کد خبر: ۴۶۲۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

بالا گرفتن جنگ قدرت در ونزوئلا بر سر دادگاه عالی

پارلمان تحت کنترل مخالفان ونزوئلا در اقدامی به منظور به چالش کشیدن نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، قضاتی جایگزین برای قضات فعلی دادگاه عالی ونزوئلا که حامی مادورو هستند، منصوب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام که عمدتا یک حرکت نمادین تلقی می‌شود دورنمای ایجاد یک دولت موازی را در ونزوئلا به وجود آورده است.

دادگاه عالی هشدار داده معرفی این قضات جایگزین غیرقانونی بوده و آنها ممکن است به زندان بیفتند.

قانونگذاران مخالف دولت ونزوئلا روز جمعه حتی مراسم تحلیف برای 13 قاضی جدید دادگاه عالی ونزوئلا و 20 قاضی جانشین در یک میدان عمومی برگزار کردند تا جلوی آنچه که آنها "رفتن ونزوئلا به سمت دیکتاتوری در دولت مادورو" خواندند را بگیرند.

کارلوس بریزبیتا، یک قانونگذار مخالف در این مراسم در حالی که قضات منصوب شده مورد تشویق عمومی قرار گرفتند گفت: ما عقب نشینی نخواهیم کرد. ونزوئلا دادگاه عالی خواهد داشت که در خدمت مردم خواهد بود نه در خدمت هر دولتی که در قدرت باشد.

منتقدان می‌گویند قضات فعلی دادگاه عالی ونزوئلا به طور غیرقانونی از سوی حزب سوسیالیست حاکم منصوب شده و به طرز شتاب زده پیش از آغاز به کار پارلمان جدید در ژانویه 2016 کار خود را آغاز کرده‌اند.

دادگاه عالی ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، این قضات جایگزین را مورد حمله قرار داده و اعلام کرد: آنها مرتکب جرم علیه استقلال و امنیت کشور و همچنین مرتکب خیانت و ایستادگی در مقابل قدرت ملت و دولت شده‌اند.

پارلمان ونزوئلا این 33 قاضی جایگزین را بعد از آن معرفی کرد که این کشور شاهد یک اعتصاب سراسری 24 ساعته بود که باعث فلج شدن بخش عمده نهادهای خدماتی و اقتصادی ونزوئلا شد.

پارلمان ونزوئلا اختیار منصوب کردن اعضای دادگاه عالی را  دارد اما خوزه مندوزا، رئیس بخش قانون اساسی دادگاه عالی ونزوئلا گفت: از آنجا که در این دادگاه سمت خالی وجود نداشته هرگونه قاضی منصوب شده غیرقانونی خواهد بود.

این در حالی است که فشارهای منطقه‌ای در ونزوئلا نیز افزایش پیدا کرده و بلوک تجاری مرکوسر آمریکای لاتین خواهان پایان یافتن خشونت‌ها در ونزوئلا در یک بیانیه مشترک شد.

اعضای این بلوک شامل آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اوروگوئه از ونزوئلا خواستند زندانیان سیاسی را آزاد کنند و پیشنهاد دادند که مذاکرات میان مادورو و مخالفانش را تسهیل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین