کد خبر: ۴۶۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

دلیل انتخاب روباه ترکمنی برای فدارسیون ورزش‌های دانشگاهی+عکس

مدیر کل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان با اشاره به قرار گرفتن تصویر روباره ترکمنی روی لباس دانشجویان شرکت‌کننده در رقابت‌های بیست و نهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان، دلیل انتخاب این گونه را توسط فدارسیون ورزش‌های دانشگاهی، زیرکی و هوش بالای این گونه در معرض تهدید اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا شجیع در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تاریخچه قرار گرفتن نماد روباه ترکمنی روی لباس دانشجویان شرکت کننده در ماسبقات یونیورسیاد، اظهار کرد: رونمایی از پوستر روباه ترکمنی در مراسم بدرقه دانشجویان ورزشکار به یونیورسیاد جهانی دانشجویی اینچئون ۲۰۱۵ با حضور وزیر ورزش و جوانان و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت.

وی با اشاره به همکاری فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، ادامه داد: پس از رونمایی از پوستر روباه ترکمنی در جریان رقابت های یونیورسیاد جهانی ۲۰۱۵، موضوع حمایت از روباه ترکمنی از سوی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با رییس فدراسیون جهانی ورزش دانشگاهی (فیزو)   مطرح شده و مورد استقبال او قرار گرفت. در ادامه همین روند که از سال ۲۰۱۵ شروع شده بود، امسال فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی تصمیم گرفت در راستای اجرای سیاست‌های دفتر محیط زیست وزارت ورزش و جوانان تصویر روباه ترکمنی را روی لباس‌ها دانشجویان حک کند.


دلیل انتخاب روباه ترکمنی برای فدارسیون ورزش‌های دانشگاهی+عکس

مدیر کل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه دانشجویان ایرانی با تصویر روباه ترکمنی در بیست و نهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان شرکت خواهند کرد، گفت: ایران تنها کشور شرکت کننده در رقابت های یونیورسیاد جهانی است که دو دوره متمادی با نماد یک گونه جانوری در حال انقراض شرکت می‌کند.


شجیع در ادامه ویژگی‌های روباه ترکمنی را برشمرد و گفت: روباه ترکمنی دارای جثه کوچک‌تر ولی دست و پای بلندتر از روباه قرمز است. مشخصه اصلی این روباه دم نسبتا کوتاهی است که برخلاف سایر گونه‌ها به زمین نمی‌رسد. رنگ موهای انتهائی دم برخلاف روباه معمولی و روباه شنی، قهوه‌ای تیره یا سیاه است. گوش‌ها نسبتا کوچکند و رنگ پشت آنها دارچینی روشن است. در فصل زمستان موها بسیار بلند و به رنگ خاکستری متمایل به سفید است؛ به طوری که فقط نوک گوش ها دیده می‌شود. پوشش تابستانی کوتاه و به رنگ نخودی متمایل به قرمز است.

وی افزود: زیستگاه روباه ترکمنی مناطق استپی خشک و نیمه بیابانی است و معمولا وابسته به نقطه خاصی نبوده واکثرا در حال حرکت هستند و از لانه‌های سایر جانوران که در راه می‌بینند استفاده می‌کنند. این گونه در ایران فقط در نواحی ترکمن صحرا زندگی می‌کنند، ولی پراکنش جهانی آن شامل ترکستان، مغولستان، افغانستان، شمال منچوری، چین تا تبت است. روباه ترکمنی اغلب شب گرد است و در گروه‌های کوچک یا جفت جفت دیده می‌شود، ولی به تنهایی شکار می‌کند. معمولا در لانه متروک جانورانی نظیر گورکن ساکن می‌شود. بسیار زیرک، چابک و بازیگوش است و می‌تواند از درختان بالا رود در گذشته شکار آن با عقاب متداول بوده است.

مدیر کل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: روباره ترکمنی از جوندگان کوچک، خرگوش، خزندگان، پرندگان، قورباغه، حشرات و لاشه حیوانات تغذیه می‌کند. معمولا پوست خارپشت‌هایی که توسط این حیوان شکار شده‌اند در نزدیک لانه‌اش مشاهده می‌شود. به علت با ارزش بودن پوستش، شکارچیان با استفاده از وسیله نقلیه موتوری آن را تعقیب و شکار می‌کنند و به همین علت تعداد آن به شدت کاهش یافته و خطر انقراض آن را تهدید می‌کند.

شجیع در مورد دلیل انتخاب روباه ترکمنی به عنوان نماد فدراسیون ورزش‌های دانشجویی گفت: به دلیل هوش استثنایی و بالای روباه ترکمنی، این گونه در معرض انقراض به عنوان نماد فدراسیون ورزش‌های دانشجویی برگزیده شد.

مدیر کل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان در پایان اظهار کرد: پس از فوتبال و اسکواش که یوز را به عنوان نماد خود انتخاب کردند و قایقرانی و فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین که به ترتیب ماهیان خاویاری و فاخته را برگزیدند، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی پنجمین فدراسیونی است که نسبت به درج گونه تحت حمایت خود بر روی پیراهن ورزشکاران اقدام می‌کند.

دلیل انتخاب روباه ترکمنی برای فدارسیون ورزش‌های دانشگاهی+عکس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین