کد خبر: ۴۷۱۹۷۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
واکنش‌ها به درگذشت سیاستمداری صبور و با شخصیت

بازتاب خبر درگذشت ابراهیم یزدی؛ از خشم کیهان تا پیشمانی و تمجید ضرغامی

روزنامه کیهان از واکنش‌ها به خبر درگذشت ابراهیم یزدی عصبانی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- روزنامه کیهان که به نظر می‌رسد حتی تحمل بازتاب خبر درگذشت برخی چهره‌های باسابقه انقلاب را نیز ندارد، درباره واکنش‌ها به خبر درگذشت ابراهیم یزدی نوشت: محافل مدعی اصلاح طلبی و طرفداری از خط امام، به تمجید و تحریف درباره شخصیت رئیس گروهک نهضت آزادی پرداختند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه اصولگرا نوشته است:‌ طیفی از اصلاح‌طلبان که در گذشته «چپ» توصیف می‌شدند (از خاتمی و اسدالله بیات گرفته تا  موسوی ‌بجنوردی و محسن آرمین و هادی غفاری و مصطفی معین و فیض‌ا... عرب‌سرخی و...) در کنار اعضای برخی گروهک‌ها، القاب و عناوینی را به ابراهیم یزدی نسبت داده‌اند که با سابقه و مواضع دوگانه او تناقض دارد.  جالب اینکه برخی کسانی که تمجیدهای بلندبالا از یزدی به جای آورده‌اند، در گذشته صریح‌ترین و جدی‌ترین مواضع را درباره نفاق گروهک نهضت ‌آزادی و حتی شخص یزدی داشته‌اند. سؤال این است که چگونه مدعیان خط امام و اصلاح‌طلبی می‌توانند از فرد و گروهکی تمجید کنند که هم ‌التقاطی بود، و هم معارض با انقلاب و محتوای قانون اساسی و جمهوری اسلامی؟!

سیاستمداری با شخصیت

این در حالی است که حتی عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما در مورد درگذشت ابراهیم یزدی در یادداشتی با عنوان "سیاستمدار با شخصیت!" نوشته است: هیچ قرابت خاص فکری و سیاسی و حتی توفیق هم صحبتی با مرحوم دکتر ابراهیم یزدی ندارم. حضرت امام (ره) هم تکلیف این جریان فکری را به صراحت در پاسخ به نامه آقای محتشمی پور وزیر کشور وقت روشن کرده است، اما او را سیاستمداری با شخصیت می دانم. با همان مبنای تحلیلی که در مورد مرحوم کیارستمی نوشتم. خداوند رحمتشان کند. در جوانی، کمتر به این شاخصه فکر می‌کردم ولی چندسالی ست که این خصیصه برایم مهم شده است!

ضرغامی افزوده است:‌ دکتر ابراهیم یزدی به مشی لیبرالی خود و دقیقاً با همان تعریفی که امام فرمودند، وفادار بود و تا آخر هم بر همین مسیر حرکت کرد. از ریاکاری و سالوس بازی با دکان های چند نبش بسیاری از سیاسیون از هر دو جناح که هر روز پیچیده تر می شود! به دور بود.(اولا)روزگاری بود که با دیگر جوانان انقلابی در کف خیابان ها تجمع می کردیم و از منصوبان امام در مقابل حملات گروهکها حمایت می‌کردیم. به یاد دارم که در یکی از این تجمع های حمایتی که در پاساژ شانزه لیزه آن روز در سه راه جمهوری اسلامی برگزار شده بود شعار اصلی  و مکرر ما این بود که: "درود بر مثلث آزاده - یزدی، بنی صدر، قطب زاده" ! گلویمان هم پاره می شد! قطب زاده اعدام شد و بنی صدر با لباس زنانه به خارج گریخت. اما ابراهیم یزدی در کشور ماند و با تابلوی روشن اپوزیسیون و منتقد و با حفظ خط فکری و اعتقادی به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. او هیچ وقت انتخابات را تحریم نکرد. حتی کاندیدا می‌شد و پس از رد صلاحیت باز فعالانه در صحنه می‌ماند و به حمایت از نامزد مورد علاقه اش اعلام موضع می‌کرد. این مشی، فرسنگها با اردوکشی خیابانی و قانون شکنی و امیدوار کردن دشمن به براندازی نظام سیاسی کشور فاصله دارد.(ثانیا)

وی با بیان اینکه "اخلاق، رفتار و حسن سلوک و چهره متبسم او برجسته بود"، نوشته است: کم نیست جلساتی که وقتی وارد می شوی،برخی سیاسیون، مثل برج زهرمار! نشسته و به شدت از رفتار صمیمی و انسانی امساک می‌کنند تا مبادا تکه ای از آنان به زمین بیفتد! مرحوم دکتر یزدی از این نظر خیلی خوب بود.(ثالثا) او در برهه ای از تاریخ حساس کشور، همراه و همگام با امام بزرگوار (ره) بود و خدمات  درخوری به انقلاب کرد. خداوند او را با همان کارنامه محشور کند.

به ابراهیم یزدی و یارانش جفا کردیم

همچنین علی مطهری، نماینده تهران و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درباره ابراهیم یزدی نوشته است: رحلت دكتر ابراهيم يزدي از آن جهت جانسوز است كه در دوران حيات او بعد از دولت موقت با او و همفكرانش بدرفتاري شد. 

وی افزوده است: آسيبي كه انقلاب اسلامي ما دچار آن شده اين است كه برخي از افراد كه دم از انقلابي‌گري و ولايت‌مداري مي‌زنند خيال مي‌كنند هر كس كه نظري مخالف نظر رسمي نظام داشت بايد به شكلي – خواه حبس يا حصر – حذف شود و از حقوق اجتماعي خود مانند آزادي بيان محروم گردد چون براي حفظ نظام هر كاري مي‌توان كرد.

متن کامل یادداشت مطهری را می‌توانید در اینجا بخوایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
3
12
... عملکرد ننگین اودرسال 88 که اجازه پاسخ گویی به مرحوم هاشمی در مقابل تهمتهای احمدی نژاد نداد هرگز از یاد نمی رود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
4
13
از حسین ...انتظار زیادی داری کاکو
محسن
|
Germany
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
10
اقای ضرغامی بنظرمن شما مثلا در جوانی هم خیلی چیزها را بعلت زیرکی میدانستی ولی جاه طلبی وپست طلبی و محافظه کاری تو را راحت نمی گذاشت همه اینها بهت. لطمه زده وتو خیلی وبه خیلی ها جفا کردی برادر ?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
3
13
از حمله كيهان مي توان پي برد كه وي انسان درستي بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
3
7
از کوزه همان تراود که در اوست من نمی دانم عمر این مردکه شریعتمداری سر نیومده که یک روند فک میزنه و باگفته هاش هوا رو و بانوشته هاش زمین آلوده میکنه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2
8
از شریعتمداری که همکارانش سر از موساد در می آورند انتظار بیشتری نباید داشت
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
2
خط بطلان امام بر روش و اندیشه ابراهیم یزدی برایتان کافی نیست ای پیروان خط امام؟؟؟؟؟......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
1
بی اختیار یاد تکه ای از تاریخ اسلام افتادم که پیکر بعضی از بزرگان اسلام را مخفیانه دفن می کردند که از شر بعضی خناسان در امان باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین