کد خبر: ۴۶۷۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲

اخراج دیپلمات‌های کوبایی از واشنگتن/ هاوانا: درباره رخدادها تحقیق می‌کنیم

پس از اخراج دو دیپلمات کوبایی مستقر در واشنگتن، هاوانا اعلام کرد که درباره ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر اینکه رویدادهای نامشخصی منجر به علائم بیماری‌های فیزیکی در دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کوبا شده، تحقیق می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 وزارت امور خارجه کوبا در بیانیه‌ای گفت: کوبا هرگز اجازه نداده و نخواهد داد که خاک کشورش برای اقداماتی علیه دیپلمات‌های منصوب و مورد تأیید و یا خانواده‌هایشان مورد استفاده قرار گیرد. ما بار دیگر بر تمایل خود برای همکاری در شفاف‌سازی این وضعیت تأکید می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به محض آنکه  در فوریه سال جاری میلادی از سوی سفارت آمریکا در هاوانا از این رویدادها مطلع شدیم، فورا تحقیقاتی جامع و فوری را در خصوص آنها آغاز کردیم.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: هنوز ماهیت دقیق این رویدادها مشخص نیست اما آمریکایی‌هایی که در کوبا خدمت می‌کنند به دلایل پزشکی که البته تهدید آمیز نیستند به آمریکا بازگشته‌اند. آمریکا نخستین بار اواخر سال ۲۰۱۶ متوجه این مسائل در سفارت خود در هاوانا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز،وی افزود: ما هنوز هیچ پاسخ دقیقی درباره منبع یا علت این رویدادها نداریم. این رویدادها باعث علائم فیزیکی متنوعی در دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا شده‌اند.  ما این رویدادها را بسیار جدی تلقی می‌کنیم و در حال حاضر تحقیقاتی در این رابطه در حال اجراست.

ناوئرت ادامه داد: در نتیجه، آمریکا ۲۳ مه سال جاری میلادی از دو مقام کوبایی در واشنگتن خواست تا این کشور را ترک کنند و آن‌ها نیز این کار را انجام دادند؛ اقدامی که کوبا آن را ناعادلانه توصیف کرده است.

این سخنگو گفت: در حال حاضر لازم است که معاینات پزشکی در خصوص این افراد صورت گیرد.در ابتدا هنگامی که آن‌ها درباره این علائم گزارشاتی دادند، برای مشخص شدن حقیقت زمانی طول کشید و الان نیز ما در حال نظارت بر این موضوع هستیم.

یکی از مقامات دولت آمریکا گفت: در شش ماه گذشته چند تن از دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا با مشکلات شنوایی و دیگر علائم فیزیکی به کشور بازگشتند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در پی بروز "عوارض جسمی" برای کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا، دو دیپلمات کوبایی را خارج کرده است.

یک منبع بدون نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یکی از این عوارض از دست دادن حس شنوایی است.

بر اساس این گزارش گفته می‌شود احتمالا دلیل از دست دادن حس شنوایی در میان کارکنان آمریکایی سفارت جاسازی نوعی دستگاه تولید امواج بیرون از خانه دیپلمات‌های آمریکایی است که با تولید امواج صوتی خارج از حوزه شنوایی انسان باعث ناشنوایی می‌شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین