کد خبر: ۴۵۸۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

انشقاق در میان اصولگرایان واقعیت یا تاکتیک

باهنر در واکنش به طرح مساله آتش بس از سوی اصولگرایان و قرابت آن با طرح گفت‌وگوی ملی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: بعضی گفت‌و‌گوی ملی بین مردم را مطرح می‌کنند؛ اما من این طرح را قبول ندارم. مردم با هم مشکلی ندارند. مردم از ما دلخور هستند که چرا با هم دعوا می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
باهنر در واکنش به طرح مساله آتش بس از سوی اصولگرایان و قرابت آن با طرح گفت‌وگوی ملی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: اگر دولت به این جمع‌بندی برسد که از نیروی رقیب در ادامه امورش استفاده کند این قدم رو به جلویی است اما گفت‌وگوی ملی اصلاح طلبان برای فتنه بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان ، در خصوص اظهارات اخیر علیرضا زاکانی درباره ضرورت «آتش بس» میان جریان اصلاحات و اصولگرا و قرابت این مفهوم با طرح «گفت‌و‌گوی ملی» که چندی پیش از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود، گفت: این تعبیری است که باید مورد تفسیر قرار گیرد. بعضی گفت‌و‌گوی ملی بین مردم را مطرح می‌کنند؛ اما من این طرح را قبول ندارم. مردم با هم مشکلی ندارند. مردم از ما دلخور هستند که چرا با هم دعوا می‌کنیم.

او با بیان اینکه طبیعی است مواضع اصولگرا و اصلاح‌طلب با هم منطبق نشود، گفت: مهم این است ما در منافع ملی با هم هماهنگ باشیم و بر آن اساس سیاست راهبردی خود را تدوین کنیم. این می‌تواند با گفت‌و‌گو و تعامل باشد یا می‌تواند به گونه‌ای دیگر صورت بگیرد. برای نمونه اگر دولت به این جمع بندی برسد که از نیروی رقیب در ادامه امورش استفاده کند این قدم رو به جلویی است.

باهنر در خصوص رابطه معنایی «آتش بس» مطرح شده از سوی اصولگرایان و «گفت‌و‌گوی ملی» مطرح شده از سوی اصلاحات گفت: اصلان‌طلبان از بحث گفت‌و‌گوی ملی برای فتنه حرف می‌زنند که این درست نیست و خط قرمز ماست.

او تاکید کرد: البته این اصلا به این معنی نیست که اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر بدانیم. من بار‌ها گفته‌ام اصلاح‌طلبان نیروهای مومن و انقلابی بسیاری دارند. ممکن هم هست با ما موضع داشته باشند اما این به معنی فتنه‌گر بودن آن‌ها نیست. اما طرح مساله گفت‌و‌گوی ملی با هدف نادیده گرفتن فتنه خط قرمز ماست.

وقتی زاکانی دبه می‎کند/ تندروها در تَله «آتش‌بس سیاسی» افتادند

همچنین نامه نیوز نوشت: شک و تردیدها نسبت به تندروها و در راس آن پیشنهاد دهنده آتش بس سیاسی یعنی علیرضا زاکانی خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت، او که تلاش داشت در فضای بعد از دوبار هتاکی به روحانی، طیف نواصولگرایان را از این اتفاقات مبرا و دور کند، به یکباره خود در تله ای افتاد که او و هم طیفان سیاسی اش پیش پای روحانی قرار داده بودند. یک تله جنگی.

آتش بس اعلام می کنند آن هم یک طرفه، فرمان پایان آتش بس می دهند، آن هم یک طرفه...

این روزهای تندروهای جریان اصولگرا همچنان در شوک ناشی از شکست رئیسی مقابل روحانی، آشفته حال طی می شود. آنقدر که هم واکنش و اقدام انتحاری علیه روحانی انجام دهند و هم خودشان فرمان آتش بس بدهند. یک روز در قامت شعاردهندگان روز قدس روحانی را به باد شعارهای تند و تیز می گیرند و روز دیگر از تریبون نماز عیدفطر که نماد وحدت است رئیس جمهور نشسته در صف اول نماز را با تندترین کلمات می‌نوازند. ابایی هم ندارند که دفاع کنند از همان شعاردهندگان خیابانی و همین سخنرانی که در قامت مداح پشت تریبون رفته بود.

در چنین فضایی که روحانی سکوت کرده و تن به تله های حاشیه ای منتقدان و دلواپسان تند و تیزش نداده است، آنها باز هم به میدان آمده و فرمان آتش بس می دهند، آتش بس سیاسی.

علیرضا زاکانی یکی از لیدرهای منتقدان دولت، طی روزهای گذشته از توقف بگومگوهای سیاسی میان جناح ها و اعلام آتش بس سخن گفت. جالبتر آنجا بود که احمد توکلی هم نه فقط حامی او شد که حتی تاکید کرد باید این آتش بس را با آب طلا نوشت.

گویی آنکه فضای سیاسی کشور از نگاه این طیف از سیاسیون اصولگرا بی شباهت به میدان جنگی نبوده که حال آنها فداکارانه حتی از آتش بس یکطرفه هم استقبال می کنند. امری که شاید وقتی پیشنهاد دهنده آن فردی چون علیرضا زاکانی باشد باید با دیده تردید به آن نگریست، آنچنان که او در همان پیشنهاد آتش بس سیاسی خود باز هم دولت را بی نصیب نگذاشته و طرف مقابل را «مفتون و مرعوب غرب» دانسته و حتی به ایجاد «درگیری‌های خودساخته» متهم کرده است. جنس کلامی که خود بوی درگیری و تنش می‌دهد نه صلح و آشتی.

اما شک و تردیدها درباره منجی شدن علیرضا زاکانی و پیشنهاد آتش بس او تنها چند روز دوام یافت. او خود اولین نقض کننده آتش بس شد و در آستانه یک اقدام مهم دیگر دولت نتوانست بر مدار سکوت پیش بروند و نه فقط علیه دولت فرمان آتش به اختیار داد که حتی تاکید کرد آتش بس تمام شد.

علیرضا زاکانی که از شاخص ترین منتقدان دولت، برجام، وزارت نفت و قراردادهای جدید نفتی (IPC) است در روزی که بنا به گفته وزیر نفت یک روز خوب برای صنعت نفت ایران بود و امضای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ و توتال با نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب قراردادهای جدید نفتی در کشور به سرانجام رسید ساز مخالف کوک کرد و نه فقط به انتقاد از دولت پرداخت که به نوع فرمان شورش علیه دولت را هم صادر کرد.

او در پستی تلگرامی به موضوع قراردادهای نفتی جدید (IPC) که برای نخستین‌بار با یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی مورد استفاده قرار گرفت اشاره کرد و نوشت: دوست‌داران انقلاب اسلامی، عزیزان میهن‌دوست و تلاشگر برای سربلندی ایران، سروران علاقه‌مند به پاکی و صداقت، بزرگواران خیرخواه برای جوانان و آینده این مرز و بوم اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هر چند یک طرفه جایز نیست. این درحالیست که برخی چهره های سیاسی اصولگرا چون ولایتی با حمایت از این اقدام دولت تاکید دارند «انعقاد قرارداد وزارت نفت ایران و شرکت توتال نقش بسیار مهمی در توسعه روابط ایران و فرانسه ایفا می کند.»

شاید از همین روست که غرویان از روحانیون اصولگرا به این طیف کنایه می زند که «برخی از اصولگرایان حرص این را دارند که در تنش‌ها و بحث‌های داغ کشور مطرح باشند. آنها دوست دارند حضورشان تنش‌آفرین باشد و به آن نیز دامن می‌زنند.»

و عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب هم می گوید «من نمی خواهم به این پیشنهاد بدبینانه یا با توهم توطئه نگاه کنم. اما هرچقدر که تلاش می کنم خوشبینانه به آن نگاه کنم نمی شود. نمی توانم فراموش کنم که آقای زاکانی از رهبران طیف های تندرو اصولگرایان از سال 84 بود و از حامیان جدی آقای احمدی‌نژاد به شمار می آید. با این سابقه نمی توان به پیشنهاد آتش بس ایشان خوش بین بود. اما جدا از این مسائل نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که وقتی صحبت از آتش بس مطرح می شود که جنگی اتفاق افتاده باشد. یعنی دو طرف با یکدیگر وارد یک جنگ شده باشند نه اینکه تنها جریانی به واسطه قدرت و نفوذ امنیتی که دارد حمله کند.»

محمد هاشمي، هم تاکید دارد«آتش‌بس نه واقعی است، نه مثبت، بلکه نشئت‌گرفته از روحیه منفی‌گرایی است که در برخی افراد وجود دارد. از نظر روان‌شناختی هم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یک رویکرد منفی نسبت به مسائل کشور دارند».

و البته کابران شبكه‌هاي اجتماعي اسمش را «دبه‌كردن» گذاشته‌اند و نوشته‌اند «زاكاني» نگذاشت ٧٢ ساعت از حرفش بگذرد، آن را پس گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین