کد خبر: ۴۵۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۱

لایحه جنجالی کنگره آمریکا برای تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز :
اما مخالفان این طرح معتقدند که این کار موجب تضعیف دیپلماسی می شود و در واقع نخستین گام برای راه حلی غیر سیاسی علیه ایران است. نماینده جمهوری خواه "تگزاس" هم در این رابطه گفت که این طرح قعطنامه سال 1998 را به یاد وی می آورد که خواستار تغییر رژیم عراق بود و به اعتقاد وی اولین قدمی بود که به سمت جنگ « فراگیر و ناخوشایند» عراق برداشته شد. 

یکی از نمایندگان دموکرات به این موضوع اشاره کرده که همه قانونگذاران آمریکایی با حکومت ایران مشکل دارند ولی او مایل به « اقدامات قوی، هوشمندانه، سازنده و دیپلماتیک» است، که البته در لایحه اخیر چنین موضوعی به چشم نمی خورد. وی همچنین از سرانجام این طرح ابراز نگرانی کرده است. 

با این حال واشنگتن تایمز می نویسد که موافقان با این طرح مرتبا اعلام کرده اند که لایحه آنها استفاده از زور را مجاز نکرده است و عده ای دیگر به اظهارات رئیس جمهوری ایران مبنی بر محو شدن اسرائیل از روی نقشه اشاره کرده اند. 

نظرات متفاوتی در میان نمایندگان آمریکا وجود دارد به طوری که نماینده یهودی کنگره خواستار جدی گرفتن تهدیدات است ولی مخالفان می گویند اتخاذ چنین تصمیماتی بد است چرا که دلیلی را ایجاد می کند که کشورها در پی به دست آوردن قدرت اتمی باشند. 

در حال حاضر خود نمایندگان آمریکایی هم معتقدند که دولت بوش با جنگ عراق یک آشفتگی در روابط بین الملل ایجاد کرده است و آمریکا به اندازه کافی در عراق مشکل دارد که دیگر در پی ایجاد مشکلات مضاعف مخالفت با ایران نباشد. 

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، بر اساس این لایحه کنگره آمریکا، تحریم های اجباری علیه ایران باید تا زمانی که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و به اعتقاد آنها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش نباشد به قوت خود باقی بمانند. 

این لایحه حتی خواهان تحریم علیه کشورهایی شده که مواد لازم را در اختیار ایران برای فعالیت هسته ای این کشور قرار می دهند و به علاوه مانع از کمک آمریکا به کشورهایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده اند، می شود. 

با این وجود موضع شدید کنگره امریکا، این روزنامه آمریکایی هم به این مساله اشاره می کند که مقامات دولت بوش پیش تر اعلام کرده بودند که هرگونه لایحه تحریمی به مذاکرات احتمالی آنها با ایران لطمه خواهد زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین