کد خبر: ۴۵۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۱

آشنایی با لابی اصلی ضد ایران در آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : به همین دلیل  آیپک مهمترین سازمانی است که بر روابط آمریکا با اسرائیل تاثیر می گذارد. اعضای آیپک با صورت دادن بیش از دو هزار دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا سالانه موجب تصویب بیشتر از 100 قانون طرفدار اسرائیل می شوند. 

این افراد با فعالیت هایی چون فراهم کردن 3 میلیارد دلار کمک برای تامین امنیت اسرائیل تا تامین بودجه مشترک با آمریکا برای دفاع در برابر سلاح های غیر متعارف، دراصلی ترین مسائل پیش روی اسرائیل شرکت می کنند. فعالان آیپک با همه اعضای کنگره آمریکا دیدار کرده و هر روز کارشناسان این سازمان تمامی اخبار و تحلیل های مربوط به مسائل خاورمیانه و نیز سیاست های آمریکا را مرور می کنند. 

در حال حاضر بیش از دو دهه است که تحت برنامه توسعه هدایت سیاسی آیپک، جوانان اسرائیلی برای ورود به سیاست تعلیم می بینند تا بتواند در جهت تقویت روابط آمریکا ـ اسرائیل حرکت کنند. 

در دستور کار فعلی کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، اقداماتی چون جلوگیری از هسته ای شدن ایران قرار دارد که در این اقدام آیپک در تلاش است به همراه کنگره آمریکا قوانین جامعی برای محدود کردن ایران و گسترش همکاری های استراتژیک اسرائیل و آمریکا برای مقابله با این موضوع تصویب کند. 

یکی دیگر از این اقدامات ایجاد اطمینان از حضور سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا در کنار اسرائیل است زیرا علاوه بر کمک های مالی آمریکا، اسرائیل می خواهد که متحدی قابل اعتماد در کنار خود داشته باشد و از این رو آیپک با کنگره آمریکا سعی در حمایت از اسرائیل دارد. از دیگر برنامه های فعلی این سازمان دفاع از اسرائیل در برابر تهدیدات آینده و تربیت نسل جدیدی از رهبران اسرائیلی است. اما آخرین طرحی که در دستور کار این کمیته قرار دارد آموزش اعضای کنگره در مورد روابط آمریکا ـ اسرائیل است تا اهمیت این روابط بر آنها مشخص شود. 

از جمله فعالیت هایی که آیپک تاکنون با کمک کنگره انجام داده است می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- مقابله با تروریسم پیش روی آمریکا و اسرائیل، که در مورد آیپک شامل منزوی کردن حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین و قطع کمک های مالی به حماس می شود و همچنین خرید 28 میلیون دلار تجهیزات دفاعی از آمریکا را در بر می گیرد. 
- گسترش همکاری های استراتژیک اسرائیل ـ آمریکا برای مقابله با تهدیدات جدید که در واقع فهرستی از انواع اقدامات و امکانات دفاعی را شامل می شود. 

- به تاخیر انداختن برنامه هسته ای ایران از طریق جلوگیری از سرمایه گذاری در بخش نفت این کشور و انتقال فناوری موشکی به ایران و تحت فشار قرار دادن روسیه برای پایان دادن به همکاری های هسته ای خود با ایران. 

- قوی کردن اسرائیل از طریق کمک های مالی و اقتصادی که تاکنون شامل حدود 3 میلیارد دلار شده، کمک به جذب مهاجران جدید از شوروی سابق به اسرائیل با تامین 60 میلیون دلار کمک به پناهندگان. 

- حفاظت از بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل که شامل به رسمیت شناختن بیت المقدس در تمامی اسناد رسمی آمریکا از جمله نقشه ها و گذرنامه ها می شود و نیز انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس از طریق قانون گذاری و برگزاری جلسات. 

- پایان دادن به انزوای اسرائیل در سازمان های جهانی که خود موجب پذیرش اسرائیل در اروپای غربی و سایر گروه های منطقه ای سازمان ملل شود، در خواست برای تحریم کنفرانس جهانی سازمان ملل علیه نژاد پرستی که دیدگاه های ضد اسرائیلی و یهود ستیزانه دارد. 

مشابه چنین اقداماتی بیش از نیم قرن است که ادامه دارد چرا که در سال 1954 که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل تشکیل شد، سران جامعه یهودیان آمریکا تصور می کردند که نیازهای اسرائیل تنها با حس نوع دوستی تامین نمی شود و حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی لازم است که اسرائیل برقرار بماند این حمایت ها تنها از جانب دولت آمریکا صورت می گیرد. 

از آنان زمان بود که هدف آیپک تقویت و پیشبرد روابط اسرائیل و آمریکا شد تا روابط این دو مداوم و محکم باقی بماند. آیپک که اکنون 100 هزار عضو دارد، اعضای خود را با پرداخت 50 دلار می پذیرد و این در حالی است که بسیاری از اعضا کمک های بیشتری به سازمان می کنند. اعضای آیپک با عضویت سالانه خود از برخی خدمات این کمیته بهره مند می شوند. 

یکی از وقایع مهم مربوط به آیپک برگزاری کنفرانس سالانه سیاست آیپک است که هر ساله موجب گردهمایی 5000 نفر از فعالان طرفدار اسرائیل از 50 ایالت امریکا می شود. در این کنفرانس مهمترین مسائل مرتبط با روابط اسرائیل‌ـ آمریکا از دید کارشناسان سیاست خارجی و سیاستمردان بررسی می شوند. 

آیپک که نقش بارزی در گسترش طرفداران اسرائیل در آمریکا دارد و آنها را در مسیر تاثیر گذاری بر سیاست خارجی آمریکا قرار می دهد، حامیان بسیاری در داخل و خارجه کنگره دارد که شامل حزب دموکرات و جمهوری خواه می شوند هر چند تعداد منتقدان آن هم کم نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین