کد خبر: ۴۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۵
تغییرات در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

گمانه زنی ها: جنتی جایگزین مشکینی می شود

آفتاب‌‌نیوز : هنگامی که احمد جنتی سخنران اصلی شد و امام جماعت مدرسین حوزه را بر عهده گرفت. این چنین رییس بعدی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که قرار است جانشینی برای علی مشکینی باشد غیر مستقیم معرفی شد.

چند سالی است که اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انسجام دوباره ای یافته اند و می کوشند با وحدت رویه خود تاثیر گذاری بیشتری به روند تحولات جامعه ایران داشته باشند.

آنان اولین بار در 5 تیر 1381 به مشهد رفتند و به میزبانی واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی اجلاسیه منطقه ای خود را برگزار کردند.
پس از آن نشست، در آغاز سال تحصیلی 1383 حوزه های علمیه نیز چند تن از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین به ارومیه رفتند و دومین اجلاسیه منطقه ای خود را با دعوت از روحانیون استان آذربایجان غربی برگزار کردند.

در اولین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در تیر ماه 81 نوک پیکان حملات جامعه مدرسین به سوی مجلس و دولتی نشانه رفت که تفاوتهای بنیادین با آنها داشتند و معرف بخش گسترده ای به نام اصلاح طلبان بوده اند.

در دومین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در سال 1383 اما دیگر خبری از مجلس اصلاحات نبود و مجلس در اختیار طیفی قرار گرفته بود که بیشترین مراقبت فکری را با اعضای جامعه مدرسین داشتند و آنها البته خرسندی خود را از این بابت پنهان نمی کردند اما دولت همچنان دولت اصلاحات بود و مورد استفاده جامعه مدرسین.
در روزهای گذشته سومین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در حالی برگزار شد که نه از تاک نشان باقی بود و نه از تاک نشان. مجلس و دولت هر دو در اختیار اصولگرایان بود و جامعه مدرسین نیز خرسندی خود را از این بابت پنهان نمی کرد.

اکنون حفظ دولت و مجلس انگیزه انسجام برای جامعه مدرسین محسوب
می شود. رئیس دولت نهم بارها دولت خود را مدیون تئوری پردازی توسط علما و روحانیون دانسته است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این روزها بنای خود را بر تقویت و توسعه تشکیلاتی نهاده تا در انتخابات آتی خبرگان بتواند موفقیت مورد انتظار خویش را کسب کند.
سخنرانان سومین اجلاسیه جامعه مدرسین کوشیدند در نطق های خود نامی از انتخابات خبرگان نیاورند. شاید آنها نیز همانند دیگر گروههای اصولگرا حرکت در تاریکی و بدون هیاهو را راهی برای پیروزی در انتخابات می دانند.


اسامی شرکت کنندگان در سومین اجلاسیه جامعه مدرسین و کسانی که شرکت نکردند اما و اگرهایی را در ارتباط با آینده آن بوجود آورده است. افرادی چون ابراهیم امینی، هاشمی شاهرودی، محمد مؤمنی، عبدالله جوادی آملی و رضا استادی که از اعضای ارشد این جامعه محسوب می شوند، در این اجلاسیه شرکت نکردند.

شدت بیماری علی مشکینی سبب بروز گمانه زنی هایی برای ریاست آینده جامعه مدرسین شده است و پر کردن جای خالی مشکینی در آستانه انتخابات سرنوشت ساز خبرگان و در حالی که رقبایی چون اصلاح طلبان به شدت در پی وحدت هستند، به شدت ضروری می نماید.
در اجلاسیه سوم جامعه مدرسین شخصیت های تاثیرگذاری به ایراد سخنرانی پرداختند که برخی از آنها عبارتند از محمد یزدی، محمدی گلپایگانی، ممدوحی، مقتدایی، مصباح یزدی و...


اما به جرات می توان گفت مهمترین عضو ارشد جامعه مدرسین که به ایراد سخنرانی پرداخت کسی نبود جز احمد جنتی که از قضا مهمترین مقام حکومتی حاضر در اجلاسیه جامعه مدرسین نیز محسوب می شد. جنتی البته امام جماعت نماز ظهر و عصر این اجلاسیه هم بود و اقتدای کسانی که همگی از فقها و روحانیون ارشد هستند به جنتی می تواند پیام های دیگری را نیز داشته باشد.
شش ماه تا زمان برگزاری انتخابات خبرگان باقی است، اما رقابت انتخاباتی میان چند طیف روحانی از هم اکنون آغاز شده است و در این دوره دو جریان اصلی روحانیت یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و مجمع روحانیون مبارز تهران در مقابل هم صف آرایی کرده اند و به تبع آن، جامعه مدرسین قم به روحانیت مبارز تهران و مجمع محققین و مدرسین قم به مجمع روحانیون مبارز تهران نزدیک می شوند و به صورت ائتلافی، برای سراسر کشور نامزدهای خود را معرفی می کنند.

جامعه مدرسین قم نیک می داند برای شرکت و پیروزی در انتخابات نیاز به حضور فردی در رهبری این جامعه است که بتواند آنها را به سر منزل مقصود هدایت کند و با توجه به وضعیت جسمی علی مشکینی این کار کمی مشکل به نظر می رسد. گمانه زنی ها از هم اکنون برای جانشینی مشکینی آغاز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین