کد خبر: ۴۶۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

مانور نظامی ۴ کشور منطقه و آمریکا در تاجیکستان

بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی از برخی کشورهای آسیای میانه و جنوبی و آمریکا مانوری نظامی با عنوان "همکاری منطقه‌ای ۲۰۱۷" در تاجیکستان برگزار می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
الیزابت میلارد، سفیر آمریکا در تاجیکستان در نشستی خبری گفت که این مانور که به طور سالیانه از سال ۲۰۰۴ به این سو برگزار می‌شود، بخش مهمی از برنامه همکاری‌های نظامی آمریکا و تاجیکستان در سال ۲۰۱۷ است.

این مانور از ۱۰ ژوئیه شروع شده و تا ۲۳ ژوئیه ادامه خواهد داشت و همچنین شامل تمرینات جداگانه صحرایی نیروهای امنیتی تاجیکستان و آمریکا در منطقه "فخر آباد" در جنوب شهر دوشنبه از ۱۷ تا ۲۱ ژوئیه است.

در این مانور، نیروهای ارتش تاجیکستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان و آمریکا شرکت دارند. نمایندگان وزارت دفاع قزاقستان هم به عنوان ناظر فرآیند انجام این مانور را رصد می‌کنند. رهبری مانور و عملیات‌های مربوط به آن را نیروهای مسلح تاجیکستان برعهده دارند.

شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد، این مانور الگویی از یک عملیات صلح‌آفرینی است که با اقدامات سازمان ملل در جهت مبارزه با تروریسم، امنیت مرزی، هماهنگی برای رفع پیامدهای حوادث طبیعی و حفظ ثبات وفق داده شده است.

پیش‌تر اعلام شده بود که خبرنگاران به محل مانور صحرایی در "فخرآباد" هم دعوت می‌شوند ولی این تصمیم لغو شده است.

به گفته سفیر آمریکا در تاجیکستان، در این مدت آمریکا به تاجیکستان بیش از ۲۶۲ میلیون دلار کمک‌های امنیتی برای حمایت از تمامیت ارضی، مراقبت از مرزها در برابر تهدیدهای فرامرزی، و تقویت سطح آموزشی و حرفه‌ای نیروهای امنیتی کشور ارائه داده است.

میلارد افزود: ما برای دستیابی به اهداف مشترکی که مبتنی بر پیشبرد امنیت و ثبات منطقه و تقویت شراکت و دوستی است، تلاش می کنیم. این گونه فرصت‌ها کمک می‌کند که ما از تجارب همدیگر و راهکارهای بهتری برای انجام ماموریت‌های صلح‌آمیز، تأمین امنیت مرزها و ایجاد ثبات بهره بگیریم.

به گفته سفیر آمریکا در تاجیسکتان، برگزاری این مانور در تاجیکستان به ویژه در سال جاری که با ۲۵ سالگی برقراری روابط دیپلماتیک میان تاجیکستان و آمریکا مصادف است، اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش ایسنا، میلارد با اشاره به نامه اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به همتای تاجیکش، افزود که آمریکا متعهد است به تاجیکستان و کشورهای دیگر آسیای میانه در تأمین امنیت و ثبات منطقه کمک کند؛ به ویژه از طریق ایجاد ظرفیت‌ها برای مقابله با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزارهای کشتار جمعی.

در همین حال، نورالدین ستارف، یک مسئول وزارت دفاع تاجیکستان، گفت: این مانور دوستی و همکاری ما را تقویت می کند. ما از تجربه همدیگر می‌آموزیم، نیروهای مسلح ما با کسب این تجربه می‌توانند در آینده هر گونه عملیات را در بیرون از مرزهای کشورمان هم انجام بدهند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین