کد خبر: ۴۷۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

نیویورک تایمز:رهبر اکثریت سنا درباره توانایی ترامپ برای حفظ دولتش تردید دارد

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا درباره این که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور بتواند به دنبال بحران های تابستان امسال دولتش را حفظ کند، ابرازتردید کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی در شماره روز گذشته خود با بیان این مطلب افزود: روابط بین ترامپ و این سناتور آمریکایی طی هفته های گذشته به حدی افت کرده که آنها هفته ها با یکدیگر صحبت نکرده اند و مک کانل در محافل خصوصی گفته است که مطمئن نیست ترامپ بتواند دولتش را نجات دهد.

این روزنامه به نقل از افرادی که از وخامت روابط ترامپ و مک کانل مطلع هستند، نوشت: ائتلاف حاکم بی ثبات به یک نارضایتی دوجانبه و گاهی خصومتی بدل شده که جایگاه «الین ال چائو» (وزیر حمل و نقل آمریکا) همسر مک کانل در کابینه ترامپ را پیچیده کرده است.
تماس های تلفنی خشم آلود و انتقادهای مخفیانه به اختلافات آشکار بدل شده و رئیس جمهوری آمریکا به مخالفت با سناتورهای جمهوری خواه منتقدش تهدید کرده و مک کانل تلاش کرده از آنها دفاع کند.

اختلافات بین ترامپ و رهبر اکثریت سنا در لحظه بسیار خطرناکی برای جمهوری خواهان بروز کرده است که با مجموعه ای از ضرب الاجل های فوری از جمله تصویب برخی اقدامات جدید بودجه ای و افزایش محدودیت ها برای وام گیری دولت مواجه است.
تعطیلی طولانی دولت و کوتاهی در بدهی های دولت می تواند اقتصاد کشور، حزب حاکم بر کاخ سفید و هر دو حزب اصلی در کنگره را با مشکل مواجه کند.

با این حال، ترامپ و مک کانل در یک جنگ سرد سیاسی گیر کرده اند که هیچ یک در این باره اظهارنظری نمی کند. «دان استوارت» سخنگوی مک کانل اشاره کرد که این سناتور آمریکایی و ترامپ «اهداف مشترکی» داشتند و ازجمله شامل «اصلاحات مالیاتی، زیرساختارها، بودجه دولت، عدم کوتاهی در پرداخت بدهی ها و تصویب طرح بودجه دفاعی» می شود.
اما ترامپ ماه جاری در مجموعه توئیت هایی از مک کانل به صورت علنی انتقاد کرد و در تماس تلفنی که بسرعت به داد و فریاد بدل شد، وی را نکوهش کرد.

ترامپ در تماس تلفنی 9 آگوست (18 مرداد) از زمین بازی گلفش در نیوجرسی، مک کانل را به بی صلاحیتی بر سر موضوع قانون بیمه درمانی متهم و از خودداری مک کانل از حمایت از وی در مقابل تحقیقات مربوط به مداخله سوریه در انتخابات سال 2016 انتقاد کرد.
مک کانل در مقابل از تهدیدهای مداوم جمهوری خواهان توسط ترامپ و انتقاد از مقررات سنا انتقاد کرده و درک وی را از ریاست جمهوری در سخنرانی های علنی زیر سوال برده است. وی حتی در محافل خصوصی تر اظهارات تندی مطرح کرده و ترامپ را متهم کرده که اساسا تمایلی به آموختن اصول اولیه حاکمیت ندارد.

به گفته برخی افرادی که به طور مستقیم با مک کانل گفت وگو کرده اند، وی هچنین در اظهارات غیر علنی خود درباره آینده ریاست جمهوری ترامپ ابراز تردید کرده و از این که ترامپ رهبری جمهوری خواهان در انتخابات بعدی را برعهده داشته باشد ابراز تاسف کرده است.
به دنبال حوادث نژادپرستانه شارلوتزویل و مواضع ترامپ در قبال آن، مک کانل به رهبران تجاری گفت که عمیقا از اظهارات ترامپ ناراحت است. برخی از افرادی که در اعتراض به مواضع ترامپ از شورای مشورتی ترامپ استعفا دادند، با دفتر مک کانل تماس گرفتند و به آنها گفته شد که مک کانل کاملا تصمیم آنها را درک می کند.

انتقاد ترامپ فقط به مک کانل محدود نمی شود و برخی دیگر از سناتورهای آمریکایی هدف انتقادهای رئیس جمهوی آمریکا قرار گرفته اند.
اختلافات جمهوری خواهان و ترامپ ماه گذشته قبل از انتقاد وی از مک کانل بروز کرد. برخی از آنها ترامپ را به ناتوانی در جلب حمایت جمهوری خواهان در خصوص لغو قانون اوباما کر و ناآگاهی از اصول اولیه سیاست متهم کردند.

همکاران مک کانل در سنای آمریکا در انتقاد از ترامپ جسورتر شده اند. «باب کورکر» سناتور آمریکایی از ایالت تنسی هفته گذشته ترامپ را به خاطر ناتوانی در نشان دادن صلاحیت لازم توسط رئیس جمهوری مورد انتقاد قرار داد. «سوزان کولینز» از ایالت مین آمریکا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مطمئن نیست که ترامپ بتواند نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 باشد.
آخرین بار در سال 2002 رئیس جمهوری آمریکا در برابر رهبر حزب خود در مجلس ایستاد. این اتفاق در دولت جورج دبلیو بوش رخ داد و وی به استعفای «ترنت لات» رهبر وقت اکثریت سنا به دنبال اظهارات نژادپرستانه اش کمک کرد.

اما به نظر می رسد جایگاه مک کانل در وضعیت امن تری قرار دارد و حتی در مقابل فشارها از سوی کاخ سفید مصون است. بعید به نظر می سد که جمهوری خواهان در انتخابات سال 2018 کنترل سنا را از دست بدهند و ترامپ متحدی در سنا ندارد. با این حال برخی از متحدان ترامپ از جمله «استیو بنن» استراتژیست ارشد ترامپ که هفته پیش کناره گیری کرد، از رویارویی مستقیم تر با مک کانل و جمهوری خواهان کنگره استقبال کرده اند.
برخی جمهوری خواهان از جمله «راجر جی استون جونیور» استراتژیست به ترامپ توصیه کرده اند که با جمهوری خواهانی که در برابر برنامه وی مقاومت کرده اند، مقابله کند. استون از ترامپ خواسته است یکی از جمهوری خواهان از جمله سناتور جف فلیک را که از حمایت کامل از دولت ترامپ خودداری کرده است، برای نمونه هدف قرار دهد.

وی گفت اگر رئیس جمهوری با جمهوری خواهان کنونی در کنگره تسویه حساب کند، بقیه از جمله میچ مک کانل و پل رایان حساب کار خود را خواهند کرد و به راه خواهند آمد.
با این حال متحدان مک کانل درباره هر اقدامی از سوی رئیس جمهوری که ممکن است اکثریت جمهوری خواهان در سنا را به خطر بیندازد، هشدار داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین