کد خبر: ۴۶۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۴
در گفتگوي آفتاب با دكتر نرسي قربان بررسي شد:

چشم انداز بازار نفت در صورت تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز :  
وی با تاکید بر اهمیت بورس نفت گفت: در حال حاضر آنچه که باعث افزایش و کاهش قیمت نفت می شود به دلیل افزایش تعداد بازیگران در بورس جهانی است که از تنش های سیاسی در خلیج فارس استفاده می کنند و در نتیجه منجر به تلاطم و تنش در بازار بورس نفت می شوند» 

دکتر قربان با اشاره به احتمال تحریم یا عملیات نظامی علیه ایران تصریح کرد: «این دو عامل می تواند بر روی قیمت های نفت اثر گذاشته و قیمت ها را تکان دهد. ضمن اینکه به هیچ وجهی نمی توان راجع به افزایش یا کاهش قیمت نفت پیش بینی ها انجام داد و تخمین زد. اما در عین حال این برآوردها می تواند بر روی افکار سیاستمداران اصلی کشورهای مصرف کننده و تولید کننده اثر بگذارد.» 

در حالی که وی اعتقاد دارد که عرضه نفت ایران با عراق بسیار متفاوت است و ایران هیچگاه با مساله تحریم نفتی در جهان روبرو نبوده است؛ افزود:‌ «هر نوع تحریم بر روی نفت ایران ممکن است که بر روی کل منطقه اثر بگذارد. و ثبات منطقه را به هم زند. در صورت بهم خوردن ثبات منطقه نیز این احتمال وجود دارد که نفت کمتری از منطقه خلیج فارس خارج بشود.» 

علاوه بر عوامل سیاسی و تنش های منطقه ای؛ عوامل دیگری نیز بر روی نوسانات قیمت نفت اثر دارد در این راستا که دکتر قربان گفت: «با بالارفتن قیمت نفت، شن های آغشته به نفت (تارسند) کانادا و چاههای نفتی آمریکا که هزینه بر بودند؛ اقتصادی می شوند. 

از سوی دیگر فرمهای دیگر انرژی مثل انرژی خورشیدی، بادی و...... به بازار راه می یابند که خود منجر به افت قیمت نفت در دراز مدت می شوند. 

اما آن چیزی که مهم است این نکته است که با افزایش قیمت نفت؛ تقاضا برای نفت در کشورهای صنعتی نیز پایین می آید و در نتیجه تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی کاهش می یابد.»
وی در ادامه افزود: «پالایشگاه های فراورده های نفتی مثل بنزین در اقتصاد باز آمریکا نتوانسته اند به میزان درخواست تقاضا کنندگان داخلی خود پاسخ دهند. این عامل خود منجر به بالا رفتن قیمت نفت شده است.» 

این در حالی است که قربان احتمال می دهد که قیمت نفت در سالهای متمادی در یک باند بین 20 تا 30 دلار در نوسان بود، احتمالا این باند به یک باند دیگری تغییر کرده و بین 40 تا 70 دلار خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
0
0
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین