کد خبر: ۴۶۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

رییس سازمان انرژی اتمی: بازرس باید قابل اعتماد باشد

رییس سازمان انرژی اتمی، رمز ارتباط دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را «پاسخگویی و شفافیت» دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، دوره آموزشی ۲ روزه مدیران جامعه بازرسی و نظارت دولت به میزبانی بازرسی ویژه سازمان انرژی اتمی و با حضور جمعی از معاونین و مدیران این سازمان با سخنرانی علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات و علیرضا آوایی رییس بازرسی ویژه ریاست جمهوری روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در سالن خوارزمی آغاز به کار کرد و تا پایان روز چهارشنبه ۱۸ مرداد به کار خود ادامه می‌دهد.

صالحی با اشاره به اهمیت و ویژگی های یک بازرسی مطلوب گفت: بازرس باید قابل اعتماد باشد. واژه «بازرسی» در اذهان عمومی چه بخواهیم و چه نخواهیم از نوع سلبی است. اما ما نباید مانند مانع به بازرس بنگریم. زیرا او اصطلاحاً برای مچ گیری نیامده؛ آمده است دستگیری کرده و انحراف را تصحیح و اصلاح کند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ما نیز باید میان مجری و بازرسان اعتماد ایجاد کنیم. ایجاد پل اعتماد میان این دو می تواند بسیار مفید و راهگشا باشد. چنانچه فردی خلافی مرتکب شد ما نمی خواهیم هتک حرمت کرده و بی آبرویش کنیم، چه بسا خلاف سهوی بوده است. همه نیز ملزم نیستند این موضوع را متوجه شوند. بر این اساس بازرس باید واقعاً رازدار بوده و مجری نیز تابع قوانین و مقررات کشور در جهت اصلاح این موضوع کار کند.

معاون رییس جمهور در ادامه سخنانش تأکید کرد: در جایی از کتاب الهی آمده است: ای مسلمانان در اقامه عدل پایدار باشید و برای خدا گواهی دهید حتی اگر به زیان خود، نزدیکان و والدینتان باشد. اگر ما نیز به این گفته عمل کنیم اعتماد متقابل برقرار می شود.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به هدفی که برای سازمان تعیین شده به ۲ مورد توسعه نیروگاه ها برای تولید برق و استفاده از سرریز صنعت هسته ای در حوزه های سلامت، کشاورزی، صنعت و پزشکی پرداخت و در ادامه افزود: بنده اینجا هستم که این اهداف را محقق کنم. جامعه نیز حق دارد از من بپرسد در زمینه توسعه نیروگاه ها چه گام هایی برداشته اید یا در صنعت، کشاورزی و پزشکی چه فعالیت هایی انجام داده اید؛ ما باید پاسخگوی این سؤالات باشیم، اگر چنانچه پاسخ این باشد که می خواستم کاری کنم اما اینقدر قید و بند بود که نتوانستم؛ این از دیدگاه جامعه امری مسموع نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همین قید و بندها قوانین هستند. قوانین پیچیده و در هم تنیده ای که یکی از آنها راه را باز کرده و دیگری بسته است. یک مجری هم می تواند راه گشا و هم مانع باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه باید یک مقدار آسیب شناسی انجام گیرد؛ کسی خدای ناکرده نمی خواهد خلاف کند، مسؤولین نوعاً می خواهند درست عمل کنند. کسی نمی‌تواند خلاف کند زیرا خلاف، خلافِ فطرت انسانی است. قبل از اینکه دیگری در این ارتباط متوجه شود خود فرد متوجه خواهد شد.

صالحی تأکید کرد: ما می خواهیم مأموریتی که محول شده است را درست انجام دهیم و خطاب به حاضران گفت: شما به عنوان واحد های نظارتی باید کمک کنید، ما که از همه چیز اطلاع نداریم و در جایگاهی هم نیستیم که به کل قوانین کشور اشراف داشته باشیم، گاهی با وجود ۱۰ مشاور هم اشراف لازم پیدا نمی‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین