کد خبر: ۴۶۴۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

اهالی موسیقی پای عمل که می‌رسد مصلحت‌اندیشی می‌کنند

یک کارشناس حوزه موسیقی معتقد است: موسیقیدان‌های ایرانی مانند دیگر رشته‌ها، پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند، آن‌ها شاید در حرف، یکدیگر را برای ایجاد یک جریان، تقویت و تشویق کنند، اما وقتی پای عمل می‌رسد، مصلحت‌اندیشی می‌کنند و نگران این هستند که برای آن‌ها اتفاقی رخ دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، شورای شهر تهران چندی پیش مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که براساس آن، موسسه‌های فرهنگی - هنری دیگر نمی‌توانند در ملک‌های مسکونی فعالیت داشته باشند. با این حساب، استودیوهای ضبط موسیقی باید به ملک‌های تجاری نقل مکان کنند که این کار برای آن‌ها هزینه زیادی درپی خواهد داشت. برخی فعالان حوزه موسیقی نارضایتی و اعتراض خود را نسبت به این مصوبه اعلام کرده و گفته‌اند که ادامه اجرای این مصوبه به تعطیلی استودیوهای موسیقی منتهی می‌شود.

در این راستا، رضا مهدوی - نوازنده سنتور و کارشناس موسیقی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موسیقی همیشه مظلوم واقع شده است و تحت‌الشعاع جریانات سیاسی قرار می‌گیرد. بخش‌هایی مانند شورای شهر به جای این‌که شرایط قاطبه اهالی هنر را مد نظر قرار دهند و توجه کنند در کشورهای پیشرفته چگونه با هنر و هنرمندان رفتار می‌شود، تابع سیاست‌ها هستند. پس چه هنرمندان در آن شورا باشند و چه نباشند، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کسی سنگ هنر و هنرمند را به سینه بزند.

او ادامه داد: جامعه موسیقی ایران صنف ندارد و خانه موسیقی هم یک موسسه وابسته به وزارت ارشاد است و نمی‌تواند از حقوق صنفی هنرمندان دفاع کند. به همین دلیل، شورای شهر به خودش اجازه می‌دهد به راحتی چنین تصمیم‌هایی بگیرد. هرچند یک عضو جامعه موسیقی‌ در آن شورا حضور دارد، اما او نیز تابع جمع می‌شود و به ضرر فعالان حوزه موسیقی رأی می‌دهد. اینجاست که ما معتقد می‌شویم اهالی هنر بیشتر از هرجا، به خودشان جفا می‌کنند.

مهدوی معتقد است: در حال حاضر هم می‌توان برای تغییر این مصوبه کاری انجام داد، اما اعضای شورای شهر چون می‌دانند در پایان این دوره و حضورشان در شورا هستند و اعضای جدید به شورا وارد می‌شوند، از تصمیم خود برنمی‌گردند.

این نوازنده بیان کرد: اجرای این تصمیم که استودیوها، آموزشگاه‌های موسیقی و حتی شرکت‌ها و موسسات موسیقی نتوانند در املاک مسکونی فعالیت کنند، به یک فاجعه تبدیل می‌شود. املاک اداری و تجاری اجاره‌های سرسام‌آوری دارند و صنف موسیقی به راحتی نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. ما نباید گول ظاهر چند کنسرت را که ستاره‌های موسیقی سنتی و ایرانی برگزار می‌کنند، بخوریم. همچنین نباید فریب مافیا بازی‌هایی را بخوریم که میان بخش خصوصی و وزارت ارشاد وجود دارد و بگوییم وضع موسیقیدان‌ها خوب است.

او گفت: ۹۰ درصد شرکت‌های موسیقی ورشکسته هستند و نمی‌توانند کنسرت برگزار و سالن موسیقی اجاره کنند. این‌ها مواردی است که حوزه موسیقی را واخورده و واپس‌گرا کرده است، یعنی ما دور باطل می‌زنیم.

این نوازنده ادامه داد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید تدبیر کند و سیاست چندین ساله داشته باشد که صنوف اختصاصی هر رشته ایجاد شوند و پشتیبان آن‌ها وزارت ارشاد باشد. متأسفانه این‌ها وجود ندارد و به روزمرگی‌ها می‌پردازند.

او با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران که از فعالیت استودیوهای موسیقی در ساختمان‌های مسکونی جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: اکنون در بسیاری از آپارتمان‌هایی که به‌شکل بساز بفروشی ساخته می‌شوند، همسایه صدای همسایه را می‌شنود؛ اما موردی نداشتیم که خانواده‌ای اعتراض کند که در همسایگی‌اش استودیوی ضبط موسیقی است و آن‌ها صدای ساز را می‌شنوند. اگر نمونه‌ای گزارش شده، شورای شهر کار درستی انجام داده است. در غیر این صورت، آن‌ها باید حرف و امضای خود را پس بگیرند و بیش از این به پیکره ضعیف و نحیف موسیقی لطمه وارد نکنند.

مهدوی در واکنش به اظهار نظر عبدالحسین مختاباد - خواننده و عضو شورای شهر تهران - که از این مصوبه دفاع کرده و گفته بود «برای حل مشکل استودیودارهایی که نمی‌توانند هزینه مکان تجاری را بپردازند، باید صنف صدابردارها و استودیودارها از طریق انجمن موسیقی با وزارت ارشاد وارد مذاکره شود، به تفاهم برسد» گفت: حرف آقای مختاباد درست است، اما حرف من این است که مگر هنر در کشور ما منطق‌بردار است؟ با چه منطقی صدای ساز پخش می‌شود و خود ساز که هیچ فتوایی درباره نشان ندادن آن وجود ندارد، نشان داده نمی‌شود؟ منطق حالا این را می‌گوید که هنرمندان تلاش و از این راه درآمد کسب می‌کنند و اگر از کار آن‌ها جلوگیری شود، اپوزیسیون می‌شوند و فعالیت‌های زیرزمینی خواهند کرد.

این منتقد در ادامه بیان کرد: وضعیت مبلمان شهری، مترو، اتوبوس، تاکسیرانی و چاله‌چوله‌های خیابان‌های تهران خوب نیست. شورای شهر مباحث مهمی برای پرداختن به آن‌ها دارد، اما به جای پرداختن به آن مسائل، به حاشیه می‌پردازد و کار سیاسی می‌کند.

مهدوی افزود: از آقای مختاباد بپرسید برای تصویب این مصوبه با چند نفر موسیقیدان مشورت شده است؟ آقای مختاباد به خوانندگی شهرت دارد و طبیعی است که در دیگر امور موسیقی، از خرد جمعی بهره ببرد و مانند دیگران از سلایق شخصی خود در تصمیم‌گیری‌ها استفاده نکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین