کد خبر: ۴۶۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۲
سلسله گزارش های آفتاب در آستانه روز مجلس ـ 3

سایه پرونده هسته ای بر دو مجلس

آفتاب‌‌نیوز :
یکی از مهمترین و پرطرفدارترین کمیسیون ها در مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است حضور در این کمیسیون برای نمایندگان جذابیت ویژه ای دارد بطوریکه در ابتدای کار مجلس هفتم داوطلب برای این کمیسیون به حدی زیاد بود که بالاخره با پا در میانی تعداد لازم در این کمیسیون انتخاب شد. 

ارتباط با چهار وزارتخانه مهم کشور یعنی وزارت امور خارجه، کشور، دفاع و اطلاعات، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در مسائل سیاسی شاخص تر از سایر کمیسیون ها کرده است. 

«کاظم جلالی» مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در گفت و گو با خبرنگار آفتاب در خصوص عملکرد این کمیسیون در دو سال گذشته از عمر مجلس هفتم گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از شلوغترین کمیسیون های مجلس است به دلیل اینکه با وزارتخانه های حاکمیتی سرکار دارد.
 
وی اظهار داشت: بیشترین حجم سوالات نمایندگان از وزیر کشور است که البته در تمام دوره ها اینگونه بوده و این سوالات در کمیسیون امنیت ملی بررسی می شود. 

نماینده شاهرود افزود: در کنار آن به دلیل برجستگی خاصی که در این دوره سیاست خارجی پیدا کرد عمدتا مباحث سیاست خارجی در کمیسیون امنیت بررسی می شود اعم از مسائل هسته ای، بحث رژیم حقوقی دریای خزر، بحث مربوط به کشورهای همسایه که جز مسائل امنیتی کشور است. 

جلالی گفت: در طی چند سال اخیر روابط ما با کشورهای همسایه برجستگی خاصی پیدا کرد و از جمله می توان به نا امنی هایی که در مرزهایمان و یا در داخل کشور وجود داشته، اشاره کرد.
 
وی اظهار داشت: در بخش قوانین هم تلاش کردیم در مورد وزارت اطلاعات، امور خارجه، دفاع، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، شهرداری ها، شوراها قوانین مهمی را تصویب کنیم. 

بررسی عملکرد کمیسیون بهداشت(کلیک کنید)

مخبر کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه قوانین مهمی در دستور کار کمیسیون قرار دارد، افزود: قانون شوراها که الان در دستور کار کمیسیون است، قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که به ترتیب در دستور کار کمیسیون قرار خواهند گرفت. 

جلالی در مورد رابطه این کمیسیون با وزارتخانه هایی مرتبط گفت: کمیسیون امنیت تلاش می کند در تمام ادوار روابط معقول و منطقی با وزرای وزارتخانه های که تصدی آن برعهده مجلس است برقرار کند. 

وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری خاتمی اظهار داشت: رابطه خوبی با وزرا داشتیم و در دولت ایشان هیچگاه استیضاح وزیری در کمیسیون مطرح نبود. جلالی افزود: در دولت فعلی هم رابطه خوبی با وزرا داریم و هیچ استیضاحی در دستور کار نداریم.
 
اما محسن ترکاشوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ششم در مورد عملکرد این کمیسیون به خبرنگار آفتاب گفت: مهمترین مساله در دوره ما بحث هسته ای بود که می خواستیم تیم هسته ای ما نقش خود را خوب ایفا کند. 

بررسی عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات (کلیک کنید)

وی اظهار داشت: سعی کردیم از موضعگیری های افراطی و غیر کارشناسی در مسائل هسته ای جلوگیری کنیم. اما در گردش تصمیم تا عملی شدن تصمیم مجلس کنشگر بود نه همسو، البته همسویی خوب است ولی باید کنشگر وارد مسائل مهم مانند بحران هسته ای می شدیم. 

ترکاشوند تاکید کرد: در کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم کارهای زیادی صورت دادیم ولی بحث هسته ای بیشترین وقت را به خود اختصاص می داد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم در مورد نحوه عملکرد این کمیسیون در مجلس هفتم گفت: آنچه در مجلس و دولت اصلاحات طی شد روند اغنا جامعه بین الملل بود با وجود اینکه مشکلات زیادی داشتیم زیرا برای پیوستن به پروتکل الحاقی ما بارها مورد شماتت قرار گرفتیم و از نمایندگان مجلس ششم به عنوان نمایندگان آمریکایی یاد شد در حالی که نمایندگان مجلس هفتم این مشکلات را ندارند. 

ترکاشوند تاکید کرد: بنابراین اختلاف بین دولت نهم و مجلس هفتم با دولت هشتم و مجلس ششم بسیار متفاوت است. شرایط مناسب زیادی که در مسائل هسته ای ما به دست آوردیم همه از دست رفت. 

وی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه اروپا در دولت خاتمی اظهار داشت: پیشنهادی که اروپا در هنگام دبیر شورایعالی امنیت ملی آقای روحانی مطرح کرد بهتر و بیشتر از الان بود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: پس اختلاف این مجلس و آن مجلس در عملکرد نیست در مجوز و چک سفیدی است که این مجلس برای انجام کارهایشان گرفتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین