کد خبر: ۴۶۷۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

رونق صنایع کوچک با حمایت رسانه ملی

تاکیدات مقام معظم رهبری بر ایجاد و حمایت از صنایع کوچک بعلاوه نامگذاری امروز (21 مرداد) به نام روز حمایت از صنایع کوچک، دلیلی است بر اهمیت این صنایع و البته ضرورت حمایت از آن.
آفتاب‌‌نیوز :

صداوسیما به عنوان فراگیرترین رسانه کشور و با اتکا به قدرت نفوذش، بی‌شک می‌تواند نقش قابل توجهی در حمایت از این صنایع داشته باشد و حتما شیوه و شکل این حمایت، استراتژی و برنامه رسانه ملی در این باره نقش تعیین‌کننده‌ای در رسیدن به هدف و نتیجه خواهد داشت.

تاسیس و راه‌اندازی شبکه «ایران کالا» شاید مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام در نیل به این هدف باشد.

همچنین دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولیدات داخلی و نیز همکاری‌های مشترک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.به این منظور نظرات و دیدگاه‌های تعدادی از کارشناسان آشنا به دو حوزه صنعت و رسانه را گرد آورده‌ایم.

تشویق به تجربه کالای ایرانی

ابوالحسن خلیلی، دبیر خانه صنعت، حمایت از صنایع کوچک در رسانه ملی را زمانی ثمربخش می‌داند که خرید کالا و تولید ایرانی در این رسانه تبلیغ شود.

وی در این‌باره می‌گوید: اگر تلویزیون قصد بسترسازی بازار مناسب برای تولیدکننده ایرانی و صنایع کوچک داشته باشد، قاعدتا به دو نکته مورد توجه مخاطب تکیه خواهد کرد؛ یکی قیمت و دیگری کیفیت. این دو عامل مردم را تشویق می‌کند که کالای ایرانی بخرند و لازم است در این‌باره سرمایه‌گذاری رسانه‌ای صورت بگیرد.

خلیلی با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی برای مدتی در رسانه ملی در حال انجام است، تاکید می‌کند: مهم این است که برنامه‌های رادیو و تلویزیون در این باره ترغیب‌کننده باشند و مخاطب وقتی وارد فروشگاه می‌شود، برای تجربه کردن کیفیت محصولات ایرانی مشتاق شده باشد.

به اعتقاد دبیر خانه صنعت، تاسیس شبکه تلویزیونی «ایران‌کالا» در این راستا، می‌تواند مهم باشد، اما کیفیت برنامه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آگاهی‌بخشی به صنایع کوچک

سیدروح‌الله غضنفری، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بر نقش آموزشی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی رسانه ملی تاکید دارد.

این کارشناس، ضمن اشاره به وجود مشکلات مالی در صنایع کوچک، درباره نقش رسانه ملی در حمایت از این صنایع می‌گوید: در کشورهای مختلف الگوهای متنوع برای رفع و تامین نیازهای مالی صنایع کوچک وجود دارد. رسانه ملی می‌تواند درباره این الگوها اطلاع‌رسانی کند. به عنوان نمونه بسیاری از فعالان این حوزه درباره وجود صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری مطلع نیستند یا همین طور درباره برنامه‌های حمایتی دولت یا مواردی از این دست.

غضنفری آموزش را یکی دیگر از شیوه‌های حمایتی رسانه ملی می‌داند و می‌گوید: صنایع کوچک ما به‌طور جدی نیاز به آموزش دارند، چون بسیاری از آنها به همت گروه‌های دوستانه یا خانوادگی تاسیس شده‌اند. این گروه‌ها درباره بسیاری موارد از تامین مواد اولیه تا مسائل قانونی یا بازاریابی نیازمند اطلاعات هستند و این خدمتی است که رسانه ملی می‌تواند به صنایع کوچک داشته باشد.

فرهنگسازی برای ارتقای کیفیت

امیرحسین خرمشاهی، تهیه‌کننده تلویزیون بر اهمیت فرهنگسازی در زمینه تولید باکیفیت تاکید می‌کند.

این برنامه‌ساز که در برنامه «روز‌آمد» بارها به صنایع کوچک و بخصوص صنایع‌دستی پرداخته، درباره نقش رسانه ملی در حمایت از صنایع کوچک می‌گوید: صداوسیما می‌تواند صنایع کوچک را معرفی کند، دوربینش را به سمت آنها بچرخاند و انعکاس دهنده مسائل این صنایع باشد، اما این فقط بخشی از قابلیت‌های رسانه ملی در حمایت از این صنایع است. از نگاه خرمشاهی، رسانه ملی و بخصوص تلویزیون می‌تواند نگاه تشویقی به صنایع کوچک داشته باشد و نقش قابل توجهی در ارتقای محصولات صنایع کوچک به‌عهده بگیرد.

وی درباره این وجه از حمایت رسانه ملی، توضیح می‌دهد: صنایع کوچک ما نیازمند دانش و آگاهی هستند. نیاز دارند درباره فروش، بسته‌بندی کالا، بازاریابی، انتخاب و تربیت نیروی انسانی اطلاعات کارشناسی به‌دست بیاورند و از ضرورت تولید باکیفیت آگاه شوند. فرهنگسازی در این زمینه کاری است که رسانه ملی به بهترین شکل می‌تواند انجام دهد.

ایجاد فرهنگ مدیریت صنعتی

دکتر حبیب‌الله انصاری، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است: برای حمایت از صنایع کوچک باید تشویق به تجمیع این صنایع و معرفی فرهنگ مدیریت صنعتی مد نظر رسانه ملی قرار بگیرد.

این کارشناس که از جمله افراد معتقد به تجمیع صنایع کوچک است، درباره اهمیت این امر و سهم رسانه ملی در این زمینه می‌گوید: نقش و میزان بهره‌وری صنایع در بازار به دو شاخص قیمت و کیفیت بستگی دارد و صنایع کوچک نمی‌توانند بر پایه این دو شاخص به رقابت در بازار برسند. این صنایع باید معرفی شوند، تبلیغ داشته باشند، مشتری جلب کنند و تولیداتشان را از نظر کمی و کیفی توسعه بدهند تا تداوم پیدا کنند. این امر زمانی میسر می‌شود که صنایع کوچک تجمیع شوند و ضمن تبدیل به صنایع متوسط و بزرگ، امکانات و شرایط رسیدن به قیمت رقابتی را به‌دست آورند. بنابراین رسانه ملی باید ضرورت‌ها و اهمیت تجمیع صنایع کوچک را برای مخاطبانش تشریح و مدیران صنایع کوچک را به این امر تشویق کند.

تصویرسازی زیبا از کالای ایرانی

رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم روز ملی صنعت و معدن با تاکید بر این‌که باید قدر نیروهای ارزشمند فعال در بخش صنعت را دانست و از آنها حمایت کرد، گفت: صنعتگران و کارآفرینان در قلب رسانه ملی جای دارند.

دکتر علی‌عسکری درباره راهبردهای صداوسیما برای حمایت از تولید ملی و کالای داخلی گفت: یکی از اقدامات صداوسیما، تصویرسازی زیبا از ملت، کشور و کالای ایرانی در نقاط مختلف جغرافیایی است و هم‌اکنون به ده زبان پخش برنامه داریم که از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقاط جهان را دربر می‌گیرد.

رئیس صداوسیما همچنین در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: رسانه ملی توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی را یک فرصت مهم برای خود می‌داند، به‌گونه‌ای که معتقدیم باید با برنامه‌ریزی مناسب و همراهی سازمان‌های مختلف و با ارائه پیام‌های مناسب چهره فعلی بازار را به سمت کالاهای داخلی تغییر داد.

دکتر علی‌عسکری با اشاره به سیاست صداوسیما در راه‌اندازی شبکه‌ای که در آن حمایت از صنایع متوسط و کوچک و زود بازده و تولید داخلی هدف توجه باشد، افزود: رسانه ملی حمایت از تولیدات داخلی و صنایع را از وظایف خود می‌داند.


منبع : جام جم



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین