کد خبر: ۴۶۲۳۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
حسین صفری در یادداشتی مطرح کرد؛

نیاز راسته کتابفروشی خیابان انقلاب به تیمار

حسین صفری با نگارش یادداشتی به لزوم توجه به روش‌های نوین توزیع کتاب پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
متن یادداشت حسین صفری درباره روش‌های نوین توزیع کتاب که در اختیار ایلنا قرار گرفته؛ به شرح زیر است:

یک – راسته خیابان انقلاب سال‌هاست که پاتوق و مامن کتابفروشان و کتابداران و کتابدوستان است. مسیری خاطره‌برانگیز و جذاب که هنوز هم در میان انواع رسانه‌های تازه به دنیا آمده، جای خود را میان علاقه‌مندان کتاب حفظ کرده است.

این مسیر اما این روز‌ها نیاز به تیمار دارد و باید راهکارهای تازه را برای همه کتابفروشان کشور امتحان کرد تا فضای کتاب و کتابخوانی بتواند اندکی نفس بکشد.

در همه این سال‌ها برنامه‌های زیادی برای ترویج و ترغیب دوستداران کتاب به حفظ رابطه دوستانه‌شان با این محصول ارزشمند فرهنگی اجرا شده و طبیعی است که هنوز هم نیاز داریم تا مسیر را با شتابی سریع و بدون مکث ادامه دهیم، ولی چاله‌های این مسیر هنوز شاید جدی گرفته نشده‌اند.

دو- برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و نمایشگاه‌های استانی یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بوده و که در حوزه برگزاری و اجرا در همه حوزه‌های کشور پیشتاز است و هیچ نمونه و مشابه دیگری ندارد. اینکه توانسته اسم ویترین کتاب کشور را در همه سال در اختیار استان‌ها و علاقه‌مندان کتاب در سراسر کشور قرار دهیم، خود به خود اتفاق افتخارآمیزی است، اما اینکه چگونه بتوانیم رونق را به به حوزه توزیع بکشانیم خود نیاز به بحثی طولانی دارد. اینکه جوان ایرانی بتواند در هر جای ایران به کتاب و محصول مورد علاقه خود از هر ناشری برسد، نیاز امروز حوزه کتاب ماست. اینکه وی‌ترین هر حوزه‌ای بدون خلا و نقص باشد و همه آنچه می‌خواهد را در دسترس داشته باشد وظیفه امروز ماست.

سه- شتاب دنیا در تولید و کشف راهکارهای ارتباطی بسیار شگفت انگیز است. امروزه کتاب به عنوان یکی از کالاهای فرهنگی جذابی که در همه دنیا مورد توجه است در اندکی زمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و استارت آپ‌ها و کسب و کارهای خلاقانه به کمترین زمان کتاب را به مخاطب می‌رسانند. نه ناشر ضرر می‌کند، نه توزیع کننده و نه کتابفروش. چون سازو کار حفظ منافع همه بخش‌ها لحاظ می‌شود.

اینجا اما با وجود تلاش‌های زیاد نخبگان کشور استراتژی حفظ منافع هنوز رعایت نمی‌شود و یکی از اضلاع متضرر می‌شود.

طبیعی است که باید و حتما برای به روز شدن سرمایه گذاری‌ها و حمایت‌های لازمی صورت بگیرد، اما این به معنای حذف بخش فعال و شاغل در حوزه کتاب نخواهد بود. اتحادیه‌ها و فعالان این حوزه باید با نگاهی استوار و رو به جلو ضمن حفظ حقوق خود، زمینه دستیابی به فرصت‌های تازه را به خوبی فراهم آورند.

چهار- بازهم در ‌‌نهایت باید رویکردی جدی به بخش توزیع و ویترین کتاب داشت اما این بار از دریچه‌ای نو و خلاقانه. دیگر با شعار و همایش و نشست مشکلی حل نمی‌شود. راهکار ایجاد استراتژی است. زمینه‌سازی برای رشد بسترهای نو و دانش بنیان است که بتوانند زمینه حفظ حقوق مخاطب، رشد بازار کتاب و کتابخوانی را نیز فراهم آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین