کد خبر: ۴۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۴

هشدار شدیداللحن متکی به امریکا در سفر به بغداد

آفتاب‌‌نیوز :
 به گزارش رویترز دیدار متکی از بغداد در حالی صورت می گیرد که پرزیدنت جرج بوش در واشنگتن، رسوایی های زندان ابوغریب را بزرگترین اشتباه خود توصیف کرد و گفت که سخنان وی در مورد شورش سنی مذهب های عراق، پیام اشتباهی را فرستاده است. سفر متکی در کمتر از یک هفته پس از تشکیل دولت وحدت ملی توسط شیعیان عراق صورت می گیرد. 

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با «هوشیار زیباری» همتای عراقی خود اعلام کرد که ایران تصمیم گرفته بود با امریکا در مورد عراق به طور مستقیم مذاکره کند ولی متاسفانه امریکایی ها از این تصمیم برای مطرح کردن مسائل دیگری استفاده کردند. آنها سعی داشتند فضایی منفی ایجاد کنند و از این رو تصمیمی که گرفته شده بود اکنون منتفی شده است. 

متکی پس از دیدار با نوری المالکی نخست وزیر جدید عراق درباره حمله امریکا به ایران هشدار داد و گفت در صورتی که امریکا به هر جایی در ایران حمله کند، ایران هم در همان جا پاسخ آمریکا را خواهد داد. 

خبرگزاری رویترز می نویسد که دیدار متکی نقش ایران شیعه را در کشور همسایه خود یعنی عراق پر رنگ کرده است و به این موضوع اشاره می کند که وزیر خارجه ایران اظهار داشته که تهران همسایگان عراق و نیز مصر را برای دیدار در مورد عراق در اولین فرصت به ایران دعوت خواهد کرد. وی گفته که کشورهای منطقه در این دیدار بر تداوم همکاری برای بازگرداندن آرامش و امنیت تاکید خواهند کرد. 

منوچهر متکی در بغداد با اظهار اینکه احتمال حمله نظامی امریکا کم بوده ولی ایران برای هر موقعیتی آماده است، گفت که به اعتقاد وی امریکا در وضعیتی نیست که بحران دیگری ایجاد کند. وی با بیان اینکه امریکایی ها می دانند که در بحران قبلی تنها سبب ایجاد نفرت در میان مسلمانان جهان شده اند، راه حل مساله هسته ای ایران را از دو طریق همکاری یا مواجهه دانست و گفت که ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد ولی برای هر پیامدی آماده است و این را به امریکا هم گفته. 

وزیر خارجه ایران در سفر یک روزه خود به بغداد، با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس عراق و رهبران ائتلاف یکپارچه و توافق اهل سنت دیدار کرد، آقای متکی برای شرکت در مذاکرات رئیس جمهور افغانستان در ایران، به تهران بازگشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین