کد خبر: ۴۷۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

گوهر سینمای ایران ۶۳ ساله شد!

گوهر خیراندیش بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، اول شهریور ۱۳۳۳ در شیراز متولد شده و در طول نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری اش در تلویزیون، سینما، تئاتر و رادیو، خالق نقش های ماندگاری بوده؛ نقش هایی که به سادگی از خاطرمان نخواهند رفت.
آفتاب‌‌نیوز :

گوهر خیراندیش بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، اول شهریور ۱۳۳۳ در شیراز متولد شده و در طول نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری اش در تلویزیون، سینما، تئاتر و رادیو، خالق نقش های ماندگاری بوده؛ نقش هایی که به سادگی از خاطرمان نخواهند رفت.

گوهر سینمای ایران ۶۳ ساله شد!

او که برای بازی منعطف و توانایی اش در ایفای نقش های متفاوت، همواره مورد تحسین اغلب منتقدان بوده، تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و ۴۰ سریال به ایفای نقش پرداخته و با این که هیچ وقت نخواسته سوپراستار محسوب شود، از جایگاهی انکارناپذیر و محترم در تاریخ رسانه های تصویری ایران برخوردار است.
افتخارات
گوهر خیراندیش در سال های فعالیت خود، علاوه بر جلب نظر مخاطبان عام سینما و تلویزیون، از دیدگاه منتقدان هم بازی های جذابی ارائه کرده و بار ها مورد ستایش آن ها قرار گرفته است. او ۴ بار نامزد سیمرغ جشنواره فجر شده که یک بار برای «رسم عاشق کشی» آن را به خانه برده و یک بار هم برای «ارتفاع پست» دیپلم افتخار جشنواره را گرفته. خیراندیش همچنین سه تندیس زرین هم از جشن خانه سینما برای فیلم های «دعوت»، «دنیا» و «واکنش پنجم» در کارنامه دارد.
دوران طلایی
سال های ۷۹ تا ۸۱ را باید سال های طلایی فعالیت گوهر خیراندیش بدانیم؛ زمانی که در سینما به بازی در «مربای شیرین» مرضیه برومند، «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» ابوالحسن داوودی، «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمی کیا، «رسم عاشق کشی» خسرو معصومی، «واکنش پنجم» تهمینه میلانی، «دنیا»ی منوچهر مصیری و «توکیو بدون توقف» سعید عالم زاده پرداخت؛ فیلم هایی که بیشتر شان پرمخاطب بودند. او در همین بازه سه ساله در تلویزیون هم در سریال های «خانه ما»، «همسایه ها» و «سفر سبز» بازی کرد که هر سه مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند و دو تای اول هم جزو کمدی های ماندگار تاریخ تلویزیون بوده اند.
خالق نقش های مادرانه
در اواسط دهه ۸۰، درست زمانی که نیکو خرد مند و حمیده خیرآبادی در سال های پایانی عمرشان به سر می بردند و خیلی کم جلوی دوربین می رفتند، هنگامه قاضیانی و شبنم مقدمی هنوز به شهرت کنونی خود نرسیده بودند و نیکی کریمی و هدیه تهرانی هم برای ایفای نقش زنان میان سال هنوز قدری جوان بودند، این گوهر خیراندیش بود که با بازی در ۱۱ سریال و ۱۶ فیلم سینمایی در طول تنها پنج سال، بخش عمده ای از خلأ موجود در بازیگری ایران را به تنهایی پوشش داد و در همین دوران به نقش آفرینی در آثار مهمی مانند «دایره زنگی»، «دعوت»، «میوه ممنوعه» و «مختارنامه» پرداخت. سینما و تلویزیون ایران به همین دلیل به این بازیگر باسابقه مدیون است. اگرچه گوهر خیراندیش در سال های دهه ۹۰، کمی افول کرده اما هنوز هم می تواند خالق نقش های ماندگار باشد؛ آثاری از جنس «خانه ما» و «ارتفاع پست» .

منبع: خراسان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین