کد خبر: ۴۵۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۵

اما و اگرهای تشکیل یک جبهه

آفتاب‌‌نیوز : هر چند که هنوز برخی اختلافات در میان افراد و گروههای شرکت کننده در جلسات این جبهه وجود دارد ولی پس از آنکه «مصطفی معین» در سفر اخیر خود به شهر مذهبی قم و دیدار با سه تن از مراجع مهم تقلید (آیت الله منتظری، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله صانعی) توانست موافقت ضمنی این مراجع را درباره پیش نویس منشور جبهه دموکراسی کسب کند، تقریبا باید پذیرفت که پیش نویس فوق الذکر با حداقل ممکن از تغییرات به تصویب کمیسیون آیین نامه جبهه دموکراسی خواهی خواهد رسید. 

اصول منشور
 بندهای مهم این پیش نویس شامل: «به رسمیت شناخته شدن حقوق مدنی سیاسی اجتماعی و فرهنگی همه ایرانیان – حق نصب و عزل حاکمان و نظارت بر آنها با انتخابات آزاد و عادلانه توسط همه شهروندان – باور به حضور اسلام در عرصه عمومی و سیاست بدون حق ویژه برای افراد و گروههای اجتماعی خاص و در عین حال استقلال نهاد دین و نهاد علم از سیاست – تعهد نسبت به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر – تاکید بر عدالت جنسیتی و احقاق حقوق زنان – تاکید بر تامین حقوق همه اقوام و پیروان مذاهب گوناگون و مشروعیت همه مقامات و نهادها با رای مردم می باشد.»

این در حالی است که یک منبع نزدیک به جبهه دموکراسی و حقوق بشر،  برگزاری جلسه سه شنبه را علاوه بر جلسه نهایی شدن منشور، به منظور تصویب ساختار تشکیلاتی جبهه توسط کمیسیون تشکیلات آن نیز می داند.

 اجماعی بودن مصوبات
نکته جالب توجه در فرآیند برگزاری جلسات این جبهه و تشکیل آن، این بود که تقریبا تمام مصوبات آن با اجماع حاضران و بدون رای گیری به تصویب رسید. نکته ای که «حمیدرضا جلایی پور» شخصی که همراه با «هادی قابل، مصطفی تاج زاده و هادی خانیکی» از جمله نمایندگان جبهه مشارکت در جلسات این جبهه به شمار می رود هم بر آن تاکید دارد.
 
وی به خبرنگار آفتاب گفت: «تدوین جمعی این پیش نویس با توجه به رونق حرکت های تک نوازانه در جامعه ما در طول یک قرن گذشته، بی نظیر بوده است.» 

اما جلایی پور در عین حال بر انتخاباتی نبودن  جبهه دموکراسی خواهی وحقوق بشر تاکید دارد، در حالیکه «حسین رفیعی» نماینده نهضت آزادی در این جبهه با اشاره به این نکته که «انتخابات جزو ابزارهای اولیه» دموکراسی است بر ساختار انتخاباتی جبهه دموکراسی تاکید می ورزد. 

نکته ای که به نظر می آید به پاشنه آشیل این جبهه تبدیل شده باشد زیرا یکی دیگر از اعضای شرکت کننده در جلسات جبهه که مایل به افشای نامش نبود هم بر اختلاف میان اعضا در مورد «فعالیت انتخاباتی» این جبهه تصریح 
می کند و در عین حال اظهار امیدواری می کند که این مساله با توافق طرفین حل و فصل شود. 

اما «محمود نکو روح» استاد جامعه شناسی دانشگاه سوربن و روشنفکر ملی _مذهبی که از وزنه های قابل توجه جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر به شمار می رود «ضمن مثبت دانستن تشکیل این جبهه بر فعالیت آن به هر شکل ممکن» علاقه نشان می دهد.
 
موضع اصولگرایان
در این میان نظر «لطف الله فروزنده» قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که از مهم ترین تشکل های حامی دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود هم جالب توجه است. 

وی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب و در واکنش به اصول منشور جبهه دموکراسی خواهی، اعلام کرد: «این اصول با اسلام ناب محمدی که حضرت امام تبیین فرمودند و نیز عبارت حکیمانه «آیت الله مدرس» که «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» در تناقض است.
وی ضمن بیان این مطلب که «این اصول خلاف قانون اساسی و فاقد مشروعیت است» تصریح کرد: «انتخاباتی شدن همه مقامات و نهادها با رای مستقیم مردم و دیگر مواردی که از نفوذ سکولاریسم در این جبهه حکایت می کند ناشی از «نفهمیدن دین» توسط آقایان است.

فروزنده می گوید: «به نظر می آید که هدف دکتر معین و یارانش از این مباحث جذب روشنفکران سکولار و جلب توجه بوق های تبلیغاتی غرب است بنابراین یا آقایان خود را اصلاح کنند یا به صراحت بگویند که اصول اسلام و اندیشه های امام را قبول ندارند.» 

با این اوصاف باید دید که عاقبت تشکیل جبهه دموکراسی و حقوق بشر که مهم ترین شعار انتخاباتی دکتر معین در سال گذشته بود، به کجا خواهد رسید؟ 

هر چند که تشکیل این جبهه با استقبال و یا حداقل سکوت اصلاح طلبان مواجه شده است ولی به نظر می آید که اصولگرایان به هیچ عنوان دل خوشی از آن ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین