کد خبر: ۴۶۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱

از تنفیذ تا تحلیف؛ اظهارات، مهمانان، دیدارها و ...

در پی برگزاری مراسم تنفیذ دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز پنج شنبه (۱۲ مرداد ۱۳۹۶) و ورود مقامات و هیات های عالی رتبه از سراسر جهان به منظور شرکت در مراسم تحلیف حجت السلام و المسلمین حسن روحانی به کشورمان که عصر امروز (شنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار میشود، اخبار مهمترین دیدار ها و ملاقاتهای انجام شده رئیس جمهور ، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات خارجی در سه روز گذشته را میتوانید در لینک های زیر دنبال کنید.
آفتاب‌‌نیوز :
مراسم تنفیذ دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران  در محضر رهبر انقلاب برگزار شد.این مراسم از ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز (پنجشنبه) در حسینیه‌ امام خمینی (ره) دفتر مقام معظم رهبری، در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی آغاز  و در شبکه‌های مختلف رادیویی-تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی (در فضای مجازی) به صورت زنده پوشش داده شد.

رهبر انقلاب حکم تنفیذ حسن روحانی را اعطا کردند. لوح متن حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوازدهم توسط مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا شد. بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌شود».


رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری بر معیشت مردم، تعامل گسترده با دنیا و ایستادگی مقابل سلطه‌طلبان  به عنوان سه جهت‌گیری اصلی دولت آینده تاکید کردند. مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: یکی از موارد اهمیت این مراسم، آغاز دوره مدیریتی جدید در کشور است که امید می‌رود رئیس‌جمهور محترم و مسئولان همراه ایشان در دوره جدید، با ابتکار ها و توانمندی‌هایِ بیش از گذشته، مطالبات مردم را برآورده و آنان را خرسند کنند. توصیه‌های رهبری به رییس‌جمهور، بغض روحانی و جای خالی آیت‌الله هاشمی نیز از جمله حاشیه‌های مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بودند.

همچنین رییس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود با بیان اینکه ما صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم، تصریح کرد که باید به امید آنها توجه کنیم. روحانی افزود:کشور ما اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال خود را می‌پردازد،  اما هیچگاه ایران تحمیل انزوا از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و خواست بدخواهان در جهت دور نگه داشتن ایران از بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی و حضور در عرصه بین الملل و تعامل با جهان را نمی‌پذیرد و ما نیز معتقدیم برجام سند حسن نیت جمهوری اسلامی در ایجاد تعاملی سازنده با جهان است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فواد معصوم رییس جمهور عراق، رییس مجلس کره جنوبی، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ، وزیر امور خارجه قزاقستان که جهت شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده اند، با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشور مان دیدار  و گفت و گو کردند.

دیدارهای لاریجانی با مهمانان تحلیف

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با چانگ سی کیون رئیس مجلس کره جنوبی گفت: ایران علاقه‌مند به تسریع در پیشبرد همکاری‌های اقتصادی با کره جنوبی است. وی همچنین  در دیدار با کیم یونگ نام  رئیس مجمع عالی خلق کره شمالی تاکید کرد : ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع می‌کند وسلاح هسته‌ای را برای هر کشوری مضر می داند.

لاریجانی در ادمه دیدار های خود با مقامات عالی رتبه کشور های خارجی که از سراسر جهان به منظور شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهوری ایران به کشور مان سفر کرده اند در دیدار با تان سری پاندیکار امین حاجی مولیا رئیس مجلس مالزیتصریح کرد: ایران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اسلامی است. وی در دیدار با موسس علی معاون نخست وزیر اوگاندا گفت:ظرفیت‌ها و منابع زیادی جهت همکاری‌های دوجانبه بین اوگاندا و ایران وجود دارد. رئیس مجلس در دیدار با ژان ماکس راکوتومانجی با رئیس مجلس ملی ماداگاسکار نیز تاکید کرد:امنیت پایدار ایران زمین ساز توسعه روابط با ماداگاسکار است.همچنین لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس ملی بلاروستعاملات بانکی را کلید فعال شدن مراودات تجاری ایران و بلاروس دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان تاکید کرد: همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه ریشه تروریست را خشک می‌کند. وی در دیدار با جاب ایندوگامی رئیس مجلس تانزانیا اظهار کرد: تشکیل سفارتخانه تانزانیا در ایران به گسترش روابط کمک خواهد کرد. در ملاقات دمیتریس سیلوریس رئیس مجلس قبرس  با لاریجانی نیز بر تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان ایران و قبرس تاکید شد.

لاریجانی همچنین  در دیدار با کارل هاینس کیف نایب رئیس مجلس اتریشتنها راه حل  بحران‌های تروریستی را همگرایی همه کشورها دانست و  در دیدار با ماهامادو بادومیا معاون رئیس جمهور غنا افزود: همکاری‌های ایران و غنا در حوزه دارویی و درمانی باید ارتقاء یابد. رئیس مجلس در دیدار با زبیری علی مولدی  رئیس مجلس زنگبار نیز گفت: زنگبار از تجارب ایران در حوزه فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی بهره بگیرد.

دیدار های ظریف با مهمانان تحلیف

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراه همچنین صبح روز شنبه با محمد جواد وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. ظریف همچنین  در ملاقات با دمیتریوس سیلویریس رئیس مجلس ملی قبرس بر توسعه همکاری‌های میان دو کشور تاکید کرد. رئیس مجلس ملی قبرس نیز نامه‌ای از طرف رئیس‌جمهور آن کشور در خصوص مذاکرات قبرس به دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان تسلیم ظریف کرد. همچنین در دیدار موسس علی، معاون نخست‌وزیر اوگاندا  با ظریف در خصوص روابط دو جانبه و راههای تقویت آن تبادل نظر شد. در دیدار رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان و محمد جواد ظریف نیز بر توسعه همه جانبه روابط ایران و ترکمنستان تاکید شد.

الیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس با محمد جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه زیمبابوه نیز با ظریف دیدار کرد و در این دیدار در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله برگزاری کمیسیون مشترک، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل تبادل نظر شد. در ملاقات محمود باوومیا معاون اول رییس‌جمهورغنا با وزیر امور خارجه کشورمان راههای گسترش روابط دو کشور به ویژه در حوزه های صنایع، انرژی، بانکی و کشاورزی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. سزار ناوس وزیر کشور و فرستاده ویژه رییس‌جمهور اکوادور نیز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه در دیدار با ظریف بر گسترش همکاری‌ها با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی تاکید کرد. همچنین اشتفان یاکوب نایب رئیس پارلمان مجارستان در ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان گفت: بعد از برگزاری اولین کمیسیون مشترک دو کشور مشتاقیم که همکاری های پارلمانی و اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه کشاورزی را تقویت کنیم. ارلان عبدالدایف، وزیر خارجه قرقیزستان  و غیرت عبدالرحمانف، وزیر امور خارجه قزاقستان نیز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.


ظریف در دیدار با  کارل هاینس کویف نایب رئیس اول پارلمان اتریش بر همکاری‌های بانکی ایران و اتریش تاکید کرد. همچنین رابرت راسی وزیر امورخارجه توگو در ملاقات با وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران گفت: مایلیم روابط دو کشور را در همه زمینه ها گسترش دهیم  و در همین راستا علاقه‌مند هستیم شرکت های ایرانی فعالیت های اقتصادی خود را در توگو افزایش دهند. ظریف در ملاقات با معاون اول نخست‌وزیر اوکراین گفت: لازم است در روابط بانکی گام‌های بلندتری برداریم.


اسحاق جهانگیری در ملاقات با  معاون اول نخست وزیر اوکراین  گفت:اقتصادهای ایران و اوکراین می توانند مکمل یکدیگر باشند.معاون اول رییس جمهور همچنین در دیدار با تیگران سرکیسیان رییس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا تاکید کرد که تحریم های جدید و یکجانبه آمریکا علیه ایران و روسیه محکوم و غیرقابل قبول است. وزیر کشور نیز در دیدار با فرستاده ویژه رییس‌جمهور اکوادور گفت: امیدواریم بتوانیم روابط اقتصادی و تجاری خود را پس از توافق برجام افزایش دهیم. وی در دیدار رییس مجلس قبرس برجام را  فرصت خوبی برای توسعه همکاری کشورهای اروپایی با ایران دانست.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا  در ادامه دیدار های خود در سفر به ایران به منظور شرکت در مراسم تحلیف  دوازهمین رئیس جمهوری ایران با کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر امور خارجه پیشین کشورمان و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره ایران و این مقام ارشد اروپایی که نمایندگی کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام را نیز بر عهده دارد به موضوع عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در برجام باز می‌گردد.

مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۷ امروز(شنبه)در مجلس شورای اسلامی و با حضور ۱۲۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. در مراسم تحلیف علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به ایراد سخن خواهند پرداخت. بعد از آن روحانی با حضور در پشت تریبون و براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سوگندنامه‌ای را امضا می‌کند و در نهایت نیز مراسم بعد از سخنرانی دوازدهمین رییس جمهور به پایان خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین