کد خبر: ۴۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵

بیماری آندومتریوز چیست؟

مسئول کلینیک آندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: ‎بیماری آندومتریوز سرطان نیست وحتی نباید آن را به عنوان بیماری پیش سرطانی در نظر گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
‎دکتر شاهین خزعلی اظهار کرد: هرچند برخی شباهت ها بین آندومتریوز و سرطان وجود دارد که پیش رونده بودن و دست اندازی به اعضای مجاور از جمله آنهاست اما این بیماری، سرطان نیست و این موضوع نباید سبب نگرانی زنان شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ‎وی با اشاره به اینکه اندومتریوز بیماری خوش خیم است، اظهار کرد: در صورتی که بیماری بموقع تشخیص داده شود می توان آن را کنترل کرد.‎ آندمتریوز بیماری شایع در زنان به ویژه در سنین باروری است.

مسئول کلینیک آندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا بیان کرد: در صورتیکه این بیماری تخمدان را درگیر کند، احتمال ابتلا به نوعی سرطان تخمدان در آنان بیشتر از افراد دیگر است.

‎خزعلی با اشاره به اینکه سرطان تخمدان نسبتا نادر است، گفت: کسانی که بیماری آندومتریوز تخمدان آنان را درگیر کرده نباید تصور کنند که حتما به سرطان تخمدان مبتلا می شوند و این موضوع نباید سبب نگرانی آنها شود.

‎‎خزعلی افزود: عمل جراحی فقط در مورد بیمارانی انجام می شود که دارای علائم شدید بیماری داشته یا روش های دیگر درمان در آنها بی تاثیر بوده باشد. 

‎وی با اشاره به اینکه این بیماری می تواند به اعضایی مانند حالب، روده و مثانه دست اندازی کند، گفت: دست اندازی به حالب از همه خطرناک تر است و در صورت ایجاد انسداد حالب ، طی سال ها می تواند عملکرد کلیه ها را مختل کند.

خزعلی افزود: هرچند این مورد بسیار کم و نادر است اما متخصصین زنان و همکاران اورولوژیست باید به این موضوع توجه داشته باشند تا خدمات مناسب به این بیماران ارائه شود.

** آندومتریوز چیست

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.

در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌ های بدن به جز طحال به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.

در آندومتریوز، بافت های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بیماری آندومتریوز در کشور رو به افزایش است، گفت؛ آمار دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان وجود ندارد اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، آمار کشور با آمار جهانی مبتلایان مطابقت دارد.

علیرضا زالی در سومین کنگره آندومتریوز و جراحی کم تهاجمی زنان گفت؛ پیش بینی می‌شود در کشور حدود دو و نیم میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند. بیشترین مشکلات این بیماری مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سالگی است که در سن باروری قرار دارند و باید توجه جدی تر به درمان این بیماری کرد.

زالی افزود؛ این بیماری تنها یک بیماری جسمی و بیولوژیک نیست و مشکلات و عوارض مختلفی همچون اجتماعی، روانی و تغییر در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین