کد خبر: ۴۶۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۱

فشار آمریکا بر بانکهای اروپایی برای قطع همکار ی با ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه نیویورک تایمز با اعلام این خبر، می افزاید: خزانه داری کل و مقامات اقتصادی دولت آمریکا از شش ماه گذشته سعی دارند، به بهانه فعالیت های هسته ای و مخالفت تهران  با تعلیق غنی سازی اورانیوم، بانکهای عمده اروپا، آمریکا و خاورمیانه را ترغیب کنند که فعالیت های خود را در ایران کاهش دهند. 

استوارت لوی، معاون خزانه داری آمریکا گفت: ما از بانکها و دیگر نهادها خواسته ایم در روابط خود با ایران بازنگری کنند.
 
4 بانک اروپایی شامل دو بانک سوئیسی UBS و سوئیس کردیت، بانک هلندی ABN Amro و HSBC که مقر آن در لندن است، افشا کرده اند که در 6 ماه گذشته به درجات مختلف همکاری خود با ایران را محدود کرده اند. 

مقامات آمریکایی می گویند: دولت این کشور فشارهای جدید به بانکها برای عدم همکاری با ایران را  به متحدان اروپایی خود نیز اطلاع داده و از آنها خواسته است که در این اقدام با آمریکا همراهی کنند. 

البته آمریکا در مورد این فشارهای جدید خبری منتشر نکرده است زیرا این کار می تواند مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده تر کند و در مسیر آن تاثیر بگذارد. 

نیویورک تایمز می افزاید: اگر چه روشن نیست که کاهش فعالیت این 4 بانک که از بزرگترین بانکهای اروپا هستند تا چه حد برای ایران ناگوار خواهد بود ولی برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند بعید است این مساله آسیب جدی به اقتصاد ایران وارد کند زیرا این کشور از جمله اعضای اصلی اوپک است و درآمد فراوانی از تولید نفت روزانه خود که اکنون  قیمت آن به بشکه ای 70 دلار هم رسیده است به دست می آورد.
 
اگر چه در حال حاضر تهدیدهای اقتصادی آمریکا هنوز تبدیل به اعمال جریمه و مجازات جدی علیه موسسات همکاری کننده با ایران نشده است ولی بانکهایی مانند UBS و ABN Amro پیش از این طعم جریمه های آمریکا به دلیل معامله با کشورهایی که آمریکا قصد منزوی کردن آنها را دارد، چشیده اند. 

بانک UBS دو سال پیش به اتهام به گردش انداختن غیر مجاز دلار در ایران و کشورهایی مانند لیبی و یوگسلاوی که در آن زمان مشمول تحریم های آمریکا می شدند مبلغ 100 میلیون دلار جریمه شد. 

بانک ABN Amro نیز به دلیل نقض قوانین ضد پولشویی و بی توجهی به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران و لیبی در سالهای 1997 تا 2004، مبلغ 80 میلیون دلار جریمه شد. 

بانک UBS اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ همکاری تجاری مستقیم با افراد، موسسات و بانکهای ایرانی ندارد و فعالیت هایش را در ایران به حداقل رسانده است. 

سخنگوی بانک ABN Amro در آمستردام نیز اظهار داشت: این بانک در حال حاضر هیچ معامله ارزی با ایران ندارد و فقط در برخی معاملات محدود با این کشور همکاری 
می کند. 

به این ترتیب با انواع تهدیدها و ترغیب های آمریکا ایران تبدیل به کشوری با ریسک بالا برای سرمایه گذاری بانکهای خارجی 
می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین