کد خبر: ۴۵۹۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

پایان عمر شورای همکاری خلیج فارس/ قطر: تمام شد

'عبدالله بن حمد العطیة' معاون نخست وزیر قطر با بیان اینکه قطر درس سختی از محاصره این کشور توسط برادران عرب خود گرفت، افزود : شورای همکاری خلیج فارس تقریبا به پایان کار خود رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزیکشنبه روزنامه الشرق قطر، العطیه که وزیرسابق انرژی و صنعت این کشور نیز هست در گفت وگو با یک برنامه تلویزیونی افزود : دولت قطر آماده ادامه زندگی و فعالیت و قادر به تعامل با همه شرایط بحرانی و محاصره تحمیلی بر این کشور است.
وی باستایش موضع دولت کویت ومردم آن و نیزسلطنت عمان دراین بحران، نسبت به موفقیت تلاش های میانجی گرایانه کویت با کمک 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر کویت برای حل این بحران دیپلماتیک بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ابراز امیدواری کرد و افزود : امیر کویت به خوبی ازعهده حل این گونه بحران ها بر می آید.

این مقام قطری گفت : دولت قطر در بحران جاری درس مهمی گرفت و ما در زمان حاضر می دانیم که چگونه با اقتصاد، بازارهای خود رفتار کنیم و ما باید به خودمان متکی باشیم و ما دریافتیم که چندان به برادران خود که اقدام به محاصره دوحه کرده اند، اعتماد نکنیم.
العطیه درباره تاثیر این بحران در شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما شورای همکاری خلیج فارس را در سال 1981تاسیس کردیم اما اکنون به نظر می رسد که این شورای همکاری تقریبا به پایان کار خود رسیده است.

وی گفت: دولت های محاصره کننده قطر رفتار غیرعقلانی در حق قطر داشتند و نشست اخیر قاهره قبل از شروع آن شکسته خورده بود.
العطیه افزود: این کشورها ادعا می کنند که همه جهان قطر را حامی تروریسم می دانند اما آیا کشورهای جیبوتی، مالدیو و برخی کشورهای دیگر به تنهایی این جهان را تشکیل می دهند؟ و این درحالی است که مقامات و شخصیت های مهم کشورهای محاصره کننده قطر با ما در ارتباطند و تصمیم های دولت هایشان را درخصوص محاصره و تحریم قطر را رد می کنند.
العطیه تصریح کرد: امارات هنوز واردات گاز را از قطر قطع نکرده چراکه 30 درصد از تولید برق این کشور به گاز قطر وابسته است و آنها تنها با ما مطابق خواسته های و شروطی که در نظرشان مهم بود، قطع رابطه کرده اند و اگر ما حامی تروریسم بودیم چرا از قطر گاز وارد می کنند و صدها میلیون دلار به ما می پردازند؟

این مقام قطری درخصوص شرط این کشورهای عربی مبنی بر قطع روابط با ایران گفت که اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با تهران قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و هوایی بکنند دوحه نیز اماده پایبندی به این تحریم است به شرط آنکه این شش کشور توافقنامه ای درخصوص تحریم و قطع رابطه با ایران امضا کنند و به آن پایبند باشند.

معاون نخست وزیر قطر در واکنش به اظهارات مقام های بحرینی درحمایت قطر از اخوان المسلمین و لزوم بازخواست این کشور در خصوص این موضوع افزود: اخوان المسلمین در بحرین نیز حضور دارند و روزنامه النبأ این کشور به ادعاهای وزیر خارجه بحرین و موضع گیری او پاسخ داد و از آنها انتقاد کرد. حتی این جماعت در کنار دولت بحرین در تنش های داخلی این کشور ایستاده بود.
سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان های تروریستی ، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.
وزارت خارجه قطر با رد همه این اتهامات تاکید کرد که این سه کشور با همکاری مصر، به دنبال تحمیل قیمومیت خود بر تصمیمات ملی ما هستند.

کویت در راستای میانجیگری برای حل این بحران فهرستی از خواسته های کشورهای حاشیه خلیج فارس ومصر را که حاوی 13 ماده از جمله توقف حمایت از تروریسم، کاهش روابط دیپلماتیک با ایران، و تعطیلی شبکه 'الجزیره' است به قطر تحویل داد. اما وزارت خارجه قطر با رد این خواسته ها، آنها را غیر قابل اجرا دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین