کد خبر: ۴۷۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۵

تلاش شخصی بوش برای موفقیت اجلاس وین

آفتاب‌‌نیوز : وین شاهد حضور خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه آلمان و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین خواهد بود تا تفاوت های دیدگاه موجود میان این مقامات رفع شود. 

پرزیدنت جرج بوش در آستانه این دیدار، روز سه شنبه با سران‌آلمان، فرانسه و روسیه گفت و گوی تلفنی داشته است و انتظار می رود که کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در این نشست حضور یابد. 

گفت و گوهای یاد شده به نوشته این روزنامه آمریکایی شامل مشوق هایی می شوند که اروپا در ازای توقف غنی سازی در ایران، دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت های هسته ای این کشور و پاسخگویی ایران به سوالات بازرسان این سازمان به این کشور خواهد داد ولی تفاوت موجود بر سر زمانی است که تحریم باید در صورت عدم پذیرش ایران اعمال شود. 

تاکنون روسیه و چین از حمایت از تحریم ها به ویژه اگر همراه با پیشنهاد اروپا باشد، خودداری کرده اند و بالعکس آمریکا از اتحادیه اروپا درخواست کرده که بسته پیشنهادی خود را همزمان با تصویب قطعنامه شورای امنیت برای تحریم ایران ارائه دهد. 

روزنامه لوس آنجلس تایمز می نویسد که با وجود نزدیک شدن مواضع کشورهای شرکت کننده در اجلاس وین، همچنان تفاوت هایی در مورد استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد وجود دارند که اجازه استفاده از زور را علاوه بر تحریم در صورت عدم همکاری ایران با غرب می دهند. 

در عین حال این روزنامه به سیگنال های مختلفی می پردازد که از طرف ایران می رسد و حاکی از تمایل به مذاکره است چنانکه روز سه شنبه منوچهر متکی وزیر خارجه این کشور که در مالزی به سر می برد، از تمایل ایران برای از سرگیری مذاکره با اروپا ولی نه با آمریکا خبر داد. 

با این حال به نقل از یکی از دیپلمات های ارشد وین می نویسد که ایران هنوز هم باید توضیحاتی در مورد برنامه هسته ای خود پیش از سال 2002 ارائه دهد. 

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز از توافق دولت بوش مبنی بر صرفنظر از تهدید فوری به اقدام نظامی خبر داده و آن را با هدف کسب حمایت روسیه در قطعنامه شورای امنیت دانسته است. این روزنامه به نقل از دیپلمات های اروپایی می نویسد که این اقدام آمریکا، شانس همراهی روسیه را با قطعنامه افزایش خواهد داد.

در همین راستا پرزیدنت بوش با همتایان روس و فرانسوی خود و صدراعظم آلمان گفت وگویی تلفنی انجام داده تا از توافق آنها در مورد قطعنامه اطمینان حاصل کند و شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که آمریکا اکنون در شرایطی خوب عازم وین خواهد شد. 

آمریکا همچنین برای ترغیب روسیه به پیوستن به قطعنامه موافقت کرده که تنها بند 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل را و نه همه این فصل مورد استفاده قرار دهد. در این بند هیچ اشاره ای به استفاده احتمالی از زور نشده است و موجب می شود که روسیه هم بتواند از آن حمایت کند.

 با این حال به گزارش نیویورک تایمز، دیپلمات های اروپایی هنوز از توافق روسیه برای پیوستن به قطعنامه مطمئن نیستند ولی برخی هم می گویند که روسیه نمی خواهد در این موضوع از سوی آمریکا و اروپا در انزوا قرار گیرد. 

روسیه اکنون ریاست گروه هشت را بر عهده دارد و امیدوار است که گفت و گوهای خوبی با سران دیگر کشورها در سن پطرزبورگ داشته باشد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور هم ابراز امیدواری کرده که این مساله شورای امنیت حل شود و به اجلاس هشت کشور صنعتی در مسکو و سن پطرزبورگ نرسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین