کد خبر: ۴۵۶۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

سطح آب دریای خزر ۱۱ سانتیمتر بالا آمد

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران با اشاره به پیش بینی افزایش ۴۵ سانتی متری سطح تراز آب دریای خزر طی سه سال آینده گفت: در ۶ ماهه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۴ افزایش ۱۱ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر را داشتیم.
آفتاب‌‌نیوز :
داریوش یوسفی‌کبریا درباره نوسانات آب دریای خزر اظهار داشت: نوسانات آب دریای خزر دارای تاریخچه ای است که نشان می‌دهد این دریا در آغاز پیدایش دارای سطح آبی بالاتر از دریای بالتیک و دریای سیاه بوده است.

وی با بیان اینکه طبق سوابق تا 12 هزار سال قبل آب دریا مدام در حال پیشروی بوده و از آن به بعد نوسانی شده و شامل پیش روی و پسروی‌هایی شده است، افزود: بر طبق قدیمی‌ترین آمار، مبنای اندازه‌گیری‌ تراز آب دریا به فعالیت روس‌ها که بالغ بر 180 سال است، برمی‌گردد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران با اشاره به اینکه از دستگاه اندازه‌گیری سطح تراز آب دریای خزر مستقر در انزلی استفاده می‌شود، گفت: 90 سال است که این دستگاه نوسانات آب دریا را نشان می‌دهد به‌طوریکه بعد از سال 1342تا سال 1357 تراز آب دریا به پایین ترین حد خود رسیده بود و از سال 1357 تا اواخر دهه 60 و ابتدای دهه 70 حدود 2.5 متر افزایش ارتفاع داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بالا آمدن آب دریا حدود 15 میلیارد دلار خسارت به کشورهای حاشیه دریای خزر وارد کرده بود، تصریح کرد: در آن تاریخ در کشور، مرکزی که مطالعات اختصاصی روی آب دریای خزر انجام بدهد، وجود نداشت.

یوسفی‌کبریا خاطر نشان کرد: در آن زمان وزارت نیرو لایحه تشکیل مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد و پس از تصویب در سال 1374 و به‌طور رسمی در سال 1375 این مرکز کار خودش را شروع کرد که از عمده‌ترین وظایف این مرکز بیلان آبی و تراز آب دریای خزر و اثرات این نوسانات بر روی سواحل دریای خزر در راستای مدیریت سواحل و پایش محیطی در بحث کمیت و کیفیت در آب دریای خزر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه از سال 1374 تا سال گذشته  تراز سطح آب دریای خزر حدود 140 سانتیمتر کاهش یافته و این کاهش در سال‌های مختلف متفاوت بوده وعلت آن تقریبا ناشناخته است، گفت: براساس آخرین آمار در 6 ماهه دوم سال گذشته نسبت به 6 ماهه دوم سال 1394 افزایش 11 سانتی‌متری تراز آب دریای خزر را داشتیم.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران با بیان اینکه از آنجاییکه مدیریت یکپارچه کل دریای خزر برای یک کشور به تنهایی مقدور نیست افزود: پنج کشور حاشیه دریای خزر طی 22  سال در قالب توافق‌نامه‌ سالانه با برگزاری اجلاسی به‌نام caspcom که معنای آن موافقت‌نامه همکاری آب شناسی و هواشناسی دریای خزر است، گرد هم می‌آیند و آخرین اجلاس نیز در پاییز سال گذشته در جمهوری آذربایجان شهر باکو برگزار شده است.

وی در پایان با اشاره به پیش‌بینی روس‌ها بر مبنای 6 مدل نوسانات انجام شده در دریای خزر به مانا گفت: پیش بینی روس ها حاکی از آن است، طی سه سال آینده یعنی سال 2020 سطح تراز آب نسبت به سال 2015، حدود 45 سانتیمتر افزایش می یابد.

به گزارش تسنیم، به گفته وی طبق بررسی‌های مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران درباره نوسانات آب دریای خزر در اواخر 2016 اینگونه برداشت شد که این پیش‌بینی در کوتاه مدت کاملا درست بوده و در بلندمدت باید بررسی‌های لازم انجام شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین