کد خبر: ۴۵۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۸

سکوت معنی دار اعراب

آفتاب‌‌نیوز : مطبوعات جهان عرب نیز فقط به نقل اخبار و ارائه برخی تحلیل ها پرداخته اند و حتی سکوت رهبران عرب را منعکس نکردند.
در این راستا روزنامه فرا منطقه ای «الشرق الاوسط» که در زمان اعلام غنی سازی ایران تا میزان 5/3 درصد و تکمیل چرخه سوخت هسته ای با عنوان «ایران کار خود را کرد» توجه مخاطبانش را جلب نمود، روز شنبه نیزدر هم سویی  با رسانه های غربی در عنوان اصلی آورده است: «گزارش البرادعی ایران را در سیبل قرار داد». 

به تعبیر این روزنامه طبق گزارش البرادعی تهران به مهلت قانونی شورای امنیت برای توقف غنی سازی توجهی نکرد و به همین دلیل در سیبل قرار گرفت و آمریکا نیز به سراغ گشایش راهکاری برای استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد برای مواجهه با ایران رفته است. در ادامه از زبان مقامات ایرانی آمده است: گزارش البرادعی هیچگونه جنبه منفی نداشته و ایران آماده پاسخگویی به آژانس در مورد برنامه هسته ای خود است.
الشرق الاوسط همچنین نوشته است که روسها گفته اند گزارش البرادعی را بررسی می کند و چینی ها مخالف استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل بر علیه ایران هستند.
روزنامه السفیر لبنان نیز در عنوانی آورده است: البرادعی در گزارش از ایران انتقاد کرده و جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرده است از شورای امنیت خواهد خواست که طرحی برای ایران تدارک ببیند و در همین زمان همتای چینی بولتون مخالف مخالفت خود را با این گفته ها اعلام نمود.
پایگاه اینترنتی «الجزیره نت» نیز نوشته است: واشنگتن برای صدور قطعنامه بر علیه ایران عجله دارد و می افزاید وزاری خارجه 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان قرار است 19 اردیبهشت ماه جاری در نیویورک جلسه ای را برگزار کنند تا وضعیت ایران را بررسی نمایند همچنین در 12 اردیبهشت جاری در پاریس به همین منظور نشستی برگزار خواهد شد. 

الجزیره نت آورده است: محمود احمدی نژاد که در غرب ایران به سر می برد تاکید کرده که ایران همچنان به فعالیت هسته ای صلح آمیز خود ادامه می دهد و اجازه نخواهد داد که مردم ایران از این تکنولوژی محروم شوند.
پایگاه اینترنتی تلویزیون العربیه نیز نوشت: البرادعی ایران را متهم به عدم تعلیق غنی سازی کرده است، بولتون خط و نشان می کشد و چین مخالف آمریکا در خصوص پرونده ایران است.
العربیه همچنین نوشته است: بوش پس از دیدار با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان گفته، مایل است پرونده ایران در یک فضای دیپلماتیک حل و فصل شود و برای رسیدن به چنین راهکاری بر تلاش خود می افزاید. 

روزنامه «اخبار الخلیج» نیز نوشته است که گزارش البرادعی اقدامات بعدی بر علیه ایران را آماده کرد. به نوشته این روزنامه «دوست بلازی» وزیر خارجه فرانسه می گوید که وضعیت نگران کننده است.
و سایت اینترنتی «ایلاف» نیز می نویسد که شمارش معکوس برای ایران آغاز شد و ادامه داده این در حالی است که 5 عضو دائم شورای امنیت در حال از هم گسیختگی هستند.
روزنامه «الوطن» سعودی در خبری آورده است: در مورد انتخاب گزینه های احتمالی درباره ایران اختلاف نظر وجود دارد.
روزنامه پر تیراژ «الاهرام» مصر نیز فقط به نقل خبر ارائه گزارش مدیر کل آژانس پرداخته و از تحلیل دوری جسته است.
در همین زمان وزارت خارجه آمریکا طی گزارشی ایران و سه کشور عربی، سودان، سوریه و لیبی را به حمایت از تروریسم متهم کرده است و ایرانی ها می گویند که آمریکا صلاحیت قضاوت در این گونه موارد را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین