کد خبر: ۴۷۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷

انتقاد سخنگوی سازمان انرژی اتمی از اخبار غیردقیق: فعالیت‌های هسته‌ای بخوبی پیش می‌رود/سعی آمریکا قبولاندن خواستش به دنیاست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار اخباری غیردقیق از اظهارات یوکیا آمانو از سوی رسانه‌های آمریکایی و انتشار آن در فضای داخلی کشور، گفت: ما از رسانه‌ها انتظار داریم تا نسبت به انتشار دقیق اظهارات دقت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
بهروز کمالوندی در حاشیه بازدید تعدادی از رسانه‌های داخلی از تاسیسات غنی‌سازی نطنز با اشاره به آن‌چه یک خبرگزاری آمریکایی از صحبت‌های یوکیا آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای مطرح کرده است، گفت: رسانه‌های آمریکایی علاقه‌مندند آن‌چه مدنظر خودشان است را در تحلیل‌ها و برداشت‌های‌شان از اظهارات مقامات بین‌المللی در رابطه با برجام به افکار عمومی در دنیا بقبولانند اما ما نباید صرفا انتشاردهنده دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به فروش آب سنگین ایران، گفت: بازار خوبی برای فروش آب سنگین پیدا کرده‌ایم و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در حال حاضر خواهان خرید آب سنگین از ایران هستند و با برخی از این کشورها در حال رایزنی هستیم که در موعد خود به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

وی در رابطه با راکتور اراک، اظهار داشت: روند فعالیت و انجام کارها برای بازطراحی رو به جلو است و کار با چینی‌ها در این رابطه ادامه دارد. ما در خصوص بازطراحی از زمان‌بندی تعیین شده نیز جلوتر هستیم و این جای امیدواری دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به ضرورت صنعتی کردن تولید هسته‌ای کشور، گفت: با اطمینان می‌توانم بگویم که با ماشین‌های نسل اول و تعداد فعلی و حتی بیشتر از آن که در گذشته وجود داشته است نمی‌توانیم به سوخت یک نیروگاه هسته‌ای دست یابیم و باید با طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ جدید که در آن نسل‌های جدید سانتریفیوژ قرار دارد به جلو حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در چارچوب برجام این طراحی انجام شده است و می‌تواند ما را به اهداف خود که تولید سوخت یک نیروگاه هسته‌ای مثل نیروگاه بوشهر است نزدیک کرد.

وی هدف از بازدید خبرنگاران از سایت‌های هسته‌ای کشور را آشنایی آن‌ها با فعالیت‌های جاری در این تاسیسات به ویژه فعالیت‌های غنی‌سازی دانست و گفت: مهم است که با وجود ابهاماتی که بعضا در رابطه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به وجود می‌آید روایت‌های دقیق و درستی از سوی رسانه‌ها منتشر شود.

کمالوندی ادامه داد: طی امروز و فردا از دو سایت هسته‌ای نطنز و مجتمع آب سنگین اراک بازدید داریم و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده می‌شود. نکته مهم این است که مردم ایران بدانند فعالیت‌های هسته‌ای به خوبی پیش می‌رود.  دو سوم از ماشین‌های سانتریفیوژ در حال کار هستند. در رابطه با بازطراحی، راکتور آب سنگین اراک و کارخانه آن به کارشان ادامه می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر درباره انتشار غیر دقیق اظهارات آمانو مبنی بر این که آژانس قصد دارد از سایت‌های نظامی و غیرنظامی بازدید کند، گفت: هدف از بازرسی لزوما بازدید از سایت های نظامی نیست بلکه منظور سایت‌های هسته‌ای است و این مطالب صرفا تحلیل یک رسانه خاص است. اگر آژانس سوال و ابهام داشته باشد مطرح می‌کند و ما پاسخ می‌دهیم و در برخی موارد ممکن است قصد بازرسی و دسترسی به تاسیسات را بخواهد که آن درخواست و سوالات باید بررسی شود. همه این‌ها مربوط به موضوعاتی است که بخش عمده‌اش ناشی از بدبینی‌هایی است که در گذشته ایجاد و منجر به آن شد تا در رابطه با پارچین دسترسی‌هایی را مدیریت شده بدهد اما آن پرونده دیگر بسته شده است.

وی با بیان این‌که «در تعامل با آژانس سه نوع مسیر وجود دارد» گفت: پادمان و پروتکل و برخی موارد برجامی است و در هیچ یک از اینها دسترسی به سایت های نظامی نبوده است. در گذشته درباره مسایل نظامی مطرح شده بود و ما بازدید مدیریت شده را ارایه کردیم و آن مساله دیگر بسته شده است. الان بازدید در ارتباط با مسایل هسته‌ای در یک سایت نظامی مطرح نیست؛ بنابراین طرح موضوعاتی که اصلا وجود ندارد از جانب برخی کشورها مثل آمریکا و اشخاص با هدف دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، کمالوندی همچنین آخرین گزارش آژانس درباره اجرای برجام و تعامل ایران و آژانس را مثبت ارزیابی کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هیچ درخواستی برای بازدید از سایت نظامی از سوی آژانس نداشتیم. ابهاماتی در این ارتباط از سوی دولت فعلی آمریکا طرح می‌شود تا علیه ایران فضاسازی کنند و رسانه‌های ما نباید چنین فرصتی را به آن‌ها بدهند.

وی تاکید کرد: هیچ مورد خاصی ما و آژانس روی میز نداریم که آن‌ها از ایران دسترسی بخواهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین