کد خبر: ۴۵۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

فارن‌پالیسی: آمریکا از عزل بشار اسد عقب‌نشینی کرد

مجله فارن‌پالیسی به نقل از منابع آگاه گزارش داده وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دبیر کل سازمان ملل تصریح کرده که دولت ترامپ اصراری بر عزل رئیس‌جمهور سوریه ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، منابع خبری می‌گویند «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در دیداری محرمانه با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در واشنگتن گفته که سرنوشت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در دستان روسیه است و اولویت دولت فعلی آمریکا شکست داعش است.  

این خبر را روز دوشنبه وبگاه مجله «فارن‌پالیسی» به نقل از سه منبع دیپلماتیک گزارش داده و نوشته اظهارات «تیلرسون» از تمایل دولت «دونالد ترامپ» برای سپردن سکان هدایت امور در سوریه به دست روسیه دارد.  

مطابق این گزارش، «تیلرسون» در این دیدار با «گوترش» که چند روز پیش در ساختمان وزارت خارجه آمریکا انجام شده همچنین خاطر نشان کرده که اقدام نظامی چند ماه پیش آمریکا در سوریه اهداف تاکتیکی محدودی مانند جلوگیری از انجام حملات شیمیایی یا حمایت از نیروهای آمریکایی در حال مقابله با داعش در سوریه را مد نظر داشته و هدف از آن تضعیف دولت سوریه یا تقویت مواضع معارضان در میز مذاکرات نبوده است.  

فارن‌پالیسی در تفسیری از اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌نویسد: «مواضع تیلرسون نشان‌دهنده نیل به این درک است که دولت سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، در حال ظهور به عنوان پیروز سیاسی احتمالی در جنگ شش ساله این کشور است. »

مواضع تیلرسون به علاوه نشان‌دهنده عقب‌نشینی آمریکا از بیانیه سال ۲۰۱۲ در ژنو است که به امضای آمریکا، روسیه و سایر قدرت‌های کلیدی رسید. آن بیانیه خواستار انتقال قدرت در سوریه با مشارکت اعضای دولت و معارضان شده بود. دولت آمریکا و سایر کشورهای غربی در آن زمان بارها بر لزوم کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت تأکید کردند.  

یک مقام وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره دیدار «تیلرسون» با «گوترش» خودداری کرد، اما بر پایبندی واشنگتن به بیانیه ژنو تأکید کرد. وی همچنین گفت که دولت ترامپ «از یک فرایند سیاسی معتبر که بتواند آینده سوریه را تعیین کند، حمایت می‌کند. از نگاه ما این فرایند در نهایت، به رسیدن راه حلی بر سر وضعیت بشار اسد منجر خواهد شد. »

مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده، در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است: «مردم سوریه بایستی آینده سیاسی خودشان را از طریق یک فرایند سیاسی تعیین کنند. »
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین