کد خبر: ۴۶۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

رابرت فیسک: فتح الله گولن بهتر است ترکیه را مطالعه کند

فتح الله گولن می‌گوید حتی اگر دونالد ترامپ بخواهد او را به ترکیه مسترد کند وی تمایلی به فرار از آمریکا ندارد اما این روحانی مسلمان شاید بهتر باشد تازه‌ترین کتاب منتشر شده درباره شرایط ترکیه امروز را قبل از سوار شدن به هواپیمای آنکارا یا استانبول بخواند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، رابرت فیسک در نوشتاری برای  ایندیپندنت می‌نویسد: فتح الله گولن که متهم به طراحی تلاش ناکام برای کودتا در ترکیه است جای پایی در نظام قضایی ترکیه داشته، نهادی که اقدام به سازماندهی بازداشت ۵۰ هزار تبعه ترک به اتهام دست داشتن در جرائم "تروریستی" کرده است.

در کتابی به نام "ترکیه خط مقدم: درگیری در قلب خاورمیانه" نوشته ازگی باران روایتی شوک آور از بیرحمی پلیس، شکنجه و جرائم پلیس مخفی ترکیه و شراکت با داعش فاش می‌شود. در این کتاب چیزهای خوبی هم درباره فتح الله گولن نوشته نشده است: گولن در سال ۱۹۴۲ در شهر ارزروم متولد  و بعدا یک روحانی شد؛ او یکی از بنیانگذاران "انجمن مبارزه با کمونیسم"  بوده - که ممکن است به مذاق دونالد ترامپ خوش بیاید -  او در عین حال پایه گذار مدارس گولنیست است مدارسی که کودکان فقیر  را می‌پذیرد و با تربیت آنها درنهایت شاگردانش سر از  سمت‌های مهم در نهادهای نظامی، پلیس و قضایی ترکیه در می‌آورند.

"شما باید در شریان‌های سیستم حرکت کنید بدون آنکه هیچکس متوجه حضور شما شود تا زمانی که به همه قدرت‌های مرکزی دست پیدا کنید. شما باید برای چنین زمانی منتظر باشید و برای زمانی که همه قدرت دولت را داشته باشید و همه قدرت نهادهای اساسی ترکیه را به سمت خود بیاورید صبر کنید." این نقل قولی است از گولن در کیفرخواست تنظمی علیه وی به دلیل تلاش برای سرنگونی دولت سکولار ترکیه در سال 1999 که باران به عنوان دلیلی برای اظهارات خود به آن استناد می‌کند.

هنگامی که گولن در سال ۱۹۹۹ فهمید ممکن است دستگیر شود نتوانست روادید آمریکا را دریافت کند زیرا به گفته آمریکایی‌ها او طبق ادعایش یک "مدرس" نبود بلکه "رهبر یک جنبش سیاسی مذهبی تاثیرگذار و بزرگ با دارایی‌های تجاری بسیار زیاد" بود. با این حال وی از طریق نامه سه نفر از جمله سفیر سابق آمریکا در ترکیه و دو مقام سابق سیا توانست گرین کارت آمریکا را به دست آورد. با وجود آنکه گولن شبیه یک امام جماعت فروتن به نظر می‌رسد و چندین سال بازنشستگی در آمریکا را سپری کرده است اما اقدام به ساخت یک سیستم فوق العاده مدارس و خیریه‌های اسلامی در آمریکا، بریتانیا و ترکیه به ارزش میلیاردها دلار کرده و خود را به عنوان خدمتگزار خاضع خدا با ایده‌های میانه رو معرفی کرده است. جنبش او پیش از این کتابی در بازارهای ترکیه (جهان کوچک من) منتشر کرده و بعد آن را از بازار خارج کرد.

به گفته باران او در این کتاب به توجیه کتک زدن زن اگرچه به عنوان "آخرین چاره کار" پرداخته و مسیحیت را "منحرف" توصیف کرده و از آمریکا به عنوان "دشمن بی رحم ما" یاد کرده است. این نقل قولی نیست که بتواند برای شما گرین کارت به ارمغان بیاورد.

باران خبرنگار و دبیر نشریه رادیکالی بوده که در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد. او در حوزه مسائل کردها تخصص دارد و بعد از آن به حوزه "اردوغان" و اکنون داعش اشراف پیدا کرده است.

او نوشته است: ترکیه جدید تحت رهبری حزب عدالت و توسعه اردوغان با شتاب به سمت یک حکومت استبدادی و یک خاورمیانه جدید تاریک‌تر بعد از امیدهای بهار عربی به پیش می‌رود.

او می‌گوید راه حل اتفاقات خاورمیانه مستقیما با مشکل ۴۰ ساله کردها با ترکیه و چگونگی تعامل دولت ترکیه با این مساله ارتباط دارد. اردوغان می‌خواهد به دوران باشکوه امپراطوری عثمانی بازگردد و اخیرا به بی بی سی گفت: اتحادیه اروپا برای ترکیه آخرین راه نیست.

باران می‌گوید که دولت اردوغان عمدا اقدام به تشکیل مثلث انفجاری داعش، کردها و ترک‌ها کرده است. حزب کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک دست به جنگی خشونت آمیز علیه ارتش و پلیس ترکیه زد اما مقام‌های ترکیه اقدام به "کرد زدایی" از کردستان ترکیه کرده است. بعنوان مثال تا سال ۱۹۸۶، ۲۸۴۲ روستا از مجموع ۳۵۲۴ روستای کرد ترکیه اسامی ترکیه‌ای پیدا کردند. بریتانیایی‌ها کار مشابهی در ایرلند در بیش از ۱۰۰ سال پیش انجام دادند اما ما نتایجش را می‌دانیم.

گولن در ابتدا از اردوغان حمایت می‌کرد و در همان دوران روزنامه‌های گولنیست پر از روایت‌هایی درباره یک کودتا از سوی افسران ارتش بودند. شواهد این محاکمه‌ها ظاهرا ساختگی بودند و ۳۰۰ نفر محاکمه شدند اما بعد از فرار گولن به آمریکا این پرونده کنار گذاشته شد. از سال ۲۰۱۳ جنبش گولن نوارهای یک رسوایی فساد علیه اردوغان را منتشر کرد اما اردوغان این کار را تلاش برای " یک کودتای غیرنظامی" خواند. محاکمه‌هایی آغاز شد که در آنها به گولن برچسب تروریسم زده شد اما حزب عدالت و توسعه در جایگاه مضحک کسی که گولنیست‌ها را وارد مناصب کلیدی به منظور جلوگیری از یک دولت سکولار کرده قرار گرفته بود. اعضای حزب عدالت و توسعه نیز باید محاکمه می‌شدند.

اگر گولن به ترکیه مسترد شود محاکمه او ارزش حضور پیدا کردن دارد. او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جنگ ترکیه با کردها ادامه دارد و گولن آماده استرداد به ترکیه است و به نظر می رسد که داعش برای دست زدن به حملات انتحاری در ترکیه آزادی عمل پیدا کرده است. بعد از تمام شدن کار آزادی شهرهای حلب، موصل و به زودی در رقه چشم برداشتن از ترکیه آسان نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین