کد خبر: ۴۶۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

حال نامساعد پدر هنر تعزیه در بیمارستان

ابوالفضل مقدر که با عشق به امام حسین (ع) و علاقه به تعزیه‌خوانی، این هنر را احیا کرده است این روزها وضعیت جسمانی مساعدی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد مقدر فرزند ابوالفضل مقدر سازنده ابزار و لوازم مراسم‌های آئینی مانند تعزیه و تئاتر در خصوص وضعیت جسمانی پدر خود گفت: «در حال حاضر پدرم به مشکل ریوی دچار شده است که متاسفانه توانایی انجام هیچ حرکتی حتی برای رفع ابتدایی‌ترین نیازهایش را ندارد و من باید در تمام حالات کمک حال پدر باشم. پدر حدود یک سال است که گرفتار این مشکل شده است و مادرم نیز حدود دو سال و نیم است که بر اثر سکته‌ای که داشته، سمت چپ بدنش دیگر هیچ حرکتی ندارد و ما به طور کل در کار هم هیچ فعالیتی نتوانستیم داشته باشیم. پدر در ابتدای بیماری‌اش در بیمارستان بستری بود ولی بعد از اتمام کار‌هایش من دیگر در خانه از پدر مراقبت می‌کنم.»

او افزود: «ما تمام سرمایه‌هایی را که از فروش ابزار و وسایل هنرهای نمایشی کسب کرده بودیم را برای خرج بیمارستان و دارو صرف کردیم.»

مقدر در خصوص حمایت مرکز هنرهای نمایشی از ابوالفضل مقدر گفت: «هیچ یک از سازمان‌ها، اطلاعی از این وضعیت نداشتند و تازه هم که مطلع شدند، قرار است که پدر را بیمه هنرمندان بکنند تا ما در مخارج مشکلاتی نداشته باشیم ولی مشکل اصلی ما با بیمه حل نمی‌شود و در دیداری هم که احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با پدر داشتند، قرار شده است که به پدر کمک کنند و مشکل را حل کنند. حتی صحبت کرده‌ایم که شهردار هم بتواند بیاید و از این جا دیدن کند تا کار ما انجام بشود چرا که؛ ما در این شرایط واقعا دیگر نیاز به حمایت داریم.»

محمد مقدر در خصوص مشکل اصلی و عمده خود و خانواده‌اش خاطر نشان کرد: «مشکل ما این است که نمی‌توانیم بر ملک‌مان که کارگاه پدر است، جواز تجاری بگیریم و تمام تلاشمان هم همین است. اگر این کار صورت بگیرد، ما قطعا می‌توانیم دوباره به فعالیت‌هایمان ادامه بدهیم و سازندگان هم می‌توانند وسایل مورد نیازشان را از طریق ما تهیه کنند.»

فرزند این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی در پایان پیرامون فعالیت‌های ابوالفضل مقدر گفت: «پدر از سال 61 مشغول فعالیت در تهیه ابزار و وسایل عرصه هنرهای نمایشی است. او ابتدا پارچه فروش بود ولی به علت عشق به امام حسین (ع) و هنر تعزیه، در شهادت خوانی و تعزیه حضوری فعال داشت. یک دوره‌ای تعزیه را ممنوع کرده بودند و به این دلیل، پدر نمی‌توانست فعالیت کند ولی بعد از اینکه فعالیت در این عرصه آزاد شد، پدر شغل پارچه فروشی را رها کرد و به فعالیت در این حوزه پرداخت. بعد از مدت طولانی که تعزیه آزاد شده بود، این هنر به شدت دچار ضعف بود و پدر سعی کرد که دوباره آن را احیا کند و عمده فعالیت‌هایش را بر تهیه و تولید ابزار و وسایل تعزیه و تئاتر گذاشت چرا که می‌توانست به تعزیه و تعزیه خوانی، جانی دوباره بدهد. پدر همراه با دکتر عناصری، سال‌های بسیاری را برای تحقیق در زمینه‌ها و انواع مختلف تئاتر گذارند تا تعزیه خوانان بهترین نسخه را برگزار کنند.»

ابزار و وسایل در فیلم و سریال‌هایی از جمله؛ «روز واقعه» و «تنهاترین سردار»، را ابوالفضل مقدر تهیه و تولید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین