کد خبر: ۴۶۱۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

پالایشگاه خون به دلیل آلوده بودن به هپاتیت و ایدز تعطیل است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: امروزه پالایشگاه خون در کشور به دلیل آلوده بودن به هپاتیت و ایدز تعطیل است.
آفتاب‌‌نیوز :
رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درباره برخی اظهارات نسبت به واردات خون، افزود: خون کالای استراتژیک است و در کشورمان مردم به صورت رایگان خون خود را اهدا می کنند درحالی که در بسیاری از کشورها بابت اهدای خون مبلغی دریافت می شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خون کامل، فرآوری شده و از آن بیش از  40 تا 50 نوع داروی گران قیمت تحت نام داروهای بیولوژیکی از جمله داروهای آی وی آی جی، فاکتور 7 ، 8  و 9 تولید می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نبود پالایشگاه خون در کشور، یادآور شد: تنها یک مورد پالایشگاه در کشور وجود داشت که متاسفانه به جهت آلوده بودن به هپاتیت و اچ آی وی تعطیل شد لذا عملا این پالایشگاه فعالیتی ندارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ایران خون کامل را به کشور آلمان ارسال کرده و این خون از سوی چند شرکت فرآوری شده و 30 درصد آن به کشور باز می گردد و 70 درصد آن بابت حق الزحمه از سوی این شرکت ها برداشته می شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون آمپول آی وی آی جی بین 650 تا 750 هزار تومان است که البته بیمه یارانه آن را پرداخت می کند اما اگر این را در داخل کشور با پالایشگاه، دانش و تکنولوژی بتوانیم تولید کنیم این مبلغ بین 65 تا 85 هزار تومان کاهش می یابد.

خضری افزود: درحال حاضر با ارسال خون به کشورهای دیگر ارز از بین می رود درحالی که با تولید فرآورده های خونی و توسعه آن در منطقه می توان ارزآوری برای کشور را شاهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون دغدغه ما آن است که پالایشگاه خون در کشور مجدد راه اندازی شود تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به تولید و اشتغال نیز کمک کند در همین راستا طی صحبت هایی با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار است بازدیدی از سازمان انتقال خون داشته باشیم تا از نزدیک در روند انتقال دانش و تکنولوژی تولید داخل قرار بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین