبری

آفتاب‌‌نیوز :  كه اميدواريم با حفظ يكپارچگي، همان‌گونه كه مشكل جنوب سودان حل شد، مشكل غرب اين كشور نيز برطرف شود.
ايشان توانايي‌ها و امكانات دنياي اسلام را بسيار بيشتر از مشكلات مسلمانان ارزيابي كردند و افزودند: اگر مسلمانان و دولت‌هاي اسلامي از امكانات مادي و انساني گسترده‌ي خود استفاده‌ي صحيح و در مقابل قدرت‌هاي استكباري ايستادگي كنند، اين قدرت‌ها توانايي زورگويي و فشار به مسلمانان را نخواهند داشت.
رهبر انقلاب اسلامي، حفظ وحدت و دوري از اختلافات را عامل مهم به نتيجه نرسيدن توطئه‌هاي قدرت‌هاي استكباري برشمردند و تاكيد كردند: استكبار و در راس آن آمريكا در سال‌هاي گذشته هر روز ضعيف‌تر از قبل شده است و بر اساس سنت الهي قدرت‌هايي كه مغرور مي‌شوند و طغيان مي‌كنند، افول آنها آغاز مي‌شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وضع كنوني آمريكا را در فلسطين، عراق و افغانستان نشانه‌ي افول بيش از پيش آن دانستند و با تاكيد بر اين‌كه ضعف و افول آمريكا اكنون براي همه نخبگان و حتي مردم عادي جهان اسلام آشكار شده است، تصريح كردند: مسلمانان هر اندازه كه بر اسلام، استقلال و منافع خود ايستادگي كنند و همكاري‌هاي خود را افزايش دهند، قدرت‌هاي استكباري بيشتر عقب‌نشيني خواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تاكيد كردند: مهم‌ترين مساله‌ي دنياي اسلام و كليد حل مشكلات مسلمانان، فلسطين است كه بايد بيش از گذشته مورد توجه و اهتمام قرار گيرد.
ايشان هم‌چنين با اشاره به توانمندي‌هاي علمي جمهوري اسلامي ايران، خاطر نشان كردند: توانمندي‌هاي هسته‌اي دانشمندان ايراني يك نمونه از جريان‌هاي متعدد علمي در كشور است كه به پيش مي‌روند و جمهوري اسلامي ايران آماده‌ي انتقال تجربيات و دانش و فناوري دانشمندان خود است.
در اين ديدار كه محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور نيز حضور داشت، عمرالبشير رييس‌جمهور سودان، با ابراز خرسندي از گسترش روزافزون روابط دو كشور، موفقيت جمهوري اسلامي ايران را در دست‌يابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي پيروزي بزرگي براي دنياي اسلام خواند و تاكيد كرد: توانايي و پيشرفت ايران، در واقع افزايش قدرت جهان اسلام است.
وي ضمن تشريح آخرين اوضاع سودان پس از امضاي قرارداد صلح جنوب سودان و هم‌چنين وضع كنوني دارفور و تبليغات دروغين رسانه‌هاي غربي در اين باره، گفت: علت فشارهاي كنوني به دولت سودان، جهت‌گيري اسلامي اين كشور و ذخاير فراوان نفت سودان است اما مردم توانايي دفاع از حقوق خود را دارند و در مقابل اين فشارها تسليم نخواهند شد.
وي هم‌چنين تاكيد كرد: مواضع تهران و خارطوم در زمينه‌ي مسائل مختلف از جمله عراق، فلسطين، لبنان و سوريه يكسان است و دو كشور مي‌توانند علاوه بر همكاري در اين مسائل، در عرصه‌هاي اقتصادي نيز روابط خود را بيش از پيش گسترش دهند.
گفتنی است رییس جمهوری سودان روز دوشنبه 4 اردیبهشت برای دیدار رسمی به مدت دو روز وارد تهران شد تا با همتای ایرانی خود درباره مسائل دو جانبه به گفتگو بنشیند.عمر البشیر که به همراه وزیر خارجه، وزیر انرژی و وزیر علوم و چند تن دیگر از مقامات دولتی به ایران آمده پیش از این با احمدی نژاد دیدار و گفتگو کرده است.
 رییس جمهوری ایران در این دیدار با ذکر اینکه ایران و سودان دشمنان مشترکی دارند، این دو کشور را دوست و برادر دانست.
شبکه سودان تریبون معتبرترین سایت خبری این کشور به نقل از مسعود قدمی، سفیر ایران در خارطوم پایتخت سودان گزارش می دهد که بحران دارفور یکی از مسائل داخلی سودان است و هیچ کس حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد و با توجه به پی‌گیری دولت برای رسیدن به راه حلی سریع برای بحران دارفور، دیگر نیازی به مداخله غربی ها وجود ندارد. 
به گفته این مقام ایرانی، ایران مایل است روند توسعه اقتصادی در سودان را تسریع کند و بیش از 30 توافقنامه در زمینه اقتصادی و تجاری بین دو کشور منعقد شود.
به گزارش سودان تریبون روز دوشنبه نمایندگان خارطوم در اتحادیه آفریقا موضع خود را در مورد دارفور ارائه داده اند و این در حالی است که پس از ماهها مذاکره برای پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله در این منطقه نفت خیز، جامعه جهانی و اتحادیه آفریقا روز 30 آوریل را به عنوان آخرین فرصت برای تمام گفتگوهای بودجه اعلام کرده بودند.
در همین حال آسوشیتدپرس هم گزارش داده که آمریکا اعلام کرده که ممکن است روز سه شنبه برای تحریم آنهایی که در بحران دارفور دست داشته اند به رغم مخالفت روسیه و چین، رای دهد. 
این دو کشور معتقد بودند که این کار روند گفتگوهای صلح را پیچیده تر می کند و هیچ گامی در جهت وخیم کردن اوضاع نباید برداشته شود.
از اوایل سال 2003 و با مسلح شدن قبایل بومی آفریقایی تبار در دارفور خشونتی گسترده در این منطقه، که ابتدا بر سر آب و غذا بود شکل گرفت و دولت سودان در این رابطه متهم به غفلت و کوتاهی شد .
بنا بر گزارش های بین المللی تاکنون در این بحران 180 هزار نفر (عمدتا به سبب گرسنگی و بیماری) جان خود را از دست داده و 2 میلیون نفر آواره شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین