کد خبر: ۴۶۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۲

تلاش روسیه و عربستان برای حل مسأله هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز :  
سعود الفیصل در این کنفرانس خبری اظهار داشت: من فکر نمی کنم که راه حل های دیپلماتیک در مورد ایران به پایان خود رسیده باشد،بنابراین مطرح کردن گزینه های دیگر مانند تحریم زود است و نتایج مطلوبی نخواهد داشت. 

لاوروف نیز با اشاره به تحریم سازمان ملل علیه عراق در سال 2003، پیش از حمله آمریکا به عراق گفت همان طور که بارها تکرار کرده ام،در تاریخ معاصر هیچ موردی نبوده که اعمال تحریم علیه یک کشور به نتایج مطلوبی منجر شود. 

لاوروف که قرار است پس از عربستان به کویت و قطر نیز سفر کند تأکید کرد روسیه خواستار همکاری بیشتر با کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد مسأله هسته ای ایران است. 

کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود آن که خواستار روابط دیپلماتیک مؤثر با ایران  هستند، از  چشم انداز احتمالی برخورد نظامی با ایران و عواقب آن برای این منطقه نفت خیز  که روزانه 20 درصد از نفت مورد نیاز جهان را تأمین می کند، ابراز نگرانی می کنند .

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک دیپلمات روس نزدیک به ریاض خبر داده است که عربستان سعودی ماه گذشته از روسیه خواسته بود که در مقابل هرگونه تلاش آمریکا برای استفاده از شورای امنیت برای اقدام نظامی علیه ایران ایستادگی کند. 

ملک عبدالله،‌ پادشاه عربستان روز دوشنبه اظهار داشت، تصور نمی کند منازعه هسته ای بین ایران و آمریکا به اقدام نظامی منجر شود. 

سفر لاوروف به عربستان در حالی صورت گرفت که اعضای دائم شورای امنیت شامل انگلیس، فرانسه،‌ چین، روسیه و آمریکا به همراه آلمان روز چهارشنبه در نشستی مشترک درباره طرح پیشنهادی اروپا به ایران در قبال تعلیق غنی سازی اورانیوم در این کشور تصمیم گیری خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین