کد خبر: ۴۶۴۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹

مصرف آنتی‌بیوتیک بعد از مشاهده علائم بهبودی ضروری است؟

بنا بر مطالعات گروهی از پزشکان انگلیسی، این قاعده که بر ذهن پزشکان و بیماران تسلط یافته و می‌گوید بیماران باید مصرف آنتی‌بیوتیک را حتی پس از بهبودی ادامه دهند، اشتباه است و باید کنار گذاشته شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گفته مارتین لیوولین، استاد بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی برایتون در انگلیس و همکارانش، ضروری است هنگامیکه بیماران احساس کردند وضعیت سلامتی‌شان بهتر شده و بهبود یافته‌اند، مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کنند.

به بیماران همواره از قدیم گفته شده که باید دوره‌های مصرف آنتی بیوتیک را کامل کنند زیرا در غیر این صورت باکتری‌های عامل بیماری جهش یافته و در نهایت در مقابل بیماری مقاومت می‌کنند اما اکنون این گروه پزشکی اعلام می‌کند که شواهد کافی درباره صحت این ادعا وجود ندارد.

به گفته اعضای این تیم، شواهد زیادی وجود دارد که استفاده از آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه مدت (مثلا سه تا پنج روزه) برای بسیاری از بیماری‌ها، همان نتایجی را به همراه دارد که مصرف طولانی مدت آنها. با این وجود دکتر لیوولین استثناها در این باره را نیز می پذیرد؛ به عنوان مثال درمان بیماری «سل» تنها با یک نوع آنتی بیوتیک، باعث افزایش سریع سطح مقاومت باکتری می شود.

بنا بر یافته‌های آنها در واقع این مصرفِ بیش از نیازِ آنتی‌بیوتیک است که منجر به افزایش مقاومت باکتری‌های عامل بیماری می‌شود. از نظر آنها بیشتر باکتری‌های عامل بیماری در جامعه و روی دستان مردم وجود دارد و افراد تنها زمانی بیمار می شوند که این باکتریها وارد خون یا روده آنها شود. هرچه این باکتریها بیشتر در معرض آنتی بیوتیک قرار بگیرند، مقاوم تر می‌شوند.

به گفته این تیم پزشکی درباره مدت زمان ایده‌آل مصرف آنتی بیوتیک‌ها تاکنون تحقیقات اندکی انجام شده و نیاز به مطالعات بیشتری است و نتیجه مصرف آنتی بیوتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ همچنین بستگی به این موضوع دارد که بیماران در گذشته چه آنتی‌بیوتیک‌هایی استفاده کرده باشند.

آلیسون هولمز، استاد بیماری‌های عفونی در کالج لندن نیز با تایید نتیجه این مطالعات، به دیدگاه‌های پروفسور هارولد لامبرت از پزشکان برجسته انگلیس اشاره می کند که در سال ۱۹۹۹ میلادی مقاله‌ای با همین موضوع منتشر و در آن توصیه کرده است که نباید پس از بهبودی به مصرف داروها ادامه داد زیرا این کار در کمال تعجب باعث می شود که بخشی از عفونتها و وضعیتهای خاص در بدن حفظ شوند.

پروفسور لامبرت نیز تاکید کرده است که هنوز نمی توان درباره دوره لازم برای مصرف قرص‌ها و داروها سخن گفت چراکه پاسخ به این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد.

به گزارش یورونیوز، با این وجود بسیاری از پزشکان همچنان بر این موضوع تاکید دارند که دیدن علائم بهبود، لزوما به این معنی نیست که عفونت به طور کامل از بدن ریشه کن شده است. بر این اساس، پروفسور سالی دیویس، رئیس بخش پزشکی انگلیس می‌گوید بهتر است مردم در زمان ابتلا به بیماری، همواره با متخصصان مراقبت‌های پزشکی در تماس باشند و با توجه به توصیه آنها درباره ادامه یا توقف مصرف داروها تصمیم بگیرند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین