کد خبر: ۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۴

جهت یاب برای خودروهای ایرانی وارد بازار شد

آفتاب‌‌نیوز : رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک تهران در گفتگو با آفتاب در خصوص استفاده از سیستم های مسیریاب در تهران می گوید:حدود چند ماه قبل ،استفاده از سیستم های مسیریاب در شهر تهران ،توسط یک شرکت با سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در میان گذاشته شد و هر چند استفاده از این سیستم ها،موضوعی تجربه شده وموفق در سایر کشورها بوده،اما استفاده از این تجهیزات در ایران،نیازمند فراهم شدن بسترهایی است که مشکل اصلی اجرای این نوع پروژه ها در کشور است .
مهندس هاشمی تشکری توضیح می دهد :عدم وجود یک نقشه دیجیتالی از شهر تهران،یکی از مشکلات اجرایی این پروژه است ،چون متاسفانه این نقشه با لایه های اطلاعات کامل ترافیکی وجود ندارد و تغییرات سریع اطلاعات ترافیکی شهر تهران نیز به این مشکل دامن می زند.همچنین بستر ارتباطی مناسب در سطح شهر تهران با قابلیتهای لازم برای استفاده از این سیستم وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های مسیریاب ،اینجا کلیک کنید

وی گفت:ما حاضر به حمایت معنوی و همکاری در اجرای پروژه هایی از این قبیل هستیم که می تواند به حل معضل ترافیک تهران کامل می کند.معتقدم حمایت بخش خصوصی از این موضوع نیز باعث می شود که سازندگان تلاش کنند قیمت را رقابتی و اقتصادی تر کنند تا افرادی که تمایل دارند بتوانند به راحتی از این سیستم ها استفاده کنند . 

در اغلب کشورهای صنعتی دنیا ،مسیریاب ها هنگام تولید خودروها بر روی آن نصب می شوند .این سیستم ها که هر روز هم مجهزتر می شوند،بخش وسیعی از خیابانها و جاده ها را پوشش می دهند .در ایران مهندس پژوه و همکارانش این سیستم مسیریاب را با سرمایه گذاری شرکت مگافورس آلمان برای خیابانهای شهر تهران،تهیه کرده اند.

پژوه در مورد خصوصیات این سیستم به دویچه وله می گوید:در این طرح به نقشه خیلی دقیقی از خیابانهای شهر مورد نظر که با مختصات کروی تهیه شده باشد،احتیاج هست و در واقع با داشتن مشخصات دقیق طول و عرض جغرافیایی و با محاسبه موقعیت از طریق ماهواره و تطابق در روی نقشه ،می توانیم مکان دقیق موقعیت خودمان را بر روی نقشه مشخص کنیم.

وی می افزاید:برای تهیه نقشه شهر تهران،گروهی از اعضای تیم ما به مدت یکسال و نیم به تمام خیابانهای شهر تهران و کرج رفتند و یک سری از مشخصات این خیابانها را ثبت کردند تا بتوانیم آن را از طریق نقشه ایجاد کنیم .بیش از صدهزار خیابان از لحاظ اسم،موقعیت جغرافیایی،جهت حرکت و سرعت مجاز ثبت شد و بعد در کشور آلمان بصورت نقشه پیاده شد تا قابل اجرا در سیستم های مسیریاب باشد.

پژوه در مورد اینکه این سیستم بر روی چه خودروهایی قابل نصب است ،می گوید: این دستگاه بر روی کلیه خودروها قابل نصب است و حتی می توان آن را از یک خودرو به خودروی دیگر انتقال داد .با استفاده از این سیستم هر راننده ای می تواند با وارد کردن آدرس ازمناسب ترین و کم ترافیک ترین مسیر که توسط این سیستم ارائه می شود ،به مقصد برسد. 

وی ،قیمت این سیستم را 650هزار تومان ذکر کرد و گفت :مهم ترین هدف این پروژه ،حل مشکل ترافیک تهران است.

با این حال به نظر میرسد که این سیستم مورد استقبال دو قشر از مردم ایران ( خصوصا پایتخت نشینان )قرار بگیرد. ابتدا گروهی که در پی تجملات هستند و خودروهای 50 میلیونی و بیشتر تهیه می کنند و کسانی که در بازار تهران و مراکز مرکزی شهر مشغول فعالیت هستند. در عین حال این احتمال نیز وجود دارد که سازمان تاکسیرانی نیز از این وسیله برای تاکسی ها استفاده کند و آن را با قیمت مناسب تری در اختیار رانندگان قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین