کد خبر: ۴۶۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۵

خلیل زاد دیگر حق مذاکره با ایران ندارد

آفتاب‌‌نیوز :
یکی از مقامات کاخ سفید اظهار داشت: اگر چه سفیر آمریکا در عراق پیش از این اجازه مذاکره مستقیم با ایران را داشت ولی اکنون تصمیم گرفته ایم این طرح را کنار بگذاریم. 

روزنامه گاردین با اعلام این خبر افزود: دیپلمات های غربی امیدوار بودند که گفتگوی ایران و آمریکا در مورد عراق منجر به بازشدن باب گفت و گوهای دو کشور در مورد مساله هسته ای ایران شود. 

ایران در هفته های اخیر اعلام کرده بود که آماده مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا در مورد مساله هسته ای است و کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل و کشورهایی مانند آلمان نیز از آمریکا خواسته بودند که وارد مذاکره مستقیم با ایران شود.
ولی آمریکا در عوض مذاکره زلمای خلیل زاد سفیر این کشور در عراق با ایران در مورد شرایط داخلی عراق را نیز منتفی اعلام کرد. 

خلیل زاد روز یکشنبه به خبرنگاران گفته بود، تشکیل دولت جدید عراق راه را برای مذاکره با مقامات ایرانی بازکرده است او تاکید کرده بود، مسائل بسیاری برای گفت و گو وجود دارد از جمله نگرانی های ما در مورد عراق، همچنین ما آماده ایم تا مسائل مورد نظر ایرانی ها را نیز بشنویم.
ا
ما فردریک جونز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت: فعلا برنامه ای برای گفت وگو با ایران درباره عراق وجود ندارد. وی افزود: ما شرایط را ارزیابی خواهیم کرد تا ببینیم چه زمانی مذاکره با ایران در مورد مسائل عراق می تواند مفید باشد. 

یکی از مقامات آمریکایی در بغداد گفت:  این تغییر موضع دولت آمریکا خلیل زاد را نیز متعجب کرد زیرا پیش از این کاندولیزا رایس اعلام کرده بود پس از تشکیل دولت جدید عراق مذاکره با ایران انجام خواهد شد. 

آخرین تلاش خلیل زاد
هفته پیش زلمای خلیل زاد سفير آمريكا در بغداد آخرین تلاش خود بلافاصله پس از تشکیل دولت عراق ، ایران را به مذاکره مستقیم دعوت کرد.

پیشتر ایران و آمریکا توافق کرده بودند که مذاکره مستقیم دو کشور که قرار بود پس از 27 سال به طور علنی برگزار شود به بعد از تشکیل دولت عراق موکول شود تا شایبه دخالت در امور داخلی عراق پیش نیاید.


اما از هنگام توافق تا زمانی که دولت عراق تشکیل شد در مناسبات ایران و آمریکا نیز دچار بی اعتمادی تازه ایی شد چنان که سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که با تشکیل دولت عراق،دیگر نیازی به مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

تحلیل گران می گویند احتمال دارد انصراف تهران از مذاکره مستقیم با آمریکا به این  علت بوده باشد که ایالات متحده طی هفته های اخیر دعوت بسیاری از رهبران جهان را برای مذاکره با ایران درباره مسایل دو کشور را رد کرد.

دامنه این درخواست ها ازسیاستمداران و سناتورهای جمهوری خواه و دمکرات و رهبران کشورهای اروپایی و حتی حوزه خلیج فارس تا شخص کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل را شامل می شد.

با این همه پس از انصراف ایران از مذاکره با آمریکا درباره عراق زلمای خلیل زاد سفیر واشینگتن در بغداد گفته که آمادگي دارد با ايراني‌ها درباره‌ي روابط‌شان با عراق گفت‌وگو كند. 
سفير آمريكا در عراق اين اظهارات را تنها يك روز پس از آن مطرح كرد كه دولت جديد عراق به نخست‌وزيري نوري مالكي پس از پنج ماه مذاكرات فشرده كار خود را آغاز کرده است.

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد پیشتر اعلام کرده بود که شايد بيش از يك سال باشد كه آمريكايى ها كه در بغداد هستند سيگنال هاى درخواست مذاكره با ايران را مى دهند تا مذاكره مستقيم بين دو كشور صورت گيرد.

به گفته سفیر ایران،سيگنال هايى كه فرستاده مى شد توسط مقام هاى عراق به تهران منتقل مى شد. "مقام هاى عراقى به ما مى گفتند آمريكا يى ها مى گويند اگر امكان دارد مذاكره انجام شود."

سفیر ایران در عراق می گوید :" واقعاً نمى شود به آمريكايى ها اعتماد كرد. تجاربى كه در گذشته بوده و آن چيزى كه آمريكايى ها نشان دادند قابل اعتماد نيستند. جمهورى اسلامى ايران هم تاكيد داشت كه امروز ايران به طور مستقيم دارد با مردم و دولت عراق همكارى و به آنها كمك مى كند كه بتواند مستقر شود و ماموريت خود را انجام دهد. احساس نياز اينكه با آمريكا بر سر ميز مذاكره بنشينيم و درباره عراق صحبت كنيم
 نمى كرديم اما درخواست دولتمردان، رهبران و سياستمداران عراقى نسبت به انجام اين موضوع واقعاً زياد شد. "
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین