کد خبر: ۴۶۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۱

لطفا بعدا با 123تماس بگیرید!

آفتاب‌‌نیوز : این شماره سه رقمی دربهمن ماه83 و ‪  با 3میلیارد تومان بودجه ،فقط برای پیگیری موارد کودک آزاری توسط سازمان بهزیستی راه اندازی شد ولی بعدها پیگیری موارد همسرآزاري ، سالمند آزاري و يا هر نوع از خشونت های خانگی نیز در ردیف خدمات این مراکز قرار گرفت.

مشاوری که بالاخره پس از برقراری ارتباط ، موفق به شنیدن صدایش می شویم در پاسخ به اعتراضمان با صدایی خسته می گوید:در این مرکز ،15خط تلفن آزاد وجود دارد و فقط 4کارشناس .به همین دلیل امکان پاسخگویی به همه تماسها وجود ندارد .

از مشاور می پرسیم :" کودک و یا حتی زنی که مورد آزار و خشونت قرار گرفته ،مسلما نمی تواند چندین و چند بار در چند روز متوالی با این شماره تماس بگیرد در حالی که این شماره برای موارد اورژانس راه اندازی شده است" و مشاور می گوید:حق با شماست ولی فعلا امکانات محدود است و باید با استفاده از همین امکانات تا حد ممکن ، پاسخگوی موارد اورژانس باشیم.

این مشاور در خصوص شیوه کار این مرکز می گوید : پس از هر تماس ، اگر در مواردی از خشونت و ... که توسط افراد و یا کودکان گزارش می شود، نياز به مراجعه فوري در محل احساس شود، یکی از ما برای پیگیری موضوع به محل اعزام می شود(و در آن صورت سه نفر در این مرکزبه بقیه موارد پاسخ می دهند) و یا برخی موارد را که نیاز به مشاوره حضوری دارند ،در همین مرکز می پذیریم.

از ابتدای فعاليت خط تلفن ‪ ۱۲۳‬در تهران تا پايان فروردين ماه سال جاري ‪ ۴۷۸‬مورد كودك آزاري ، ‪ ۶۸‬مورد همسرآزاري ، سه مورد سالمندآزاري ، ‪ ۶۳‬مورد خشونتهاي خانگي ، شش مورد اقدام به خودكشي ، ‪۱۲‬ مورد رانده شدن از منزل ، سه مورد فرار از منزل و دو مورد تعرض جنسي مورد رسيدگي قرار گرفته‌است.همچنین طبق آمار ارائه شده ؛شهرواندان تهرانی روزانه بیش از 10مورد کودک آزاری را به 123گزارش می دهند که مسلما در صورت امکان برقراری ارتباط کلیه موارد تلفنی با کارشناسان و مشاوران این مرکز ،این موارد نیز افزایش می یابد. 

هم اکنون مراكز اورژانس اجتماعي در تهران (چهار مرکز )، مشهد ، شيراز و اصفهان راه اندازی شده و اعتبارات لازم براي راه‌اندازي این مراکز در بيست استان كشور تامین شده است .اما باید مسئولات تدبیری اساسی بیندیشند تا مراکزی که برای پیگیری موارد اورژانس کودک آزاری و خشونت علیه زنان و دختران اختصاص یافته است ،به راحتی و با یک تماس به ارائه خدمات اورژانسی اجتماعی مورد نیاز بپردازند نه پس از چندین و چند بار در چند روز متوالی تماس گرفتن .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین