کد خبر: ۴۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۱

اولین سفیر ایران در عراق پس از 25 سال

آفتاب‌‌نیوز : از زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق دو کشور روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده بودند و پس از سقوط صدام حسین در سال 1382 نیز، روابط ایران و عراق در سطحی پایین تر، در حد حضور کاردار آغاز شد و ارتقای این روابط در سطح حضور سفیر، فصل جدیدی از روابط ایران و عراق است. 

جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق نیز پس از دریافت استوارنامه حسن کاظمی قمی که پیش از این کاردار ایران در عراق بود، ‌اظهار امیدواری کرد که روابط دوستانه بین دو کشور روز به روز گسترش یابد و ایران بتواند نقشی فعال دربازسازی عراق داشته باشد.
ایران و عراق اگر چه 8 سال درگیر جنگ بودند اما از زمان سرنگونی صدام روابط دو کشور دوستانه است. با اینکه در زمان حکومت بعث بر عراق، بسیاری از شهروندان ایرانی مقیم عراق از این کشور اخراج شدند، اما در عتبات عالیات مانند نجف و کربلا همچنان عده زیادی از خانواده های ایرانی تبار زندگی می کنند. 

در ایران نیز عده بیشماری از خانواده های عراقی یا عراقی تبار زندگی می کنند که در زمان جنگ بین دو کشور به ایران پناه آورده اند. برخی از آنها پس از سرنگونی رژیم صدام حسین به عراق بازگشتند، اما با فرو رفتن عراق در آشوب و ناامنی بسیاری از آنها همچنان در ایران سکونت دارند. 

در حالی که جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق از نقش ایران در بازگشت آرامش به عراق تشکر کرده است،  برخی محافل غربی به ویژه آمریکا و انگلیس ایران را متهم می کنند که در آشوب های عراق نقش دارد و مسیری برای رسیدن کمک های مالی و تسلیحاتی به شورشیان عراق است. 

اما ایران همیشه این اتهامات را رد کرده و تأکید کرده که خواستار بازگشت امنیت و‌ آرامش عراق است.
دولتمردان عراقی که بسیاری از آنها دوره ای از تبعید خود را در ایران گذرانده اند، در کل نسبت به ایران نظر مثبتی دارند.
به عقیده صاحبنظران، دو کشور به خاطر سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک می توانند در بسیاری از زمینه ها همکاری موثری داشته باشند و ایران به ویژه از نظر اقتصادی می تواند نقش فعالی در کشور همسایه ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین