کد خبر: ۴۶۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲

بررسی کامل کارنامه وزیر دفاع پیشنهادی به مجلس

همزمان با اعلام اسامی ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری و با وجود ابهاماتی که درخصوص برخی گزینه‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد معرفی یک مقام بلندپایه ارتشی برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استقبال خوبی ازسوی مجلس و همچنین چهره‌های سیاسی بیرون پارلمان روبرو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، ۱۷ نفر از ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را معرفی کرد.

این درحالی بود که در روزهای قبل از معرفی رسمی این فهرست پیشنهادی از سوی روحانی نیز تقریباً تمامی گزینه‌های مدنظر رییس‌جمهوری در رسانه‌ها مطرح شده و بعضاً برخی نمایندگان مجلس و حتی اعضای کابینه یازدهم از حضور یا عدم حضور افراد در کابینه دوازدهم خبر داده بودند.

همزمان در حالی که معرفی گزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور، علوم، آموزش و پرورش و مخابرات یا عدم حضور شهیندخت مولاوردی در میان افکار عمومی یه به بیان دقیق‌تر در فضای مجازی با بازخورد منفی روبرو شده بود، معرفی یک ارتشی به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با واکنش بسیار مثبت روبرو شده بود.

حمایت یکپارچه اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصولگرایان مجلس از امیرحاتمی

در این میان و در شرایطی که این انتخاب از همان ابتدا با استقبال فراکسیون امید، چهره‌های اصلاح‌طلب بیرون مجلس و حتی عمده اعضای فراکسیون مستقلین ولایی متشکل از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی روبرو شده بود و به نظر می‌رسد چالش اساسی امیر حاتمی در اخذ رای‌اعتماد از مجلس دهم، متقاعد کردن جبهه پایداری و نمایندگان اصولگرای عضو فراکسیون نمایندگان ولایی باشد، صبح امروز و ساعتی پیش از ارسال نامه روحانی به مجلس، امیرحاتمی در جلسه‌ای با این نمایندگان نیز گفت‌وگو کرد و جالب آن‌که حتی پیش از قطعی شدن معرفی این امیر ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از استقبال این فراکسیون از این انتخاب روحانی خبر داد.

سیدحسین نقوی حسینی در این رابطه به ایلنا گفت: با توجه به سابقه درخشان امیر حاتمی، فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به حضورش در وزارت دفاع استقبال می‌کند.

نگاهی به کارنامه و سوابق امیر حاتمی

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی روحانی برای اداره وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کسی است که در ۴ سال نخست دولت تدبیر و امید نیز به‌عنوان جانشین وزیر دفاع، نقشی اساسی در پیشبرد امور حساس و حیاتی این وزارتخانه برعهده داشته و حال قرار است به‌عنوان نفر اول، در راس وزارت دفاع قرار بگیرد.

باوجود فعالیت مستمر امیر حاتمی در عرصه‌های مختلف دفاعی و مدیریت کلان کشور در سال‌های متمادی، با این حال نام او چندان در مطبوعات و ادبیات سیاسی-رسانه‌ای کشور پرکاربرد نبوده و عمده مخاطبان اخبار سیاسی نیز با این نیروی ارشد ارتشی ناآشنا هستند که به این دلیل، در ادامه به بخشی از فعالیت‌های او اشاره خواهیم کرد.

امیر حاتمی پیش از ورود به ارتش در قالب نیروی بسیجی به فرمان حضرت امام (ره) به جبهه‌ها اعزام می‌شود. در همان حین برای تحصیل وارد دانشکده افسری امام علی (ع) شده و به دلیل سابقه حضور در دفاع مقدس، مسئولیت‌های مختلفی در مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب را برعهده می‌گیرد.

او در عملیات‌های مختلفی شرکت کرده اما یکی از برجسته‌ترین مسئولیت‌هایش را در عملیات مرصاد ایفا کرد و بر این اساس موفق شد در سرکوب و شکست منافقین، ضدانقلاب و گروهک‌ها نقشی اساسی برعهده گیرد. حاتمی به دلیل لیاقت و شایستگی در دوران‌های دفاع مقدس و پس از آن، مفتخر به درجه سرتیپ دومی از سوی فرمانده کل قوا می‌شود و بلافاصله پس از کسب این درجه، با موافقت فرمانده معظم کل قوا به سمت معاونت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی منصوب شده و بیش از ۷ سال در این سمت خدمت کرده و پس از آن نیز به سمت ریاست روابط بین‌الملل ارتش منصوب می‌شود.

امیر حاتمی با نمایش شایستگی و لیاقت‌های خود با حکم مستقیم مقام معظم رهبری، معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده گرفته و پس از آن به سمت جانشینی رییس ارکان امور مشترک نیروهای مسلح که مسئولیت آن با سرلشگر باقری بود، منصوب می‌شود و ۴ سال پیش نیز با روی کار آمدن دولت یازدهم، عهده‌دار جانشینی سردار دهقان در وزارت دفاع می‌شود.

برجسته‌ترین وجه شخصیتی امیر حاتمی اما این است که در ارتش جزو فرماندهان عالی‌رتبه و معاونین پرسمتی بود که به دستور فرماندهی معظم کل قوا به دریافت ۲ درجه تشویقی نائل شده است. سمت معاون اطلاعات ارتش جزو سخت‌ترین و مهم‌ترین معاونت‌های ارتش است و امیر حاتمی نیز به خوبی موفق می‌شود که بیش از ۷ سال عهده‌دار این سمت باشد.

حاتمی هنگامی که در ارکان امور مشترک نیروهای مسلح، جانشین سرلشگر باقری بود، با تمامی نیروهای مسلح، بازنشستگان و ترفیع درجات نیروها سروکار داشت و توانست به خوبی از عهده این سمت برآید و نقش محوری خود را در این حوزه ایفا کند.

امیر حاتمی پس از هماهنگی میان وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح به‌عنوان جانشین وزیر دفاع طی ۴ سال گذشته انجام وظیفه کرد و در صنعت دفاعی، استانداردسازی و برنامه‌محور کردن وزارت دفاع نقش مهمی داشت.

حال امیر حاتمی در آستانه پذیرش مسئولیتی جدید و بسیار مهم باید برای حضورش در وزارت دفاع در برابر نمایندگان ملت بیاستد و با دفاع از عملکرد خود، از شایستگی‌هایش برای حضور در راس وزارت دفاع، دفاع کند!

مسئولیت‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران ‌ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع

فرمانده‌ یگان‌های ارتش در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور به مدت حدود ۷۰ ماه‌

معاون اطلاعات ‌ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت حدود ۷ سال

رییس دفتر روا‌بط بین‌ا‌لملل و رئیس گروه مشاورین عالی فرماندهی کل ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران

معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به مدت حدود ۵ سال

جانشین سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری رییس وقت ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح به مدت حدود ۵ /۲ سال

مشاور عالی رییس ستاد کل نیروهای مسلح سردار سرلشکر دکتر فیروز آبادی رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ در دولت یازدهم

اهم اقدامات و فعالیت‌ها ‌ در ارتش جمهوری اسلامی ایران

حضوری فعال و مؤثر در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور

حضور مؤثر در رزمایش‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه رزمایش پیروان ولایت در محضر فرمانده معظم کل قوا و کسب تقدیرنامه از معظم له

 ‌مشارکت فعال در هدایت اطلاعات و عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایراندر دوره حساس حمله آمریکا و متحدینش به افغانستان و عراق در جایگاه رئیس اداره دوم و معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

هدایت تعاملات خارجی ارتش و توسعه همکاری‌های نظامی با چند کشور منطقه در جایگاه رئیس دفتر روابط بین‌الملل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سابقه تدریس در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران

اهم اقدامات و فعالیت‌ها ‌در ‌ستاد کل نیروهای مسلح‌

مدیریت تدوین نظام جامع آموزش نیروهای مسلح به‌عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری آموزش نیروهای مسلح

تدوین و پیاده‌سازی نظام مدیریت منابع انسانی نوین نیروهای مسلح

تدوین و پیاده‌سازی نظام جدید حقوق و مزایای نیروهای مسلح در مسئولیت معاون نیروی انسانی ستاد کل

هماهنگی معاونت‌های رکنی ستاد کل و مشارکت در راه‌اندازی و اداره شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی نیروهای مسلح به‌عنوان جانشین رییس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح

 هدایت چندین رساله دانشجویی در مقطع دکتری

 ایفای نقش مؤثر در ارتقای کمی و کیفی ‌دانشگاه عالی دفاع ملی ‌در جایگاه دبیری هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی

اهم اقدامات و فعالیت‌ها ‌در ‌وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

 مدیریت بازتدوین و پیاده‌سازی نظام نوآوری باز در وزارت دفاع

 فعالیت موثر برای هدایت تحقیق و پژوهش‌های علمی و صنعتی صنعت دفاعی

 نقش‌آفرینی ‌در ارتقای تحقیقات صنعتی وزارت دفاع در چهار سال گذشته به‌عنوان رییس شورای علوم و تحقیقات صنعتی این وزارتخانه

 اداره مجامع سالانه و فوق العاده سازمان‌های صنعتی و خدماتی وزارت دفاع

 تألیف کتاب و مقالات علمی و پژوهشی با موضوع‌های دفاعی و کتاب دیپلماسی دفاعی نوین

 نقش‌آفرینی در برنامه محور کردن فعالیت‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

 نقش‌آفرینی مؤثر در ارتقاء نظام استانداردسازی محصولات دفاعی

 رییس کمیسیون مشترک تعاملات دفاعی نظامی ودجا با روسیه

 رییس هیات امناء هیات عاشورائیان وزارت دفاع

 عضو شورای عالی فرهنگی وزارت دفاع

 رییس هیات‌مدیره سازمان اتکا و نقش‌آفرینی در برنامه توانمندسازی معیشت کارکنان نیروهای مسلح و وزارت دفاع

 رییس هیات مدیره بنیاد تعاون وزارت دفاع

 رییس شورای عالی طرح معراج (طرح تربیت و پرورش استعدادهای مدیریتی)

سوابق تحصیلی

 دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران و کسب مدرک کار‌شناسی مدیریت علوم دفاعی

 گذراندن دوره‌های عالی تخصصی دفاعی، نظامی و امنیتی در سطح ‌ارتش جمهوری اسلامی ایران

 دانش‌آموخته دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس) در مقطع کار‌شناسی ارشد

 طی دوره مدیریت ‌دفاع ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی‌
منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین