کد خبر: ۴۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۶

متکدیان،نرفته بر گشتند ؟!

آفتاب‌‌نیوز : یکی از طرحهای ضربتی که همواره با شروع فصل گرما،مسئولان شهری از آن سخن می گویند،طرح جمع آوری متکدیان است .امسال نیز شهرداری تهران از جمع آوری متکدیان با همکاری کلیه ارگانهای مربوطه خبر داد و از نیمه دوم اردیبشهت این طرح ضربتی در تهران به اجرا در آمد . به گفته معاون اجتماعی شهرداری تهران؛ این بارقرار بود کلیه متکدیان تهران جمع آوری و راهی زندان شوند.چون طبق قانون جزای عمومی در ایران؛تکدی گری جرم است و افرادی که به عنوان متكدي دستگير مي شوند بين 2 ماه تا 2 سال حبس مي شوند .

موسی الرضا ثروتی،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس،در خصوص اجرای این طرح ها در گفتگو با آفتاب می گوید: شهرداری در سالهای قبل از انقلاب هم وظیفه جمع آوری متکدیان و ساماندهی آنان را در گرمخانه هایی که به همین منظور تاسیس می شدند ،برعهده داشت و اکنون نیز می تواند مبادرت به جمع آوری آنان کند اما این قبیل برخوردهای مقطعی چاره حل معضل تکدی گری در کشور نیست .

وی می افزاید: اکثر این متکدیان از اقشار آسیب پذیر زیر خط فقر مطلق هستند و به همین دلیل هم وظیفه ساماندهی و شناسایی آنان بر عهده وزارت رفاه گذاشته شده است .علاوه بر این طبق بودجه ای که در سال جاری به وزارت رفاه تعلق گرفته این وزارتخانه موظف است برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها ،کلیه اقشار آسیب پذیرو زیرخط فقر مطلق را شناسایی کند ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است .

ثروتی می گوید:درست است که شهرداری به صورت مقطعی اقدام به جمع آوری متکدیان می کند و گاها برخوردهای ناشایستی هم با این افراد صورت می گیرد،اما چاره کار شناسایی این افراد است که بر عهده وزارت رفاه است .پس از شناسایی این افراد می توان علاوه بر این وزارتخانه از طریق بهزیستی یا کمیته امداد برای تحت پوشش قرار دادن این افراد اقدام کرد ولی باید آماری در این زمینه موجود باشد تا افراد سرگردان و بی خانمان و زیر خط فقر مطلق شناسایی شوند.

چون اکثر متکدیان افرادی هستند که به دلیل فقر شدید و بیکاری راهی تهران شده اند تا شاید کاری بیابند اما نه تنها کاری پیدا نکرده اند بلکه در خیابانهای شهر آواره و سرگردان شده اند و مجبور شده اند برای تامین خویش به تکدی گری روی بیاورند.

وی می افزاید:بارها به وزارت رفاه در این زمینه تذکر داده شده است ولی اقدام مثبتی در این زمینه صورت نمی گیرد ومسلما اگر وزارت رفاه پس از شناسایی و تعیین تعداد این افراد،تقاضای بودجه ای برای ساماندهی اقشارآسیب پذیر،متکدیان و افراد زیر خط فقر مطلق بکند ،دولت مخالفتی با این بودجه نخواهد کرد همانطور که به بودجه اقشار آسیب پذیر در سال گذشته مبلغی افزوده نشده بود ولی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس این بودجه را 100درصد افزایش دادند و مخالفتی هم با آن صورت نگرفت .

پیش از این مدير كل برنامه ريزي حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در آبان ماه سال گذشته از تصويب آيين نامه اجرايي ساماندهي بي خانمان‌ها تا 3 ماه ديگرخبر داده بود. ساماندهی وضعیت کلیه متکدیان،ولگردان و بی خانمان ها از اهداف این مصوبه ذکر شده بود اما هنوز خبری از این آئین نامه اجرایی نیست.

و هنوز چند روزی از اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان نگذشته است که در گوشه همان پیاده روها ،می توان متکدیانی را دید که به انتظار سکه ای و یا اسکناسی چروک نشسته اند و یا متکدیانی که در ایستگاههای بین راه سواراتوبوسهای متعلق به سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران می شوند تا شاید پس از تکرار چندین ماهه درماندگی خویش از تامین هزینه های بیمارستان ،سکه ای نصیب شان شود تا چند ماه بعد و طرح ضربتی دیگر و چند روز کوتاه بدون حضور متکدیان .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین