کد خبر: ۴۶۰۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵

ویکی استاندارد:‌ دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران غیرممکن است

نشریه ویکلی استاندارد با استناد به اظهارات یک منبع آگاه در کاخ سفید گزارش داد:‌دولت ترامپ خواهان حصول یک توافق هسته‌ای با ایران است که غنی سازی اورانیوم در این کشور را کاملا متوقف می‌کند، هر چند که دستیابی به چنین توافقی تقریبا غیرممکن است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته نشریه ویکلی استاندارد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 متنفر است، چراکه بر این باور است که این توافق هر آنچه ایران می‌خواسته از جمله رهایی از تحریم‌های اقتصادی را به دست آورده است، در حالی‌که هیچ ساز و کاری برای فشار بر تهران برای توقف توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ارائه نمی‌دهد. از این رو دولت تقریبا شروع به حرف زدن درباره مذاکره برای حصول توافقی جدید کرد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که وی چندین گفت‌وگو با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه داشته و هدف تیلرسون دستیابی به یک توافق متفاوت در گذر زمان است که ایرانی‌ها را به طور کامل از غنی‌سازی (اورانیوم) باز می‌دارد.

یک منبع آگاه در کاخ سفید، خواسته ایده‌آل دولت را این‌گونه توصیف کرد که نه توافق را نابود می‌کند و نه آن را اصلاح می‌کند. در ازاء، دولت به دنبال یک توافق ثانوی با حمایت متحدان اروپایی است که دو سال پیش در وین برجام را امضا کردند.

اما توافق جدید با ایران چگونه خواهد بود؟ به طور کلی این توافق با آنچه دولت ترامپ به عنوان مرگبارترین جنبه برجام تلقی می‌کند، سر و کار خواهد داشت؛ شروط موسوم به «غروب آفتاب» که دوره اعمال محدودیت بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم را تنها به یک بازه زمانی مشخص محدود می‌کند. همچنین هر بار که ایران از اجرای تعهدات خود سرباز زند، تحریم‌های غیرهسته‌ای گسترده‌تر و بیش‌تری وضع خواهد کرد. جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و قرار است در جریان بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران که تحت رهبری اعضای ارشد شورای امنیت ملی قرار دارد، تعیین شود.

اما کارشناسان و حتی برخی افراد در کاخ سفید می‌گویند که دستیابی به یک توافق جدید تقریبا غیرممکن است. تلاش برای دستیابی به این هدف می‌تواند متحدان اروپایی را که از برحام حمایت می‌کند و برای تجارت با ایران هجوم برده‌اند، خشمگین کند. این کار به علاوه به ایران یک دلیل دیگر برای متهم کردن آمریکا به نقض توافق هسته‌ای فعلی و تعامل از روی سوء نیت متهم کند.

به گزارش ایسنا، ایران و اعضای 1+5 به جز آمریکا همواره در دو سال گذشته و به ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ بر این مساله تاکید کرده‌اند که مذاکره‌ مجدد در برجام پذیرفته نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین