کد خبر: ۴۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۹

ایران و کابینه جدید اسراییل

آفتاب‌‌نیوز :
وی در جلسه پارلمان این رژیم مدعی شد که  ایران، اسراییل را به عنوان هدفی برای نابودی می بیند. اولمرت می گوید دولت اسراییل می تواند در مقابل برنامه هسته ای ایران از خود دفاع کند. نخست وزیر جدید اسراییل در جلسه رای اعتماد به دولت ائتلافی جدید اسراییل با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد «محو اسراییل از روی نقشه» گفت که ما نباید از سخنان رییس جمهوری ایران چشم پوشی کنیم. او از حرفهایی که می زند منظور خاصی دارد.اولمرت گفته بود که اسراییل دولتی درمانده و ضعیف نیست و به خوبی می تواند در مقابل هر تهدیدی از خود دفاع کند.

اولمرت اعلام پيروزی کرد (کلیک کنید)

از تغییرات مهم کابینه اسراییل تغییر وزیر خارجه و دفاع بود. که موضع خصمانه تری درباره ایران نسبت به وزرای جدید داشتند. در نخستین گام تزیپی لیونی جانشین سیلوان شالوم وزیر امورخارجه پیشین شد.وزیر خارجه جدید اسراییل در دولت ایهود اولمرت، که عنوان کفیل نخست وزیر را نیز به همراه دارد موفق شده است در فضای سیاسی مرد محور و نظامی اسراییل دومین مقام سیاسی اصلی کابینه را از آن خود کند. به این ترتیب در صورتی که نخست وزیر به هر دلیلی نتواند به وظایف خود عمل کند، لیونی" جانشین وی خواهد شد.

گزارش سونیا انزابی نژاد درباره وزیر خارجه جدید اسراییل (کلیک کنید )

او پس از «گلدا مایر» نخست وزیر سوسیالیست اسراییل که از سال 1969 تا 1974 قدرت را در دست داشت، دومین زنی است که به این سطح از قدرت سیاسی این کشور دست یافته است.
در بین وزیران کابینه جدید ایهود اولمرت، لیونی یکی از افرادی است که بیش از دیگران جلب توجه می کند. زیرا این زن 47 ساله که به حرفه وکالت اشتغال داشته است در طی 7 سال موفق شد از گمنامی نسبی به دومین مقام اسراییل برسد

اما از دیگر تغییرات مهم در کابینه اسراییل ، کناره گیری شائول موفاز" وزیر دفاع سابق بود که مواضع ضد ایرانی وی حتی در میان اسراییلی ها نیز بسیار خشن و تند بود. موفاز وزیر دفاع سابق اسرائیل یکی از تندورهای صهیونیستی بود که بارها علیه ایران اظهار نظر کرده بود و حتی به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران هشدار هم داده بود.اینک امیر پرتز رقیب انتخاباتی ایهود اولمرت و رهبر حزب کارگر جانشین شائول موفاز شده است.

گزارش محمد صادق امینی درباره وزیر دفاع جدید اسراییل (کلیک کنید)

پرتز یکی از اعضای اصلی گروه "صلح" در اسرائیل است که حامی عقب نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه و بازگشت به مرزهای تعین شده هستند. او در این خصوص گفته است من می خواهم به این اشغال پایان دهم ولی نه بخاطر فشار فلسطین بلکه بخاطر منافع اسرائیل.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین