مدیرعامل شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده در پایان سال 97 به طور عملی با نیسان آبی خداحافظی کرده و این خودرو که از نظر ظرفیت عملیات باربری خدمت بزرگی به کشور کرده به خاطره ها خواهد پیوست، نیسان آبی اما چرا این قدر در کشور مشهور بوده و چه مشخصاتی داشته است؟
نیسان جونیور یا بهعبارتدیگر زامیاد 24 که در میان مردم به نیسان آبی مشهور است را میتوان یکی از خودروهایی دانست که حق بزرگی بر حملونقل بار در ایران دارد! این وانت پیر سالیان سال است در جادههای کشور مشغول به جابجایی بار بوده و علیرغم ایمنی بسیار پایین و ایجاد حوادث جانی و مالی زیاد تولید آن سالها به خاطر نبود جایگزین مناسب ادامه داشته است.
از طرف دیگر میتوان آن را یکی از رکوردداران بیشترین زمان
تولید یک خودرو در دنیا دانست! زیرا تولید آن از سال 1349 یعنی 47 سال پیش
بدون تغییرات چشمگیر آغاز شده است.
نسل سوم نیسان جونیور،
در سال ۱۳۴۹ در ایران برای اولین بار توسط شرکت زامیاد تولید شد، سپس در
سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا۲۴ تولید و به بازار آمد.
در
سال ۱۳۷۷ مجدداً این وانت با نام زامیاد ۲۴ تولید شد. از سال ۸۸ مدلهای
جدیدی مانند ۲۴nb زامیاد (تغییر در نمای ظاهری) و زامیاد۲۴nib (ترمز ضد قفل
و سیستم ebd) تولید شد. از سا۸۹ نوع دیزلی آن با عنوان زامیاد۲۸nb برای
اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش در آمد. رانندگان خودرو
زامیاد۲۴هایی که از سال ۷۷ به بعد تولید میشود به دلیل استفاده نکردن از
موتور ژاپنی اصل که در سریهای قبل استفاده میشد از این خودر رضایت چندانی
نداشتهاند.