کد خبر: ۴۶۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

فوران آب از جنوب قمر زحل+تصاویر

عکس‌های جدید فضاپیمای کاسینی از قمر زحل وضعیت خاصی از فوران محتوای این قمر از قسمت جنوبی آن را نشان می‌دهد که احتمال وجود حیات در آن را افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان معتقدند اقیانوس زیرسطحی موجود در قمر "انسلادوس"(Enceladus) تمام مواد مورد نیاز برای حیات موجودات زنده را دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، در تصویر جدید، جالب‌ترین فوران‌های قطب جنوب از دور دیده می‌شود، پس زمینه تصویر توسط نور خورشید مشاهده می‌شود، در حالی که این قمر خود با انعکاس نور خورشید از زحل روشن شده است.

بررسی این فوران‌ها از زوایای مختلف دیدهای مختلفی از ویژگی‌های این قمر به دانشمندان داده است.

فوران آب از جنوب قمر زحل+تصاویر

تحلیل شیمیایی این اقیانوس‌ها قویا حاکی از این است که بستر دریای انسلادوس حاوی فواره های آب داغ است. همین فواره‌ها در بستر اقیانوس‌های زمین محل رشد و نمو ارگانیسم هاست.

البته وجود این سیستم‌های هیدروترمال(گردش آب داغ) به خودی خود تضمین کننده وجود ارگانیسم‌ها در این قمر به قطر ۵۰۰ کیلومتر نیست و احتمال دارد محیط آن استریل باشد.

اما یافته‌های تازه دلیل قانع کننده ای برای بازگشت به این کره با ابزارهای پیشرفته فراهم می کند؛ ابزارهایی که بتوانند آب را برای یافتن شواهد زیستی بررسی کنند.

این تصویر در 13 آوریل سال جاری میلادی از فاصله 808 هزار کیلومتری گرفته شده و محدوده 504 کیلومتری از نیمکره این قمر را پوشش داده است.

مقیاس این تصویر پنج کیلومتر بر پیکسل است.

فوران آب از جنوب قمر زحل+تصاویر

چندی پیش تصاویری از قطب شمال این قمر منتشر شد که ویژگی‌های کاملا متفاوتی با جنوب آن دارد و سراسر پوشیده از منابع و فوران‌های گازی است.

وجود هیدروژن در این قمر می‌تواند منبع انرژی برای ایجاد حیات میکروبی در این قمر باشد و محققان امیدوارند بتوانند نشانه‌هایی از وجود حیات میکروبی در آن را بیابند.

ماموریت "کاسینی"(Cassini) تحت هدایت "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) روزهای پایانی‌اش را طی می‌کند. سوخت این کاوشگر که برای ۱۲ سال مشغول گردش حول کیوان بوده اکنون رو به اتمام است. هدایت کنندگان قصد دارند آن را در ماه سپتامبر به اتمسفر کیوان بکوبند تا شانس برخورد احتمالی آن با انسلادوس و آلوده کردن محیط آن به صفر برسد.

هرچند این کاوشگر حاوی ابزارهای عالی است اما این ابزارها برای ردیابی آثار حیات در این قمر طراحی نشده بود. این کار نیازمند طبقه کاملا مدرنی از اسپکترومترهاست. هم اکنون پیشنهادی برای ارسال چنین کاوشگری در سال ۲۰۲۶ درحال تهیه است.

ناسا اخیر ماموریت دیگری به "اروپا"(Europa) قمر مشتری که دارای اقیانوس است را تایید کرده است. فرآیندهای مشابه در بستر اقیانوس این قمر هم احتمالا در جریان است. اما پوسته یخی آن خیلی ضخیم تر است و آبی که از آن به فضا فرار می‌کند خیلی کمتر است.

فوران آب از جنوب قمر زحل+تصاویر

یکی از جذابیت‌های انسلادوس راحت بودن مطالعه زیر سطح یخی آن است چون این مواد با فواره‌ها به فضا پرتاب می‌شوند و کافی است قمری مثل کاسینی از میان آن رد شود.

دکتر اندرو کوتس دانشمند انگلیسی حاضر در ماموریت کاسینی می‌گوید: ماموریت کاسینی انسلادوس را از نظر جستجو برای یافتن آثار حیات در سایر نقاط منظومه شمسی در صدر قرار داده است. به نظر من سه مقصد اصلی اکنون برابر هستند. مریخ که ممکن است ۳.۸ میلیارد سال قبل حاوی آثار حیات بوده باشد زمانی که شرایط سیاره خیلی متفاوت از امروز بود. قمر "اروپا" که اقیانوسی زیر پوسته اش دارد و حالا انسلادوس. این سه شاید دارای شرایط مناسب برای حیات بوده یا باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین