کد خبر: ۴۶۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
نگاهی به سوابق اجرایی 8 وزیر پیشنهادی کابینه ؛

با مردان اقتصادی دولت دوازدهم تا 1400

رییس جمهوری سه شنبه گذشته کابینه پیشنهادی (به جز وزیر علوم) دولت دوازدهم را برای تصدی وزارتخانه های مختلف با ارسال نامه ای به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که از میان 17 وزیر پیشنهادی ، 8 وزیر از مهره های اصلی اقتصاد کشور به حساب می آیند .
آفتاب‌‌نیوز :
حال با گذشت یک هفته از معرفی هیات دولت آینده به بهارستان نشینان، از فردا سه شنبه 24 مرداد ماه مراحل رای اعتماد وزرا با شنیدن نطق های موافقان و مخالفان و همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی در چند جلسه صبح و عصر صحن علنی برگزار می شود .

با مردان اقتصادی دولت دوازدهم تا 1400

**8 وزیر پیشنهادی

بنا به پیشنهاد دکتر«حسن روحانی» رییس جمهوری، «مسعود کرباسیان » برای وزارت امور اقتصادی و دارایی «محمد شریعتمداری» جهت تصدی پست وزارت صنعت، معدن، تجارت ،«بیژن نامدار زنگنه » برای وزارت نفت «عباس آخوندی» برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ، «علی ربیعی » برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حبیب الله بیطرف» جهت تصدی وزارت نیرو، «محمود حجتی» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و «محمد جواد اذری جهرمی » برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده اند .

از بین 8 وزیر اقتصادی دولت دوازدهم، چهار وزیر در دوره اول ریاست جمهوری روحانی همراه وی بوده اند و از چهار وزیر پیشنهادی دیگر هم یک وزیر (شریعتمداری) معاون اجرایی وی بوده ، یک وزیر هم (بیطرف) در بدنه وزارت نفت حضور داشته ، وزیر احتمالی اقتصاد هم در دولت قبل رییس گمرک ایران بوده ، جوان ترین وزیر پیشنهادی در این دوره یعنی آذری جهرمی در دولت قبل معاون وزیر ارتباطات بود.

در این گزارش نگاهی اجمالی به سوابق و مهم ترین عملکرد دولتمردان احتمالی دولت دوازدهم داریم اینکه مهم ترین عملکرد این افراد در دوران مدیریت آنها خود چه بوده است.

**مسعود کرباسیان از صنایع سنگین تا وزارت اقتصاد

می توان گفت وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس وزرای حوزه اقتصاد کشورمان قرار دارد. با توجه به مسائـل و مشکلات موجود در ساختار اقتصادی کشور،شاید وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم وظایف سنگین تری را بر دوش داشته باشد.

انتخاب روحانی برای مدیریت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم «مسعود کرباسیان» است و اگر مجلس به وی رای اعتماد دهد جایگزین «علی طیب نیا» می شود.کرباسیان فعالیت اجرایی خود را با معاونت در وزارت صنایع سنگین آغاز کرد و پس از آن در وزارت بازرگانی به عنوان معاونت بازرگانی خارجی مشغول به کار شد. در مدت کوتاهی معاون زنگنه در وزارت نفت بود اما باز هم به وزارت بازرگانی بازگشت .

در دولت دوم اصلاحات به گمرک رفت و اداره این سازمان را برعهده گرفت. کرباسیان بعد از روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم معاون شهردار تهران شد و در دولت یازدهم هم سمت ریاست گمرک ایران را پذیرفت.

هر چند که کرباسیان همواره در پست های مختلفی مشغول به کار بوده و اقدامات گسترده ای داشته اما خودِ او مهم‌ترین دستاورد دوران مدیریتش را اجرای طرح پنجره واحد تجاری در گمرک ایران عنوان می کند و این طرح را مهم‌ترین تحول دو سال گذشته نظام اداری کشور می داند.
«پنجره واحد تجاری با سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری، حجم تجارت را افزایش می‌دهد. ارتقای شفافیت در نظام گمرکی را به دنبال دارد. همچنین رشد درآمدهای گمرکی نیز از دیگر دستاوردهای این طرح است.»

کرباسیان اخیرا اعلام کرده است اگر وزیر اقتصاد شود، از کاهش نرخ سود بانکی، حفظ تک رقمی بودن تورم، یکسان سازی نرخ ارز و اجرای طرح تحول نظام بانکی حمایت می کند.

** دیپلماسی ماندگار زنگنه

پیشنهاد روحانی برای مدیریت وزارت نفت دولت دوازدهم «بیژن نامدار زنگنه» است. وی نه تنها همراه روحانی در دولت یازدهم بوده بلکه به دلیل دوره های متعدد وزارتش در دولت های سازندگی و اصلاحات به شیخ الوزرا معروف است.

زنگنه به عنوان یکی از موفق ترین وزرای دولت یازدهم شناخته می شود . وی توانست پس از سال ها، قراردادهای جدید نفتی را موسوم به «ای.پی.سی» با وجود مخالفت های گسترده برخی از جریان های مسموم به تصویب برساند. با تصویب این قراردادها، اوایل ماه گذشته قرارداد4.٨ میلیارد دلاری توسعه فاز ١١پارس جنوبی با شرکت قدرتمند فرانسوی «توتال» به امضا رسید که در دوران برجام پس از قراردادهای خرید هواپیما،بزرگترین قرارداد اقتصادی کشورمان محسوب می شود.

از دیگر اقدامات موفق زنگنه در وزارت نفت، دیپلماسی وی در اجلاس اوپک بود که توانست ایران را از طرح «فریز نفتی» معاف کند تا بتوانیم تولید نفت خود را به قبل از دوران تحریم برسانیم.

** عملکردی قابل دفاع در حوزه راه و شهرسازی

«عباس اخوندی» هم پیشنهاد رییس دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی است. وی در دولت یازدهم با همین سمت در تیم اقتصادی هیات وزرا حضور داشت. اولین پست اجرایی اخوندی در سن ٢٢سالگی بود به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد.٣6سال داشت که قبای وزارت راه و شهرسازی را بر تن کرد. در سمت های مختلف و متعددی از جمله قائم مقامی سازمان صدا و سیما، معاونت وزارت کشور، ریاست بنیاد مسکن و... مدیریت کرده است.در سال ١٣٩٢ توانست با ١5٩ رای موافق در مجلس، وزیر راه و شهرسازی شود.

وی در حوزه حمل و نقل و ترابری عملکردهای قابل قبولی داشته که شاه بیت اقدامات آخوندی در این حوزه، انعقاد قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیمای جدید بدون ضمانت های دولتی و از طریق فاینانس بوده که تاکنون ٧ فروند از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی کشور شده است. همچنین در بخش مسکن هم مهمترین اقدام وی، ٨ برابر کردن سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است. آخوندی در 4سال گذشته دوبار در مجلس برای استیضاح حاضر شد اما هر دوبار رای موافقان وی افزایش یافت.

** بازگشت مدیری با تجربه به وزارت نیرو

اگر مجلس موافقت کند، قرار است که مدیریت وزارت نیرو در دولت دوازدهم به «حبیب الله بیطرف» سپرده شود. وی هم از مدیران با تجربه کشورمان است که فعالیت اجرایی خود را از سال 1358 با مشارکت در راه‌اندازی جهاد سازندگی آغاز کرد.

بیطرف سابقه صدارت در وزارت نیرو را در دولت اصلاحات دارد و با این حوزه ناآشنا نیست.

وی در دولت یازدهم در یک دوره ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران و معاونت وزارت نفت را بر عهده داشته است. از مهم ترین عملکرد بیطرف در دوره وزارتش می توان به اجرای پروژه‌های بزرگ ملی مانند طرح احداث سد و نیروگاه آبی کارون 3 اشاره کرد.

همچنین در مدت مدیریت وی در سال های (84 - 76) ظرفیت تولید برق کشور از 23257 مگاوات به 41032 مگاوات (با رشد متوسط 4.7 درصد)، طول خطوط انتقادل و فوق توزیع از ۳۵۴۸۱ به ۵۳۷۶۷ کیلومتر مدار (3.5 درصد) وظرفیت ترانس‌های توزیع از ۴۰۸۳۶ به ۶۲۹۵۴ مگاولت آمپر (6.5 درصد) افزایش یافته است همچنین می توان به افزایش 2.9 درصدی جمعیت تحت پوشش آب شرب بهداشتی طی سال‌های مدیریت وی اشاره کرد.

**شریعتمداری از دولت شهید رجایی تا روحانی

'محمد شریعتمداری' پیشنهاد رییس جمهوری برای تصدی گری وزارت گسترده صنعت، معدن و تجارت است. وی سوابق قابل توجهی در حوزه بازرگانی دارد وی در دولت شهید رجایی به عنوان معاونت امور انقلاب شروع به کار کرد و سپس در دولت اول آیت الله هاشمی به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی به فعالیت خود ادامه داد.

شریعتمداری سپس به دفتر رهبری رفت و مامور تاسیس معاونت نظارت و حسابرسی شد و تا سال 76 در این نهاد فعالیت کرد ، این نکته نیز یادآور می شود که در سال 73 با حفظ عنوان مسئول ستاد اجرایی فرمان امام شد و پس از آن در سال 1376 برای بار با کسب رأی اعتماد مجددا سکاندار وزارت بازرگانی کشور شد.

وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت در دولت یازدهم حکم معاونت اجرایی را از حسن روحانی گرفت و در این دولت بعد هم با موافقت مجلس وزیر صنعت،معدن و تجارت می شود.

از مهمترین عملکرد وی در دوران مدیریتش می توان به عضویت ناظر ایران در WTO و قانون جدید تجارت الکترونیک، قانون جدید گمرکی، قانون جدید حمایت از مصرف کنندگان ، قانون جدید صدور گواهی امضاء دیجیتالی اشاره کرد.

تأسیس سازمان توسعه تجارت ایران برای اولین بار در ایران با ادغام و تجدید ساختار مرکز توسعه صادرات سابق و تاسیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از دیگر سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت در وزارت بازرگانی بود.

** ربیعی؛ آرام و پرکار

«علی ربیعی» وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وی در دولت اول روحانی هم درهمین پست مشغول به کار بود. در سابقه فعالیتی وی مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری با حکم رئیس‌جمهوری، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و عضو کمیته‌های فنی پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک نیز دیده می‌شود.

ربیعی در دوره ای با عنوان دبیرستاد مبارزه با فساد و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است. شاید مرتبط ترین سمت وی در حوزه کار، به عضویتش در شورای مرکزی خانه کارگر باز می گردد .

به گواه آمارهای رسمی، در دوره وزارت ربیعی؛ سهم تعاونی ها در دولت یازدهم به 6 درصد افزایش یافته است. همچنین دستمزد کارگران نیز که همواره پایین تر از نرخ تورم تعیین می شد در چهار سال گذشته با رشد 95 درصدی رو به رو شد.

از سویی دیگر شاهد تصویب لایحه مساعدت های اجتماعی از جمله طرح تحول سلامت که بر اساس آن11 میلیون نفر از ضعیف ترین اقشار جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند هم بودیم. هر چند در 4 سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا نکرد اما باید توجه داشت که که در این سال ها با نیروهای کار انباشت شده مواجه بودیم و به صورت مدیریت شده وارد بازار کار شدند.

** حجتی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان

روحانی باز هم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، 'محمود حجتی' را به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده است.حجتی هم سابقه طولانی خدمت به مردم و نظام را دارد. وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.

با آغاز عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری به خدمت پرداخت و در دوره اول دولت اصلاحات از سال 76 تا 79 پس از اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد، پس از او نیز «رحمان دادمان » وزارت را برعهده گرفت. دوره دوم از سال 79 تا 84 به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند.

در دولت تدبیر و امید حجتی برای دومین بار به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد. از مهم ترین اقدامات جهتی در دوران وزارتش خودکفایی در گندم و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان بوده است.

وی برای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا عامل افزایش تولید گندم باشد. با اجرای این طرح، تولید گندم با 73 درصد رشد از 8 میلیون به 14 میلیون تن رسید و واردات بیش از 6٫4 میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد.

از دیگر اقدامات حجتی را می توان تولید شکر و کاشت چغندر قند و نیشکر در کشور را نام برد. با اقدامات حجتی در دولت یازدهم پیش بینی خودکفایی در شکر و مواد غذایی قوت گرفته و به مرز 80 درصد رسیده است.
از آغاز برداشت گندم در سال 96 تا کنون 8 میلیون و 27 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که این میزان امکان صادرات این محصول را به کشورهای متقاضی فراهم کرده است.

** جوان ترین عضو پیشنهادی کابینه
اما جوان ترین وزیر پیشنهادی رییس دولت دوازدهم برای مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 'محمد جواد آذری جهرمی' است. وی با 36 سال سن، جوان‌ترین عضو احتمالی کابینه‌ی دولت روحانی خواهد بود. جهرمی متولد سال 1360 است . سوابق و عملکرد اجرایی این مدیر جوان که این روزها حواشی زیادی برای او ایجاد شده از سال 1388 شروع می شوند.

جهرمی از 88 تا 93 ، مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و پس از آن، تا سال 95 به عضویت هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درآمد و از آن سال تاکنون ریٔیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات بوده است.

شاید مهمترین اقدام جهرمی در طول دوره مدیریتش افزایش سرعت اینترنت است که پهنای باند اینترنت از 624 گیگابیت بر ثانیه به بیش از 10 هزار گیگابیت بر ثانیه در حال حاضر رسیده است . جهرمی معتقد است که این روند باید در دولت دوازدهم توسعه‌ی بیشتری داشته باشد.

*ضرورت اتحاد و یکپارچگی در مجلس و دولت
در دوره های گذشته در مقاطعی شاهد اختلافات بین دو نهاد تصمیم گیر مجلس و دولت بوده ایم که هر بار این اختلافات افزایش یافت، بر مشکلات کشور هم اضافه شد. حال قرار است از روز آینده نمایندگان مجلس، پیشنهادات رییس دولت را برای آرایش کابینه مورد بررسی قرار دهد و موافقت یا مخالفت خود را با پیشنهادهای رییس جمهوری اعلام کند.

به گزارش ایرنا ، روزهای پیش روی رای اعتماد می تواند فرصتی برای نشان دادن وحدت نظر بین دولت و مجلس باشد. کاهش تنش ها و اختلاف ها همواره توصیه بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و بنابراین روزهای رای اعتماد مجلس به دولت می تواند تبلور توصیه پذیری مقامات باشد. فارغ از اینکه کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم از مجلس رای اعتماد بگیرد و چه با برخی از افراد مخالفت شود نباید فراموش کنیم که تمام این اقدامات در راستای اعتلای جایگاه کشورمان در حوزه های مختلف و رفع مشکلات موجود است و همواره اصل،تاکید بر حفظ ارزش های نظام بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین